Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2334 ggr
Sandrajoh2
2016-12-08 16:18

Iller bits JÄTTE hårt! Hjälp

Hej! Det är så att jag och min sambo köpt två illerhonor på 4 månader.. världens gladaste är vi för dom nya tillskotten, men…. ena tjejen bits något otroligt! Alltså vi är väl medvetna om att illrar bits och att det går att träna bort.. men vi står lite stilla just nu med hur vi ska träna bort detta då det knappt går att röra henne utan att få ett rejält hugg alltså.. har ni några tips??

Annons:
Ylva_Källander
2016-12-08 20:44
#1

Jag har själv ett litet monster hemma som i början var en mardröm. Det jag gjorde var att jag började leka med honom med en handduk, den var tjock så att han inte kunde bita igenom och med det skyddet så började jag försöka bygga upp en relation med honom.  Mycket pussar och ta gärna upp henne och smek ditt ansike mot pälsen(se till att munnen inte är inom räckhåll bara), då det är genom smekande, slickande och kramande som illrar skapar relationer med varandra. Det är fortfarande nu att han biter till ibland men han är mycket bättre. Det är jätte viktigt att du visar att du inte är rädd, och aldrig låta henne komma iväg med dåligt beteende, jag total ignorerar Oliver när han bits för hårt genom att sätta mig på en stol och kolla rakt framåt utan att kolla på honom. Slutligen så är detta det bästa tipsen som du kommer att få, innan jag fick höra det så hade jag det också svårt. Ni lever i huset tillsammans, ni måste lära er att leva med varandra, försök inte att ändra på hennes personlighet, vissa illrar slutar aldrig bitas men man kan lära dem att man inte tycker om det, och om ni skapar en relation och du också anpassar dig efter henne, så kommer hon att anpassa sig mer efter dig. Alla illrar är olika, vilket gör varje individuell iller speciell, ändra inte på det. Lycka till!

VeronicaKahlbäck
2016-12-08 21:44
#2

Olika illrar biter av olika anledning vilket betyder att det också finns sämre och bättre vis att hantera dom olika typerna på. Fysisk bestraffning går alltid bort dock, förutom att det inte är särskilt schysst så kan man i värsta scenariot få en iller som inte litar på människor överhuvudtaget. Om dom kanske kan beskriva lite mer ingående när, var och hur hon biter så kanske det blir lättare att hjälpa till. Var kommer hon ifrån och hur länge har hon haft beteendet? Generellt sett så är det en valp och många illervalpar kommunicerar mycket med sina tänder MEN har hon någon dålig erfarenhet i bagaget eller råkar vara en iller av det vassare slaget så får man tänka lite annorlunda. Lite olika metoder och lite olika tid det kan ta att bli av med.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
2016-12-08 21:45
#3

Ska såklart stå "om ni…" och inte "om dom…"

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

eijla
2016-12-09 09:14
#4

Vi tog över en vanvårdad liten tjej i vintras och hon var HELT ohanterbar. skrek och högg bara man kom i närheten och var livrädd för människor. När hon sen skulle lära sig att beröring inte var farligt så lät vi henne komma fram till oss och varje gång hon gjorde det så belönade vi henne med vetegroddsolja. I början gick hon bara fram och högg men då började vi ha skor på oss och ge ifrån ett skarpt NEJ när hon högg. Det viktigaste är att inte bli rädd och springa iväg, utan stå kvar och visa att du inte ger dig. Då hon bitit igenom både naglar och fingrar så hade vi handskar i början när vi bar henne (vet att det inte rekommenderas) och när hon accepterat det gick i över till att bära henne med händerna och belöna, belöna, belöna. ALDRIG fysiskt (så som bära i nackskinn osv)  utan bara skarpt säga "NEJ" eller "FY" när hon gjorde fel. Nu lyssnar hon när man säger nej och det går att hålla och gosa med henne. Hon kommer aldrig bli en knäiller men hon bits inte längre (några små tjyvnyp ibland). Jag vet inte hur pass bitig er iller är men den här tjejen var den mest rädda och otrygga illern jag någonsin sett men det går att få dom tama till slut. Kan även säga att det inte var så lätt som det verkar i texten, måååånga ggr har det slutat i tårar och man har velat ge upp men ger man det tid så går det!

Sandrajoh2
2016-12-09 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#2, alltså hon har varit bitig ändå sedan vi hämtat dom.. men nu börjar det bli mer och mer och även hårdare och hårdare.. vi belönar ofta med vetegroddsolja och uppmuntrar när hon gör något bra, (det gör vi med den andra med såklart).. vi kramar och klappar å pussar på henne efter hon fått oljan då hon är lugn då, eller när hon precis vaknat.. men hon är helt tokig ibland liksom, verkligen hugger efter en.. jobbiga är ju att vi har ett barn på 4 år hemma som hon gärna vill bita på, och han blir ju såklart rädd men vi försöker mysa med dom så myclet vi kan under veckorna han inte är hos oss så det kanske blir bättre sen.. den andra tjejen är totala motsatsen, aldrig nafsat ens utan jätte lugn å världens mysigaste, nu försöker vi dock ge den andra liiiite mer kärlek bara istället för å "tröttna på henne och bara mysa med lugna..".. men vi får helt enkelt fortsätta kämpa, dom är ju värda allt liksom ❤️❤️ Skickar med en bild här på våra Luna och Polly. ( polly som är vit och lite bititg…🙄)

FerretCrow
2016-12-12 09:07
#6

polly är pastell och inte vit ;) Vilken metod använde uppfödaren i sin uppfostran?

Annons:
linaoliviaa
2016-12-28 01:12
#7

Min var också väldigt bittig i början tog ca 1/5-2 månader innan hon kunde lita på oss fullt ut och sluta bita helt nu nafsar hon bara vid lek. Men det bästa är att vara med din iller klappa/mys även om den inte vill och godis ifrån handen så den lär sig att händer är positivt :)

karismaa95
2017-01-04 10:01
#8

Hej!!

Min iller som jag tog emot var i likande ålder, det tog lite tid och tålamod tills han slutade.
såhär gjorde jag:
om Vi lekte ihop och han bet tag i mig väldigt hårt efter ett tag, då av bröt jag leken och "ignorera" honom. Vilket han reagera på, för han brukade alltid komma sen i slutändan och pussa på en.

Sen även berömde jag honom när vi lekte och hade en leksak.
Så kunde ge han en godis om vi lekte med leksakerna ibland.

Det tar tid!!!
Mig tog det någon månad för mig innan min lilla krabat slutade bitas hårt,

Man fick verkligen genomlida massor, men så värt det i slutändan!!

Han har aldrig bitit mig sen dess :)

Upp till toppen
Annons: