Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1640 ggr
corinnter
4/25/18, 11:06 AM

Vi behöver en ordentlig veterinär

Jag är väldigt upprörd, för vi har varit hos veterinären med vår iller flera flera gånger, åtminstone 4 gånger på bara några månader, vår iller är snart 1 år gammal. Just för att vi är nya illerägare så blir vi såklart oroliga såfort vi hör vår iller nysa, hosta, kvälja eller om hans avföring blir lösare, etc. Vi blir oroliga för ALLT verkligen, för vi älskar ju honom så otroligt mycket och vill att han lever så länge som möjligt och vi vet inte vad som är normalt för honom.. Är det normalt att han nyser, hostar och kväljer då och då?? Och har hesa andetag.
Men när vi går till veterinären med hans symptom (bl.a. några jag skrev här ovan) så får vi bara en massa konstiga mediciner som inte hjälper honom alls och veterinärerna uttrycker själva att de inte vet vad de ska ge honom eller vad som är fel på honom, för att de aldrig skött en iller förut. 

Då blir vi förstås ännu oroligare för vi vet att illrar inte tål precis alla mediciner och är känsliga mot sånt som deras kroppar inte kan bearbeta. Och när vi får en massa konstiga tabletter till honom som de vill att vi proppar i honom så blir jag bara osäker, eftersom de själva sa att "jag vet inte vad det kan vara om det inte är parasiter i halsen, om det nu är det" för att han inte hade några testprover som visade några resultat… Med andra ord, så gissar de bara och vill att vi behandlar honom för massa med saker han KANSKE har. Och det vill jag inte göra. Jag är trött på att betala en massa pengar för tabletter och undersökningar som inte gör oss någon nytta.

Vad ska jag göra för att känna mig trygg???? Inte många verkar kunna illrar alls och det lugnar mig inte precis om något skulle verka allvarligt hos vår lilla sötnos och vi måste in till en veterinär som inte vet vad hen ska göra åt det.

Tack på förhand för svar.

Annons:
[Wijnja]
4/25/18, 11:23 AM
#1

Låter som lunginflammation luftrören har nu bil ring boka tid tull Marianne tornvall hon kan alla exostiska djur

[Wijnja]
4/25/18, 12:59 PM
#2

Om jag vore du skulle jag kontakta Marianne tornvall hon är Sveriges bästa veterinär på exotiska djur

corinnter
4/25/18, 2:26 PM
#3

Vi har tyvärr ingen bil och inte heller mycket pengar att åka tåg med. :/ Det måste vara något i närheten som Göteborg, Dingle, Trollhättan, etc… Dingle är de vi gått hos men inte fått ut mycket av.

corinnter
4/25/18, 2:30 PM
#4

Hoppas verkligen inte att det är lunginflammation för i så fall har han gått med det länge utan att någon veterinär har märkt det.

[Wijnja]
4/25/18, 7:16 PM
#5

Blåa stjärnan ska vara bra

corinnter
4/25/18, 7:54 PM
#6

Tack för tipset, det ska jag kolla upp.

Annons:
Randomel93
4/25/18, 9:58 PM
#7

Antingen exoavdelnigen på blå stjärnan i göteborg eller kolla med Anicura Västra djursjukhuset i västra frölunda om dom är bra på illrar, skulle även tro att Husdjurshälsan i Högsbo kan exoticdjur men ingen egen erfarenhet av dem, allt är dock värt att kolla upp, lycka till! :)

Grodan
4/26/18, 12:05 AM
#8

I Göteborg är det väl Blå Stjärnan och Fågelkliniken som gäller.

En iller på 1 år ska inte vara sjuk, tycker jag. 

Har du ingen illeruppfödare eller kompis som har iller du kan prata med? Det är ju bra om du kan få veta vad som är normalt och inte.

Hosta ibland gör illrar. Speciellt nu när det är päslbyte. Ge äggula och olja för att underlätta.

Hesa läten kan illrar ha helt normalt när de leker. Väsanade. Sedan kan de även fräsa när de är upprörda, sura eller nåt..

Mot löss bör du ge stronghold, så slipper du bada och sanera hemmet. Vet dock inte hur ofta du ska ge en ny pipett, om det räcker med en eller om du ska upprepa efter 2 veckor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

CEZARY2011
4/26/18, 1:39 AM
#9

Blå Stjärnan i  Göteborg  veterinär Bo Runsten  bästa veterinär på exotiska djur, eller Jenny Presson .  Jag har alltid varit där med mina illrar,och  fått mycket bra hjälp.

corinnter
4/29/18, 10:07 PM
#10

Tack så jättemycket för all fin hjälp och alla tips, det har underlättat mycket alla redan. Jag tror att vi bara är för paranoida p.g.a att vi har haft osäkra veterinärer som inte gett oss raka svar, men enligt andra illerägare är allt han gör normalt och vi håller på att behandla honom med frontline och shampoo mot löss/ohyra.

Som sagt, tack för de effektiva svaren! Om vi oroar oss i framtiden så vet vi att Blå Stjärnan är varmt rekommenderat. <3 Tack så mycket allihopa, ni underlättar oron hos två relativt nya illerägare.

Grodan
5/2/18, 11:58 AM
#11

#10 Det var sååå länge sedan jag hade min första iller, men jag minns faktiskt nu att jag ringde en illerexpert varje dag första tiden… lol… och frågade klassiska utbota dumma frågor… 😃

Så fråga gärna här på iller.ifokus om det är något. Vi behöver lite aktivitet här. 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: