Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 966 ggr
Linie pie
2018-05-10 11:07

Alternativ till att KÖPA egen iller

Hej, mina råttor börjar ruttna bort och jag funderar på vad jag ska införskaffa för nya djurkompisar. Jag vill gärna ha ett djur som kan vara min trogne vän under en längre tidsperiod än 2 år. Så jag började fundera på illrar. Just nu studerar jag på gymnasiet, går djurvårdslinjen. Min inkomst består av studiebidrag och min minimala sommarjobbslön. Jag har nog precis råd med att äga en iller men skulle inte ha många kronor kvar i slutet på månaden. Därför funderar jag över vad det finns för alternativ till att köpa en alldeles egen iller. 

 För råttor, kaniner, hundar, katter kan man vara jourhem. Finns det kanske en sådan möjlighet med illrar också? Jag vet att man bara har den under en kort stund då men det kanske är ett bra test. Det kanske även går att vara delägare med någon? Eller fodervärd som man kan vara till avelshundar.

I och för sig kanske jag redan är tillräckligt utrustad för att skaffa en egen iller. Jag har en voljär till mina råttor som passar iller också så behöver inte köpa en bur. Jag har mycket tid till den eftersom att jag bara går i skolan. Jag har redan lite undanstoppade pengar för veterinärkostnader. På skolan har jag lärare jag kan rådfråga varav en är utbildad veterinär och har jobbat som det.  Det som kommer kosta mig är maten och veterinär besök.

Vad tror ni? Just nu försöker jag bara ta reda på vad jag har för möjligheter sedan ska jag läsa på mer. 

MVH Lina

MMMMMMMunkar E godA


Annons:
zickan
2018-05-17 20:02
#1

Det har funnits en förening/klubb med jourhem för iller. Dock inte sett de aktiva på många år nu. Men jourhem behövs oftast alltid. Kan dock va svårt hitta de som behöver akut hem utan att ha en förening som stöd. 

Sedan kan man va fodervärd. Dock är det oftast liknande med att man sköter illern som sin egen med utgifter osv. Dock mer stöd från ägaren som oftast är uppfödare. 

Semestervakt på kort och lång tid. Speciellt nu i sommar lär det dyka upp behov. 

Dock kan du packa ner buren i princip. En onödig utgift för iller. Då de får inte hållas inlåsta i en bur. Minsta ytan laglig för iller är 5kvm. En bur är nice att ha som krypin men bör då stå öppen hela tiden. 
Jag kan dock fuska ibland ang bur. Som nu i helgen som var. Så valde jag låsa in min utbrytar iller  från sen kväll in mot sent på natten.  Ett par timmar då det var fest här. Så ingen öppnade in till det rummet när vädrings balkongen var öppen som inte är iller säker. 
Kan även låsa in två av mina pojkar under tiden jag städar hos råttorna. Då de annars går löst i det rummet som burarna står. Och inte kan sättas in till den delen jag har honorna just nu innan kem.chipp är i full effekt. 
Men mer än nån timme då och då är absolut inte okej. 

Hålla försäkrad så får man lite stöd om det skulle bli en dyr utgift hos veterinären. 
Filtar och bäddar brukar hålla länge. Jämfört med råttor så tuggar de inte söder sånt. Bara tvätta. 
Kattsand är smart välja dyrare form. Brukar hålla längre innan det luktar illa och oftast drygare.
Vill man komma undan lite billigare. Finns det pellets på typ granngården man kan köra på. Och bara plocka undan bajs med en påse eller en skopa. men skopa får man bort mer än bara avföring och inte lika smidigt som hundbajspåsar. 
Maten är väl ende som är svårt att få ner kostnaderna på. Då de foder som funkar är lite dyrare. Men mättar däremot rätt bra och brukar inte gå åt så mycket för en iller. 
Sedan smart om man även ger lite barf(Rå utfodrar med malet till hela byten).  Får man tag på sånt billigt så går oftast utgifterna ner lite. Kräver dock lite påläsning och kunskap.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: