Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 699 ggr
[Ulvarsdotter]
2017-06-11 21:54

Iller biter annan iller

Hej! Nu kanske denna fråga redan varit uppe, men kunde inte hitta den..

Min ena iller biter den andra i nacken ganska hårt och drar iväg med henne/får över henne på rygg. Har inte sett några sår, men det har blivit mer och mer hårdhänt.
De blev kemiskt kastrerade för ett tag sedan och blev skendräktiga (sprang runt med leksaker och bet tag i oss ganska mycket och försökte dra med oss). Illern det är "problem" med just nu har nyligen kommit ut ur sitt andra bit-beteende då hon hoppade upp på oss och bet sig fast tills det började blöda och blev ordentliga märken (varje gång man släppte ner henne hoppade hon lika frenetiskt upp i soffan för att bitas.) Den andra illern bet också, men inte alls lika hårt och reagerade när vi fräste. De kom båda ur detta för några veckor sedan, men nu har som sagt den ena börjat bita illerkompisen istället.

Jag antar att det är lek? Men hon luktar lite i rumpan på andra illern ibland innan hon biter, och det luktar en hel det "iller" hos dem nu. Brunst fast att de är kastrerade/fel på chippet? Illern som blir biten tycker inte det är roligt men gör inte så mycket mer än att väsa lite om det blir ett för hårt nyp, men hon verkar inte tycka det är jobbigt heller. Jag har försökt skilja dem åt, men hon vill bara in till "bit-illern" igen. Hon är dessutom större än bit-illern och borde kunna säga ifrån om hon verkligen vill?

Så varför gör hon det? Hon har ju en historik av att vara  bitig, men känns konstigt att hon börjat gå på sin kompis?

De är snart ett år gamla om det har något med saken att göra :)

Annons:
[Ulvarsdotter]
2017-06-12 19:29
#1

Nu har vi kunnat konstatera att det är Bit-illern som luktar medan hon biter. Luktar "typiskt iller" (gånger flera) blandat med urin. Stress? Brunst?

Troligtvis något som går över om ett tag, men man blir ju lite fundersam på varför..

Upp till toppen
Annons: