Annons:
Etiketterutställningarträffar
Läst 2422 ggr
[Zabuzei]
2017-11-14 14:20

Hane söker kompis

Hej!

Jag är en 21-åring som studerar på SLU, etologi och djurskydd. Jag bor i Heby tillsammans med min kastrerade hane på 3 år, Jack. Det är bara han och jag, och jag upplever att han känner sig uttråkad. Jag har försökt berika hemmet med olika roliga prylar, såsom leksaker, bäddar, kartonger med papper i, lektunnel m.m. 

Nu hade jag tänkt testa att låta honom träffa andra illrar istället! Han har tidigare fått träffa 2 illrar, men inte i en längre period. Han har varit lite blyg men ändå nyfiken, så jag tror hårt på idén att ett gäng lekkompisar hade varit bra för honom!

Finns det några illergalna runtom Heby/Uppsala som kan tänka sig träffa mig och Jack? Vi är båda trevliga och ingen av oss bits!

Varma hälsningar, Jenny och Jack.

Annons:
zickan
2017-11-14 20:39
#1

Tror nog många är lite försiktiga och aktar med risk för bakterie/virus. Men även inte alltid snälla illrar ens går att låta lekas ihop. Kan ta lång tid att introdecera vuxna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Zabuzei]
2017-11-17 15:42
#2

Absolut att en snäll iller inte automatiskt kommer överens med alla, och jag är mycket väl medveten om att det tar tid att introducera nya djur. Speciellt om de som min Jack inte är alltför vana vid andra utav sin art!

Sen har jag aldrig hört talas om specifika bakterier och virus som skulle få illerägare att darra inför tanken på att träffa andra illrar, du får hemskt gärna upplysa mig om dessa då jag inte ens med googles hjälp hittar!

Varma hälsningar, Jenny och Jack.

Grodan
2017-11-17 22:49
#3

#2 Åh, det finns massor med smittor. Först har vi det vanligaste öronskabb. Sen har vi magsjuka och så det nya viruset som är ganska läskigt… Det är dem jag känner till, men jag är inte superinsatt alls…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2017-11-20 03:00
#4

#2  Ja öronskabb är inte kul att försöka bli av med. Och har man flera illrar kan det bli en dryg och dyr historia. Corona virus finns och som hittats hos illrar en del sista tiden. En del bara vanlig corona en del mer liknande Ece. Värre typ av corona som kan ge dödsfall.  En iller kan se helt frisk ut men ändå bära på sjukdomar och ohyra. Som sedan en med just då lägre immunförsvar kanske blir smittad av och insjuknar. 

Så här petiga är iller folket  på utställning, vilket är mycket bra. Och detta brukar även hållas  rätt okej när det är vanliga iller träffar verkar det som. Att man håller hygien, inte låter illrar träffas hur som osv.
http://ferretshalloween.se/utstallningen/hygien.html

Så tyvärr kan det bli svårt att hitta någon villig för bara lekdejt. Dock kanske det går att hitta en person med få illrar att bli vän med. Och endast träffa den ägaren och dennes illrar. Denne ägaren träffar ingen annan iller med sina illrar och inte du heller. Utan man kör bara varandra. Så sett är det mindre risk att sprida runt något om det är något där. Och om ni inte har något så riskerar ni inte heller få in något med att inte träffa massa andra illrar från flertalet olika hushåll.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Zabuzei]
2017-12-04 11:16
#5

Läskigt med ett virus som knappt märks. Finns det vaccin mot detta virus?

Jag läste igenom reglerna för utställning och tyckte de lät bra. Det är en plats där många illrar vistas samtidigt och är självklart en större risk för smittspridning.

Men som du säger, hittar man någon där man kan komma överens om att illrarna bara träffar varandra och inga andra, kan det funka!

zickan
2017-12-04 15:44
#6

Ne gör ju inte det. Finns sedan många olika med. Som vi människor kan tex åka på massa bakteriee och virus. Samma med djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Zmellda
2018-03-19 21:59
#7

Hej!

Kul med en till EoD:are med iller. Vi finns på Gälbo men letar just nu nytt hem till mina två.

Grodan
2018-03-30 21:47
#8

#0 Jag föreslår att du skaffar en kompis till honom. En permanent kompis som är hälsotestad (typ)… #7 ska omplacera?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Zabuzei]
2018-04-13 21:00
#9

#7 Hur gamla är dina två? Funderar som sagt på en tillökning i illerfamiljen!

Johan-Lindh
2018-05-10 22:58
#10

Jag bor i Stockholm o tror min hane zingo också behöver en kompis.Vi skulle vara intresserade av att träffas.mvh Johan och zingo…

Upp till toppen
Annons: