Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 998 ggr
yewi
2018-02-15 23:47

Iller i en etta?

Hej,

Jag har varit intresserad av iller som husdjur sedan flera år tillbaka. Nu när jag inte längre har tamråttor så känner jag hur jag alltmer saknar någon busig och gosig liten krabat.

Till mina funderingar: 

Hur skulle det fungera med iller i en liten etta på 28 kvadrat? Skulle det stinka ner hela lägenheten? Är det orimligt att tänka sig att vi ska klara oss utan en bur? Jag tänker att en bur självklart kan vara bra att ha i många lägen men att den dels skulle bidra till mycket lukt med sitt galler (liksom råttlukten verkade fastna där) och att det skulle kännas onaturligt att låsa in rumskamraten där. Det gör man ju inte med t.ex. katter.

Skulle jag kunna använda badrummet som "avskärmning" om jag skulle städa lägenheten, träna eller göra något annat där en iller skulle kunna råka illa ut tro? Finns det någon här som lever trångt med en eller ett par illrar? :) 

Oerhört tacksam för svar!

Annons:
Bogey
2018-02-18 23:08
#1

Till att börja med så säger lagen att en iller ska ha tillgång till minst 5 kvm så bur är sällan nått att räkna med annat än för tillfälligt bruk. En valphage eller annan form av avspärrning kan dock vara bra att ha.

Visst kan man få jobba lite med att få en iller rumsren men deras fekalier luktar mindre än från en katt.
Deras doft kan bita sig fast i textilier, men om håller rent bland deras sovgrejer, dammsuger och torkar golvet då och då så stinker de inte ner speciellt mycket.

Dock bör man kanske undvika textilmattor och att ha dem uppe i möbler med textilklädsel om de inte är lätta att tvätta. Skinn och skinnimitation är ganska bra i det fallet.

JossanH
2018-02-24 13:39
#2

Har bott på diverse olika ställen med iller. Allt från 100kvm till ett rum som inneboende. Illrarna har varit lösa men ibland har jag haft ett rum där jag kan stänga om dom om jag behövt men erfarenhet säger att det sällan behövs faktiskt. Tvättar man filtar och sängkläder med jämna mellanrum och håller det rent hemma så luktar i regel inte en kastrerad iller speciellt mycket. Har fått reaktionen flera gånger att de som varit på besök reagerat på att det inte luktat alls.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: