Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 803 ggr
Lizelda
2017-04-19 13:45

Iller med andra djur?

Hur fungerar det med illrar och andra djur? Framförallt katt och hund.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Yuuuhanna
2017-04-19 14:23
#1

Det beror på. Jag har haft tre illrar och två hundar. Inte alla samtidigt dock. Men tre illrar och en hund som mest ihop, och två av illrarna var elaka mot hunden. Speciellt den ena illern sprang gärna fram och bet hunden och tyckte det var jättekul när hunden flög upp och sprang iväg. Så det fungerade inte jättebra så vi fick ha dom åtskilda mestadels av tiden.

Det sista jag hade så hade jag en iller och en hundvalp, det fungerade jättebra. Dom lekte ihop och hade jätteroligt, men jag fick vara med och stoppa leken ibland för att hunden är av en stor ras så jag var rädd för skador på illern.

Jag hade under tiden som illerägare kompisar med deras hundar över ibland. Då hade jag alltid illrarna instängda i en stor bur. Vissa hundar bara satt som besatta och följde minsta rörelse. Hade jag släppt ut illrarna då hade det smällt på en gång.

Så individuellt skulle jags äga, men vet nog inte fören man har testat.


SilverRosen
2017-04-19 14:29
#2

Jättesvårt att förutse. Många faktorer som väger in, främst ålder och personlighet.

Min hona var uppvuxen med katter och hundar, men kunde sedan aldrig komma överens med någon av raserna efter att ha flyttat hem till oss. Hon var lika tuff mot dem hemma som ute på promenader.

Att introducera en illervalp till hushållets hund och katt är nog störst chans att lyckas. Var bara mycket uppmärksam på allas signaler och kroppsspråk, så du måste vara införstådd i illerns "språk" för att inte försätta den i fara. 

Illrar har också sådan stor integritet att du inte kan fostra dem till att gilla era övriga husdjur. De kan dock samexistera ifall alla har möjligheten att dra sig undan och inte konkurrera om någonting.

Lizelda
2017-04-19 14:37
#3

Jag vill ju gärna ha iller men har hundar och går även i tankar att skaffa katt. Givetvis inte innan de har tillräckligt stor yta för att bara umgås om de känner för det men ville ändå höra era erfarenheter :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: