Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1743 ggr
aip58
2017-06-27 13:40

illerunge behöver hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag arbetar i en förening som tar hand om hemlösa katter. Runt lunch i dag så lade en av våra styrelsemedlemmar ut en bild på en kattunge hon fått in av en familj som hittat den mitt på sin gräsmatta. När jag såg bilden så såg jag att det inte var en  kattunge utan en illerunge (vi har även kollat med vet). Just nu tas den om hand av en av våra honor som har ungar men den vill inte äta så den har fått kattungemjölk med spruta. 

Men nu undrar vi om det finns någon som kan hjälpa oss och ta hand om den lille. Någon som kanske har en som har ungar just nu. Vi har ju ingen erfarenhet av illrar.

Annons:
aip58
2017-06-27 14:30
#1

Nu har veterinären klurat och bestämt att det är en mink. Det räknas som skadedjur och man får bara behålla den i 48 timmar eller lägga tillbaka där man tog den. Men nu har vi ju hanterat den jättemycket och de som hittade den tror att det var en fågel som tappade den. Så hur ont det än gör så får den somna in

Rebellkatten
2017-06-27 16:33
#2

Det är definitivt en iller och mest troligt en vild valp.  Det finns uppfödare som har valpar just nu men frågan är väl om de vill ta in en vild valp med eventuella smittor.

illernettan
2017-06-27 17:06
#3

#1 Då kan du hälsa din vett att denne har fel. Det är en vild iller valp och inget annat. Men det stämmer att du inte får behålla den längre än 48 timmar. Den klarar sig inte själv ute i naturen så ni gör rätt i att låta den somna.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

VeronicaKahlbäck
2017-06-27 17:19
#4

Vilken veterinär har gjort den bedömningen?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ang101
2017-06-30 11:54
#5

Det där är ju inte en mink, en liten iller! Det känns ju helt fel att låta lillen somna in, hen må vara "vild" men den där är ju extremt liten och är nog inte alls försent att få hen tam från vild. Jag ställer upp direkt här och tar gärna ansvaret om illern än att den ska somna in.

illernettan
2017-06-30 17:14
#6

#5 Är du en viltrehabiliterare? Det är dom enda som får ha vilda djur i fångenskap i syfte att släppa dom fria när dom kan. Som privatperson får du enligt lagen inte hålla vilda djur i fångenskap. En så liten parvel är mycket svår att få till att överleva.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Ang101
2017-07-01 12:02
#7

I den där storleken, en sådan liten iller kan man inte klassa som vild. Den har ju inte ens öppnat upp ögonen. Det kan ju vara en fågel som snott någons valpar, en mamma som kommit ut genom dörren, inte hittat hem och varit tvungen att föda utomhus. Vem vet? Men jag står hellre bakom att försöka ge den där lillen en chans istället för att ta livet av den. Vi har rehabiliterat många djur, på egen hand, via polis och olika stationer. Jag hade direkt kontaktat dem och kolla deras åsikt och vad man kan göra. Jag tror de flesta som har fött upp illrar kan se att den där lillen faktiskt har en chans. Jag tycker det är hemskt att ta död på djur. Det hade varit stor skillnad på en vuxen iller som faktiskt fått utforska vild livet än en yngling.

illernettan
2017-07-02 08:23
#8

#7 Men om den är född utomhus av en vild iller hona så är den vild och ska helst så förbli. Men det är ingen idé att vi fortsätter diskutera då valpen tydligen har fått dö.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ang101
2017-07-02 19:34
#9

Ja det kan den också ha blivit, men den hade fortfarande en chans. Fyfan asså. Stackarn!

Saga06
2017-07-06 12:14
#10

Vart bor denna lilla valp?

JossanH
2017-07-07 08:23
#11

#10 läser du tråden ser du att det inte ens är säkert att den lever längre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
2017-07-07 14:55
#12

Låser tråden då den inte är aktuell längre. Mvh Madde // medarbetare

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: