Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 2109 ggr
Chinesecrestedlover
7/3/18, 3:55 PM

Iller med andra husdjur?

Hej!

Har länge tyckt att illrar verkar helfestliga husdjur😃 och för 100 år sedan (när jag gick i gymnasiet = början på 2000 talet) så läste jag mycket om illrar och funderade på att skaffa…blev dock aldrig av. 

En anledning som gjorde att jag inte skaffade illrar var alla mina andra husdjur… nu råkade jag ramla in på denna sidan och tänkte jag skulle fråga er iller-frälsta, hur det egentligen ligger till. Illrar är ju liksom ehm…rovdjur (minst sagt, haha) så skulle inte vilja riskera något otrevligt. Därav valde jag bort illrar…men de är ju så otroligt söta och speciella djur, så tanken har väl aldrig riktigt försvunnit ur skallen att "kanske nån dag"…

Kan man ha illrar med andra djur? Jag har nu och kommer alltid att ha andra djur, så betyder det liksom att illrar är uteslutna för mig för all framtid? Det skulle ju vara enklare om vi pratade om ett burdjur (att hålla djuren isär menar jag) men illrar ska ju gå fritt = känns mer riskabelt med andra djuren…eller? 

När jag skriver andra djur så menar jag typ. allt (japp jag har många djur, haha🤪). Har i skrivande stund (varierar ju lite genom åren): Små hundar (kommer alltid ha det) - minsta är på 2 kilo, diverse smågnagare (här i ligger största problemet antar jag), reptiler/amfibier, fiskar osv. 

Skulle vilja ha katter och eventuellt fåglar i framtiden (vilka båda ju är långlivade). 

Inte säkert att jag alltid kommer ha alla arter av smågnagare som jag har nu, men det är helt säkert att jag i alla fall kommer ha något/några smådjur (dvs. gnagare, kaniner osv.).

Antagligen kommer jag inte kunna bo i ett palats (oh no😡, haha) med massor med rum…så att ha smådjuren i en del dit illrarna aldrig har tillgång blir svårt. Bor för närvarande i en tvåa och det kommer nog vara så ganska lång tid framöver i alla fall.  

Är iller uteslutet för mig för evigt eller finns det chans att få dela liv med dessa roliga knasbollar i framtiden? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[Wijnja]
7/3/18, 4:00 PM
#1

Katt eller funkar men inte andra djur tvärr

Grodan
7/3/18, 6:27 PM
#2

Jag skaffade min första iller 1991 och har sedan dess haft ett par…

Samtidigt har jag alltid haft gnagare och hund, så jag skulle säga att det fungerar ypperligt, förutsatt att du håller gnagarna på en nivå illrarna inte når. Vid rastning av gnagarna bör du kunna stänga av så att iller/illrar inte kan komma åt dem. 

Att kunna ha iller med gnagare och ev fåglar och andra bytesdjur kräver dock av dig att skydda "bytesdjuren" och se till att illern inte kan skada eller stressa dem. Vet du med dig att du inte klarar av att ha grindar och illersäkra hemmet så.. tyvärr… då får du välja bort iller. 

Hund och iller anser jag förstår varandra väldigt bra. Jag har bara träffat en enda iller som varit livrädd för hund. De flesta hundar har även haft en bra inställning till iller. Endast en jakthund som var på besök en gång hade fel inställning… 

Katt vet jag flera fall då det inte fungerat så bra, men jag antar att det då kan handla om kemi och personlighet, för jag vet ju flera som faktiskt har katt och iller ihop.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Wijnja]
7/3/18, 7:04 PM
#3

gnagare är bytes djur för iller

Chinesecrestedlover
7/10/19, 4:31 PM
#4

Puttar denna lite för det är alltid roligt mer mer input. Tack så mycket för ditt svar #2 . Som vanligt är du mycket hjälpsam 🤗 

Litet tillägg sedan jag skrev mitt inlägg. Jag har förutom hundar, smådjur och reptiler m.m. numera även en papegoja av mindre art och ska så fort jag hittar en passande , skaffa en till papegoja så att min goja får en vän.

Wiilmak
7/13/19, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tycker det har funkat bra för min del med iller och gnagare (har råttor). När jag skaffade iller hade jag råttor och vi bodde i en tvåa. Råttorna var i köket med en grind dit in som vi kunde stänga när illrarna eller råttorna var ute. Jag ville gärna inte låta dom vara lösa på var sin sida om grinden ifall en råttsvans gled ut under eller liknande. Illrarnas bodde under dagarna inne på toan och sov i vårat badrumsskåpet. Sen så fort dom vaknade släppte vi ut dom i lägenheten. Vi hade även en hund då som hade terrier i sig och jag tyckte han var lite för på… så litade inte på honom till 100% Nu däremot har vi flyttat och familjer har växt 😂 vi har en 10 årig border collie, 2 illrar, 6 råttor, 1 spindel, 1 akvarie, 2 ödlor, 1 orm och vår nyaste familjemedlem en igelkott. Vi bor i en 3:a på 80 kvm. Så illrarna har ett helt eget rum och råttorna har ett helt eget rum. Just så vi kan låta råttorna vara lösa samtidigt som illrarna kan få vara det. Vi sover alltså i vardagsrummet 🙈 men det funkar super för oss! Sen har ju igelkottar höga krav på yta så han har under natten tillgång till kök, håll och badrum. Då han ändå bara ligger och sover hela dagen så sätter i upp en grind in till köket. Däremot har jag löst att iller och kotte kan funka så vi ska testa låta dlm nosa på varandra nån kväll. Dom har ju ändå väldigt lika kroppsspråk. Båda väser och burrsr upp sig vid rädsla så dom borde förstå varandra. Hunden vi har är inte helt vän vid andra djur och vi tog över honom för ett halv år sen. Så han får oftast ligga i hallen när illrarna är inne hos oss då ena illern jag fick som "omplacering" gör utfall mot hunden emellanåt vill jag ta det väldigt försiktigt. Vi har sån tur så illrarna och vårat "sovrum" går både till balkongen. Så vi brukar öppna bådas dörrar så får dom gå till oss via den vägen utan att gå förbi hunden. Alternativt så öppnar vi bara då dom kommer ut på balkongen och får tillgång till sin pool, massa leksaker osv. 😁👍🏻 kanske texten blev lite rörig men bara att du skriver om det är något som är oklart 😂 bild på min lilla prinsessa 😍❤

Chinesecrestedlover
7/13/19, 7:35 PM
#6

#5 Tack för svar 😃 och ehm…jag dööööööööööööööööööööör!!! Vilken sötnos du har😍

Annons:
LillMickis
10/16/19, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi har 2 st illertjejer hemma i en 2a på 67 kvm, varav den ena är en hybrid med mkt instikter kvar från det vilda. Vi har 2 innekatter och en hund (blandras siberian husky/ engelsk bulldog). Vi har gränsat av matplatsen i köket som vi är i processen att bygga om till ett illerrum. Här stänger vi in småtjejerna när vi sover eller när vi båda 2 går hemifrån. Alla djuren kommer förvånansvärt bra överens. Både hunden och katterna går ihop med illrarna. Hunden ligger på alla fyra och försöker leka på deras nivå medans katterna får sina tokryck ibland och turas om att jaga och bli jagade av illrarna. Anledningen till att vi stänger in illrarna i sitt rum när vi inte kan vakta är för att hunden är rätt högenergi. Hon väger 23 kg och är inte smidig av sej. Hoppar mkt när hon leker. Är rädd att en iller skulle råka hamna under en hundtass i ett skutt så därför får dom ett eget rum när vi inte är närvarande. Vi hade sen innan även en illerhane. Han kom före både hunden och katterna så d var han som satte reglerna. Katterna jagade han gärna och bet dom i svansen eller rumpan om dom inte var uppmärksamma. Även hunden försökte han sätta på plats (även om hon själv inte uppfattade det så). Mason, illern, va gammal då, 8 år, så han kunde inte så mkt göra men han hade pondus o ville visa vem som bestämde hemma. Hunden var bara liten valp på den tiden. Han var väldigt speciell Mason. Stort hjärta och mkt pondus för en sån liten kille. Vägde lite över kilot hela livet så han var en liten kille :) Allt beror på hur illern är resp de andra djuren men skulle t ex inte rekommendera att ha en iller ihop med t ex en jakthund

LillMickis
10/16/19, 7:22 PM
#8

https://www.instagram.com/funnyfarm1983/ Sambon dokumenterar djurens vardag på nätet :)

eijla
10/20/19, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har en iller som HATAR allt utom människor. Vi har 2 hundar, 1 katt, 11, kaniner (ute). Vi får ha avskärmat så att illern inte kommer åt de andra djuren (han han sovrum/badrum). Vi har även försökt med 2 andra illrar också som fick flytta till mina föräldrar då det inte funkade, både valp och vuxen… Så ha en plan B! Han biter så fort han får chansen och alla andra djur är livrädda för honom haha

zickan
10/23/19, 5:10 AM
#10

Illrar hade störst del av sovrummet och råttbur på liten del. Numer har de köket, ibland del in i sovrummet så de kan va lösa på balkongen. Annars med i bostaden när man är hemma. Förutom ena honan. Hon går som hon vill. Kommer över avspärrning. Får ha koll på var hon är och stänga dörr mot köket när andra djur är ute. Vardagsrummet står en bur på 2kvm med amazon papegojor. Lite mindre bur undulat. Varav både är lösa en stund varje dag. Ibland nån råttbur med kull eller extrabur. Och just nu står stor hamsterbur mitt på golvet jag ställer upp i sängen när illrarna är med. I sovrummet 2 stora voljärer, 2 mindre med råttor. Samt hund som går där hon vill. Gillar inte illrar, men accepterar att de finns. Alltid en risk. Men tänka, spärra av/stänga, ha koll och känna djuren är risken rätt liten. Haft såhär i över 10 år. Förutom att arterna runt illrarna har varierat genom åren. Hade min tredje iller olycka nu nyligen. Hamster grabben tuggade sönder sin bur och tog en promenad. Iller honan tog aig över avspärrning för sin promenad. Tur nog hemma och bände loss gapet. Grabben gick på metscam ett tag för bett i bakbenet mem nu återställd. Råtthona hade samma problem för många år sedan. Tugga bur för fort och kom ut. Biten i en tass mem återställd och ställdes ut ett tag efter. Och vaktlarna jag ofta glömmer bort. Kläckte vaktelägg för att föda upp mat till illrarna under en period. På nått vänster kom ena illerhane upp på hyllan och taket på buren föll in. Så han lyckades ha ihjäl några nykläckta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Chinesecrestedlover
1/14/20, 5:22 PM
#11

Tack så mycket allihop för era svar och söta illerbilder🙂 

Som det är just nu så väljer jag att vänta med iller…men kanske någon gång i framtiden att det känns rätt, vem vet. Känns i alla fall inte lika hopplöst omöjligt som det gjorde innan jag fick höra era historier; om illrar och råttor, hundar m.m. i samma hem. 

Jag har så mycket "iller-godis" 😂som familjemedlemmar och när jag bor som jag bor så känns det som att risken är för stor…Jag vill inte ens tänka tanken att komma hem och illern på något sätt fått tag i en goja eller så…Jag skulle bli fullständigt 💔. Naturligtvis skulle jag göra allt för att hindra sånt från att hända men…olyckor händer ju liksom inte för att man planerat för de…så…känns för osäkert ändå. 

Skulle jag skaffa iller (som jag bor nu) så skulle jag i så fall behöva komma på någon i det närmaste "idiotsäker" lösning som inte gör att den riskerar att möta de djur den kan tänkas äta…och jag vet inte hur det skulle kunna ordnas i så fall. Särskilt inte sedan jag bestämde mig för att skaffa kaniner igen (eller det har jag ju alltid vetat att jag ska men…ja…) och ha de frigående inomhus (alltid haft utekaniner innan)…

Visserligen är Dumbo (ja, men va skulle han annars heta😉, haha) inte eh…så liten…men ändå ett bytesdjur (kommer få en kompis så snart det går så kommer ha två långöron skuttandes här hemma). 

Min "lilla" kanin <3 Engelsk vädur = ca 4+ kg som vuxen

Upp till toppen
Annons: