Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1045 ggr
maddilin
3/23/18, 12:45 AM

Hur mycket mat äter era illrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, hur mycket mat äter era illrar per dag?
Min äter orijen torrfoder och jag har läst att dom ska ha fri tillgång om dom har torrfoder som mat? Jag ger 0,5-1dl om dagen men killen i djuraffären som fött upp illrar förut sa att han var fet då.
Borde jag byta torrfoder då till något med mindre fett? Det är min första iller så blir lite osäker. Ser han tjock ut?  Kanske svårt att se när han är upp och ner

Annons:
Grodan
3/23/18, 2:37 PM
#1

Jag har svårt att tro att illrar kan bli feta om man ger dem bra mat, vilket du ju gör. Det skulle vara om man överdriver utfodring av färskt kanske. Men alltså… illrar äter inte mer än de behöver… enligt min erfarenhet.  Och vintern är ju den tid då de verkligen äter upp sig. Sen på våren/sommaren blir de slanka…

Jag hade alltid torrfoder stående och fyllde på när det var nästan tomt, så mina illrar fick äta så mycket de ville. Sen skämde jag även bort dem (i a f de två sista, Abbe och Herr Melin) med rå och färskt 1-2 ggr per dag (fast de fick inte alltid stora bitar).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
3/24/18, 2:28 PM
#2

Tips att byta bort orijen nästa köp. De var puckade och tillsatte ärtor i orijen. Så inte lika bra mat längre. De skall ha fri tillgång till torrfoder om man inte bara ger barf. Har haft mycket svårt ha koll på mängden mina äter. Haft en hund om då och då bryter sig in och äter upp deras mat. Ger även mestadels barf. Alltid torrfoder framme. Min äldre tant är lite petig på barfrns storlek och lätt att tappa vikt. Hon gillar även torrfoder mycket. Och lättare när jag är bortrest att de äter torrfoder så djurvakt slipper hålla på med kött. Speciellt sommar om de inte kan hitta allt som göms. Vill inte komma hem till flugor och larver. När jag hade tre illrar och mer bara halvbarfade. Så gick det åt ca 2 kg på 1,5-2.5månader. Två mindre och en större hona. Nu på 6 illrar varav två glupska herrar. Inkl barfmåltid och hund som lyckas stjäla lite. Har det köpts ny påse på ca 7kg var 2-3 månad. Hunden är tyvärr borta nu. Så får se om foder köpen minskar. Tyvärr rök nog 3 kg torrfoder förre veckan. När jag glömde stänga dörren till toan där jag gömt påsen. Och var iväg med dåliga vovven till veterinären. Min andra kan inte öppna dörrar,grindar eller hoppa över hundgrind. Men snabb om jag klantar mig eller andra hunden öppnade åt henne. Hunden ökade 4 kg och sitter ännu på kraftig diet efter den måltiden. Har 1,5 kg kvar som måste mottioneras bort. Hon äter tills hon spyr och försöker sedan äta upp spyan. Hoppas det kommer bli max en 7kg påse iaf var 3de månad. Och nått kilo barf/inkl ben per vecka. Till 6 illrar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
3/24/18, 4:47 PM
#3

#2 haha, ja så är det… orijen är inte bäst längre… vad ger alla nu då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

maddilin
3/24/18, 5:50 PM
#4

#2 det visste jag inte, vad bör man ge istället då? Jag har lite carnia lynx hemma också men har inte hittat det i någon affär här än.
Vart köper ni barf?

Grodan
3/24/18, 6:48 PM
#5

#4 Just det, så heter den. Carnia Lynx. Den köpte jag via nätet.

Sen gav jag även mina Totally Ferret (jag blandade två foder - har i stort sett alltid gjort, ifall något av fodrena försvinner så finns ändå mat som illern kan äta… illrar kan matvägra eller ha svårt att byta foder…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

illernettan
3/26/18, 2:36 PM
#6

#1 För mig ser inte din iller fet ut utan han ser mer ut som en vinteriller ska göra. Illrar lägger på sig inför vintern och det dom läger på sig tappar dom sedan när våren kommer för att sedan lägga på sig nästa vinter osv.

När det kommer till foder är Carnia Lynx ett bra foder, även Thrive är bra. Personligen ger jag mina från Pure Natural-serien men då lägger jag även till färskt kött varje dag.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Upp till toppen
Annons: