Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1058 ggr
LindaBlue
2/26/17, 8:49 PM

Byta foder till äldre iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På Agrias sida finns bifogad info, att man bör byta till ett vuxen- eller seniorfoder för katt på illrar över fyra år. Jag har aldrig läst något om det här, tror jag, och undrar hur ni ställer er till det? Mara är minst fem i år (det är fem år sedan vi fick henne som "hitteiller" i sommar), och vi kör på som vanligt med Orijens cat and kitten än sålänge.

Annons:
JossanH
2/26/17, 10:36 PM
#1

Har aldrig bytt foder heller pga ålder. Däremot om det har uppstått sjukdom och problem så har illern ibalnd fått en anpassad kost. Men inte annars :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2/27/17, 11:25 AM
#2

Instämmer med Jossan….jag gör likadant 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sofy
2/28/17, 1:03 PM
#3

Alltså, jag har en fråga just gällande detta. Dexter är blir ju 7 år nu i Maj och han är ju rätt frisk och kry, man märker att åldern börjar smyga sig upp på honom men vad ska jag mata honom med? Bör jag ge honom något annat foder? Mer fettrikt?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

zickan
2/28/17, 10:09 PM
#4

Ehm… vah?
Lite svårt att förstå det är iller de pratar om. Var tusan får de sin information ifrån egentligen. Ge iller mindre protein som äldre?. Vad ska de då äta när de inte är gjorda för att smällta kolhydrater och annat? 
Mina har och kommer alltid få samma mat livet igenom om inget ändras som gör att de måste ha annan mat. 

Börjar bli enklare hålla en iller vid 1 års ålder och enklare Introducera Illrar med varandra runt 1 år? Ofta är just den ålder deras hormoner kickar igång för en del och de kan va lite mer jobbiga.  Tycker just ett års ålder är slyngel ålder. Mer energi och en del får en släng av kaxighet mot andra när de börjar bli könsmogna första gången. Speciellt hanar. Men även honor kan tuffa på sig lite.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
3/1/17, 8:52 AM
#5

#4 håller med dig om ålders kaxigheten där. enklast att introducera tycker jag är innan dom börjat bli könsmogna eller är såpass till åren att dom helt enkelt inte bryr sig om nya illrar.

zickan
3/3/17, 11:57 AM
#6

#5 ja hur tänker dom där egentligen. Sämsta tiden att Introducera Illrar, eller ja alla djur överlag. Är ju oftast när första hormonerna börjar dra igång. Då är de oftare mer kaxiga, ofta mer av allt. Testar gränserna igen. 
Som du säger, innan eller efter 1 år lär ju va bra mycket enklare. Många väntar ofta tills ca 1 år och första könsmognaden innan de ev väljer att kemkastrera. Efter kemchip och/eller efter kroppen, hormonerna kommer i balans. Lär ju va lättare än introducering mitt i allt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Anna_iller
3/4/17, 7:20 AM
#7

Om man ny har ett iller foder som innehåller allt borde man ju inte behöva byta sen heller om ni förstår vad jag menar. Det måste ju ovillkorlig fall som vara 100% animaliskt protein. Kalorier osv

Upp till toppen
Annons: