Allmänt om iller

Iller med andra husdjur?

2018-07-03 15:55 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Har länge tyckt att illrar verkar helfestliga husdjurSkrattar och för 100 år sedan (när jag gick i gymnasiet = början på 2000 talet) så läste jag mycket om illrar och funderade på att skaffa...blev dock aldrig av. 

En anledning som gjorde att jag inte skaffade illrar var alla mina andra husdjur... nu råkade jag ramla in på denna sidan och tänkte jag skulle fråga er iller-frälsta, hur det egentligen ligger till. Illrar är ju liksom ehm...rovdjur (minst sagt, haha) så skulle inte vilja riskera något otrevligt. Därav valde jag bort illrar...men de är ju så otroligt söta och speciella djur, så tanken har väl aldrig riktigt försvunnit ur skallen att "kanske nån dag"...

Kan man ha illrar med andra djur? Jag har nu och kommer alltid att ha andra djur, så betyder det liksom att illrar är uteslutna för mig för all framtid? Det skulle ju vara enklare om vi pratade om ett burdjur (att hålla djuren isär menar jag) men illrar ska ju gå fritt = känns mer riskabelt med andra djuren...eller? 

När jag skriver andra djur så menar jag typ. allt (japp jag har många djur, hahaGalen). Har i skrivande stund (varierar ju lite genom åren): Små hundar (kommer alltid ha det) - minsta är på 2 kilo, diverse smågnagare (här i ligger största problemet antar jag), reptiler/amfibier, fiskar osv. 

Skulle vilja ha katter och eventuellt fåglar i framtiden (vilka båda ju är långlivade). 

Inte säkert att jag alltid kommer ha alla arter av smågnagare som jag har nu, men det är helt säkert att jag i alla fall kommer ha något/några smådjur (dvs. gnagare, kaniner osv.).

Antagligen kommer jag inte kunna bo i ett palats (oh noArg, haha) med massor med rum...så att ha smådjuren i en del dit illrarna aldrig har tillgång blir svårt. Bor för närvarande i en tvåa och det kommer nog vara så ganska lång tid framöver i alla fall.  

Är iller uteslutet för mig för evigt eller finns det chans att få dela liv med dessa roliga knasbollar i framtiden? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-07-03 16:00 #1 av: [Wijnja]

Katt eller funkar men inte andra djur tvärr

Anmäl
2018-07-03 18:27 #2 av: Grodan

Jag skaffade min första iller 1991 och har sedan dess haft ett par...

Samtidigt har jag alltid haft gnagare och hund, så jag skulle säga att det fungerar ypperligt, förutsatt att du håller gnagarna på en nivå illrarna inte når. Vid rastning av gnagarna bör du kunna stänga av så att iller/illrar inte kan komma åt dem. 

Att kunna ha iller med gnagare och ev fåglar och andra bytesdjur kräver dock av dig att skydda "bytesdjuren" och se till att illern inte kan skada eller stressa dem. Vet du med dig att du inte klarar av att ha grindar och illersäkra hemmet så.. tyvärr... då får du välja bort iller. 

Hund och iller anser jag förstår varandra väldigt bra. Jag har bara träffat en enda iller som varit livrädd för hund. De flesta hundar har även haft en bra inställning till iller. Endast en jakthund som var på besök en gång hade fel inställning... 

Katt vet jag flera fall då det inte fungerat så bra, men jag antar att det då kan handla om kemi och personlighet, för jag vet ju flera som faktiskt har katt och iller ihop.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2018-07-03 19:04 #3 av: [Wijnja]

gnagare är bytes djur för iller

Anmäl
2019-07-10 16:31 #4 av: Chinesecrestedlover

Puttar denna lite för det är alltid roligt mer mer input. Tack så mycket för ditt svar #2 . Som vanligt är du mycket hjälpsam Kramas 

Litet tillägg sedan jag skrev mitt inlägg. Jag har förutom hundar, smådjur och reptiler m.m. numera även en papegoja av mindre art och ska så fort jag hittar en passande , skaffa en till papegoja så att min goja får en vän. 

Anmäl
2019-07-13 11:48 #5 av: Wiilmak

Jag tycker det har funkat bra för min del med iller och gnagare (har råttor). När jag skaffade iller hade jag råttor och vi bodde i en tvåa. Råttorna var i köket med en grind dit in som vi kunde stänga när illrarna eller råttorna var ute. Jag ville gärna inte låta dom vara lösa på var sin sida om grinden ifall en råttsvans gled ut under eller liknande. Illrarnas bodde under dagarna inne på toan och sov i vårat badrumsskåpet. Sen så fort dom vaknade släppte vi ut dom i lägenheten. Vi hade även en hund då som hade terrier i sig och jag tyckte han var lite för på... så litade inte på honom till 100%

Nu däremot har vi flyttat och familjer har växt 😂 vi har en 10 årig border collie, 2 illrar, 6 råttor, 1 spindel, 1 akvarie, 2 ödlor, 1 orm och vår nyaste familjemedlem en igelkott. Vi bor i en 3:a på 80 kvm. Så illrarna har ett helt eget rum och råttorna har ett helt eget rum. Just så vi kan låta råttorna vara lösa samtidigt som illrarna kan få vara det. Vi sover alltså i vardagsrummet 🙈 men det funkar super för oss! Sen har ju igelkottar höga krav på yta så han har under natten tillgång till kök, håll och badrum. Då han ändå bara ligger och sover hela dagen så sätter i upp en grind in till köket. Däremot har jag löst att iller och kotte kan funka så vi ska testa låta dlm nosa på varandra nån kväll. Dom har ju ändå väldigt lika kroppsspråk. Båda väser och burrsr upp sig vid rädsla så dom borde förstå varandra. Hunden vi har är inte helt vän vid andra djur och vi tog över honom för ett halv år sen. Så han får oftast ligga i hallen när illrarna är inne hos oss då ena illern jag fick som "omplacering" gör utfall mot hunden emellanåt vill jag ta det väldigt försiktigt. Vi har sån tur så illrarna och vårat "sovrum" går både till balkongen. Så vi brukar öppna bådas dörrar så får dom gå till oss via den vägen utan att gå förbi hunden. Alternativt så öppnar vi bara då dom kommer ut på balkongen och får tillgång till sin pool, massa leksaker osv. 😁👍🏻 kanske texten blev lite rörig men bara att du skriver om det är något som är oklart 😂 bild på min lilla prinsessa 😍❤

Anmäl
2019-07-13 19:35 #6 av: Chinesecrestedlover

#5 Tack för svar Skrattar och ehm...jag dööööööööööööööööööööör!!! Vilken sötnos du harKär

Anmäl