Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1198 ggr
SamPosse
2017-01-26 23:55

Illerlukt

hej allihopa!

Jag har en fråga om själva illerlukten. Jag äger själv 2 hanar som aldrig luktat särskilt mycket. Är inte känslig alls för lukter dock. Båda är 8 månader. De har blivit kemiskt kastrerade för bara tre veckor sedan, men under en period nu på ca 2 månader så luktar det RÖV från min ena illers bakända. Det som slår mig är att det verkligen verkligen luktar som ren, lite gammal, leverpastej. Det luktar liksom inte, djur. Lukten är väldigt äcklig, och jag frågade ut min sambo som medgett att han har erbjudit honom leverpastej. Säkert mer än vad han säger, då han inte är så high på vad vi  ska ge som godis. Så min fråga är om någon annan har någon liknande erfarenhet? bör jag uppsöka veterinär? har en tanke om att det kan ha med analsäckarna att göra så han har fått 2 stycken rumpbad i ljummet/varmt vatten och jag har masserat, men känner att det inte gjort någon skillnad. Lukten kanske är naturlig? eller har något med leverpastejen han faktiskt ätit. Spekulationer enbart..

Tack!

Annons:
JossanH
2017-01-27 09:57
#1

Det kan lukta väldigt olika beroende på vad dom äter men det borde inte sätta sig i rumpan utan det borde endast vara avföringen som luktar alternativt hela illern om kroppslängden förändras. Men då tror jag det ska till ett rejält foderbyte. Så jag skulle satsa på att det är analsäckarna. Om du känner runt rumphålet "10 i 2" så ska du känna 2 lite halvmjuka ärtor som är analsäckarna. Är de väldigt hårda/ svullna eller att den ena är mer svullen och hård än den andra så kan det bero på problem med dom. Antagligen en inflammation. Då behöver du ta med honom in till veterinären för att tömma analsäckarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

SamPosse
2017-01-31 15:54
#2

De äter Orijen med fri tillgång och jag kompletterar med BARF, kycklinghalsar och lite allt möjligt. 

Jag har känt på analsäckarna och de är mjuka precis som de ska vara och han tycker inte alls det är obehagligt, och jag har en veterinär som jag pratat med och hon är lika fundersam som jag. Jag har viss erfarenhet av djursjukvård så en inflammation är det inte, det tycker inte min vet. heller. Vi hade snarare en teori att analsäckarna tömts plötsligt, som om han blivit skrämd och släppt. Lukten kommer lite till och från, men håller ett öga på hans allmäntillstånd och om den ändras åker jag in.

Bogey
2017-02-02 11:21
#3

#2 Du har inte en mysfisare då?
Vi hade en hane som brukade lägga en ordentlig rökare när det var som mysigast och gosigast i famnen. 

Han fattade aldrig att han liksom sabbade mysstunden när han gjorde så 😛

SamPosse
2017-02-02 11:23
#4

#3 haha mycket, mycket möjligt! Jag tror nästan det för han är fullt frisk vad jag kan bedöma ;)

Upp till toppen
Annons: