Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 824 ggr
Gonzaleshq
2018-11-01 13:24

Akut hjälp med lådträning

”Hej illervänner! Jag tror jag har lyft denna fråga här i gruppen förut men jag försöker igen. Ge mig ALLA ERA BÄSTA TIPS FÖR ATT FÅ ILLERN ATT GÅ PÅ LÅDAN. Alltså precis allt ni kommer på. Jag och min exman har tillsammans en hona och en hane. Hanen skaffade vi först och han är jätteduktig på lådan. Honan fick vi ungefär ett år senare av bekanta och hon har typ aldrig gått på lådan sen hon kom till oss. Jag tror att honan aldrig blivit ordentligt lådtränad men har även hört att de kan bli dåliga på lådan om de byter och kommer till ett nytt hem. Egentligen spelar det ingen roll för mig men snälla är det någon som har tips för lådträning som kan fungera? Är illrar som hundar att det inte går att lära en gammal hund sitta eller är det möjligt att få en cirka 4 år gammal iller att börja gå på lådan? Det är nästan som att hon är rädd för lådan? Så fort hon vaknar sätter jag henne på lådan men hon liksom hopar ur i panik. Sätter tillbaka henne och sådär håller vi på men hon verkligen vägrar. Sen låtsas hon som om hon inte behöver gå på lådan men så fort man låter henne gå då så springer hon iväg och bajsar precis vart som helst i lägenheten förutom i någon av de fyra lådor vi har placerat ut. Lådorna är alltid fräscha men vi lämnar alltid lite bajs i lådan så att de ska förstå att det är där de ska gå på toaletten. Vi har bytt mellan olika kattsand m.m. för o se om det är den hon inte gillar men icke. Vi provade att kapa kanterna på lådan för hon är ganska liten och vi tänkte att hon kanske har svårt/ tycker det är jobbigt att hoppa i/ ur lådan men nej det fungerade inte heller. De få gånger som går att räkna på 1 hand efter att hon gått på lådan får hon godsak. Varför varför varför vill hon inte gå på lådan 😔😔 Alla golv i hela lägenheten är helt förstörda och måste bytas och det finns inget mer tröttsamt än att komma hem efter en lång dag och trampa i kiss och bajs det första man gör när man kommer in genom dörren för att det första man gör efter jobb och skola är att plocka upp 100 bajskorvar och skura hela lägenheten 😔 Illrarna bor hos min exman där även jag bodde innan vi skiljde oss. Han börjar bli riktigt less på detta och funderar på omplacering (men svårt o omplacera en iller som inte går på lådan…) eller avlivning då detta helt enkelt inte är hållbart längre. Ingen av oss vill avliva dom egentligen eller ens omplacera då vi älskar dom så jävla mycket och de är en del av familjen. Så snälla ge mig alla tips ni kan komma på, stora eller små! Gärna så fort som möjligt 😕 Tack på förhand!

Annons:
illernettan
2018-11-01 18:44
#1

Jag hoppas innerligt att mina råd kommer att hjälpa med tiden.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
2018-11-01 22:27
#2

#1 Vi vill gärna ta del av dem här också. 😉

#0 Jag förstår verkligen det tråkiga i detta och tror att många illerägare kan känna igen hur det känns att behöva ta hand om kiss och bajs direkt på morgonen samt efter jobbet. Att trampa i kladdet osv osv… Och ja, hur parkett blir förstörd osv. Jag som djurägare förstår inte varför det måste vara trä- och parkettgolv i alla rum… 

Några saker som gör att illrar inte går på lådan

  • för stor yta (flera rum och stor lägenhet/villa) 
  • för få lådor
  • lådorna är för rena
  • lådorna är för skitiga
  • FEL sorts låda
  • understimulerad, otrygg och/eller lite olycklig/kinkig 
  • djävelskap (vi är många som är helt övertygade om att illrar jävlas med oss ganska ofta, men här innefattar även deras vilja att styra… de har ev beräknat att när vi kommer på varför de inte går på lådan, te x för att de inte får kyckhjärta till frukost, så kommer de att just få detta…)

Jag tror att ni kan få henne att gå på lådan i a f 70 %, om ni ger henne en låda hon tycker om (många gillar en med tak), belönar henne när hon går på lådan, berikar hennes liv , ser till att hon är lycklig och begränsar hennes utrymme. Ett stort rum räcker med massa lådor. När jag hade en toasvår iller själv hade jag 11  lådor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

illernettan
2018-11-02 17:59
#3

Det du räknat upp var dom förslagen jag gav 😃

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2018-11-04 18:04
#4

Har skrivit till varandra privat och också gett en massa råd. Vi får se hur det funkar och kan då ge en utvärdering här kanske?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: