Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1229 ggr
Ylva_Källander
2017-03-02 13:00

Problem med lukt

Jag har nu haft min Oliver i ungefär ett halvår, han har nu gått in i brunst och hans lukt har blivit förfärlig. Det är på den nivån att om det inte blir värre så måste jag sälja honom då min mor inte klarar av det. Jag kan inte heller flytta ut då jag är för ung (14).  Jag städar utrymmet han bor i varannan dag grundligt, dammsuger och torkar av allt samt skurar men det blir inte bättre.

Han ska kastreras eller få ett chip någon kommande vecka. Men har ni några tips på att hålla lukten borta? Eller ialla fall göra den uthärdlig?  

Tack på förhand mvh Ylva.

Annons:
animal-lover
2017-03-02 14:42
#1

Brunst lukt kan man inte göra så mkt åt mer än att städa och tvätta sovsaker oftare, vädra och så naturligtvis kastrera kemiskt/kirurgiskt.

FerretCrow
2017-03-10 09:35
#2

ställ ut några skålar med vaniljsocker i rummet han är i. det kan ta ner lukten lite. men som sagt tvätta hans saker ofta. städa och skura dagligen och vädra. och såklart vänta ut att hans chipp gör sitt när han blivit kirurgiskt kastrerad. det kan tyvärr ta några veckor

illernettan
2017-03-10 12:38
#3

Du kan också ställa ut små burkar eller liknande som är fyllda med ättika, du kan även använda ättika som sköljmedel när du tvättar hans saker, även ha ättika i skurvattnet. Ättika är en bra luktborttagare….använder ättika till det mesta här hemma. Även på utställningen fanns det sm¨å gräddkannor utställda i lokalen med ättika i. Frågade hyresvärden ett par dagar senare om det luktade iller i lokalen vilket han sa att det inte gjorde.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: