Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1387 ggr
Ylva_Källander
2017-03-21 18:12

Omplacering till kärleksfullt hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag måste idag tyvärr lägga upp min älskade Oliver till salu. Jag kommer endast att ge honom till en van illerägare då han är något av en problemiller som behöver vana händer, han har problem med nya möten men efter att man vunnit hans förtroende är han den gulligaste illern man kan tänka sig. Då han kommer från en dålig uppfödare där han blev slagen och svulten så kommer jag inte att ge honom till någon med små barn eftersom jag inte är säker på hur han reagerar kring dem.

Anledningen till att jag måste ge bort honom är för att jag på senare tid märkt en förändring i hans beteende, eftersom han inte går ihop med min mor så får han inte längre gå fritt i huset där, och det krossar mitt hjärta att se hur deprimerad han blir varje gång jag åker hem från min pappa till min mamma då jag måste låsa in honom i ett pytte litet rum, där det knappt finns plats för mig att leka med honom. Jag bor just nu två veckor vid varje förälder och under tiden jag är hemma hos min mor blir han en helt annan iller, han är inte lika glad, energisk eller leksugen och ligger oftast bara platt på golvet och vill inte röra på sig, eftersom han inte riktigt kan springa runt och leka. Jag kan inte lämna honom hos min far då han är bortrest i stort sett hela tiden jag inte är där och faktumet att min mor inte gillar honom hjälper inte, hon har velat att jag ska ge upp honom i två månader nu men så länge jag inte vet att det finns någonstans där han kan få det bättre så kommer jag inte att ge upp honom.  I början skaffade jag Oliver vetande att min mor alltid hade velat ha en iller men de klickar bara inte, så att få ha honom lös där hemma är inte ett alternativ.

Han är en hane på snart 1 år, går ungefär 80% på lådan (förutsatt att de alltid står på samma ställe annars verkar han bara inte hitta dem) samt att ibland kommer en liten protest bajs. Han äter Orijen cat and kitten kattmat samt kött så ofta jag kan ge honom. (Han älskar rått kött så tror verkligen att han skulle uppskatta en BARF diet, jag har inte riktigt vågat eftersom jag är rädd att han skulle få brist på något) Han har blivit uppfostrad utan någon form utav fysisk bestraffning och jag kommer inte att ge honom till någon som skulle utöva det på honom,  på grund utav hans förflutna så blir han aggressiv och rädd om man använder det. Jag har uppfostrat honom genom att säga ett lugnt nej (eftersom att höja rösten skrämmer honom) och sedan ignorerat honom. Han förstår precis när han har gjort fel och ber ofta om ursäkt med pussar. Det är inget problem att ha honom i ansiktet så länge han litar på en. Förutom det är han verkligen en otrolig iller som förtjänar ett kärleksfullt och fantastiskt föralltid hem, jag är bara ledsen att jag inte kunde vara det åt honom.

Priset kan diskuteras beroende på vilket hem som kommer upp men tänkte 1200kr för Oliver samt 2000 för både Oliver och all mat Orijen cat and kitten (ungefär 8-9kg för tillfället) samt alla tillbehör jag har åt honom. (detta är dock inte särskilt mycket eftersom jag har gjort alla leksaker själv varje vecka för att han inte ska bli trött på dem och kastat ut de gamla. Men det inkluderar en helt ny transportbur på 300kr samt en klosax, och möjligtvis en sele men efter att Oliver växte ur den så vet jag inte riktigt  vart den tog vägen. PS han är kastrerad kirurgiskt så ingen risk för valpar.

Annons:
miloiller
2017-03-23 07:57
#1

Hej Ylva! Var finns du och din Iller? Är intresserad av en liten kamrat. Bor på Landet i Malmköping, Södermanland och har haft iller förr. Han var dock tvungen att omplaceras pga ändrade arbetsförhållanden.

hör gärna av dig. mvh Håkan

Gärna sms 0702-674666

Upp till toppen
Annons: