Annons:
Etikettberättelser
Läst 1941 ggr
Grodan
2016-11-20 01:39

Sir Abbot, Abbe

9 aug 2013

Jag har en iller idag. Sir Abbot, dagligen kallad Abbe.

Han är en stor pastellfärgad kirurgiskt kastrerad kille född 17 maj 2009 i Markaryd

12 juli 2014

Han flyttade hit augusti 2013. Samtidigt flyttade en annan omplacering hit, Herr Melin (HM), och de blev jättebra vänner.  

HM lämnade jordelivet 31 oktober och sedan dess är Abbe ensam iller i huset. Dock är han inte ensam. Han har en svart dobermann och sin människa att terrorisera.

Första veckan utan HM var svår för Abbe. Det märktes tydligt att han saknade sin vän. Jag uppfattade det som att han letade. Han låg ofta på HMs favoritplatser. Sov mycket och var lixom inte glad. Åt gjorde han dock med förtjusning som vanligt. 

16 juni 2016

Nu är han dock gladare och får mycket egentid. Nyss svansade både dobbis o iller efter mig och undrade vad vi skulle hitta på. Det blev lite kasta filt över iller bus osv. Dobbisen blev glad men förstod inte leken… Förstod inte vilken roll han skulle ha riktigt då han hyser oerhörd respekt för Abbe.

13 november 2016

Abbe är en lätt iller att ha att göra med (utom om man är hund), då han är matglad, smart, snäll, gosig och rumsren. 

Han älskar mat. Plastpåseprassel betyder mat, så när jag inte vet vart Abbe är prasslar jag med en plastpåse och han kommer släntrandes och vill ha något mumsigt. Detta var mycket praktiskt den gången han rymde och satt under en grannes altan… Möss är favoritmaten, sen kommer anka och kyckling.

Abbe är mycket smart. Jag har aldrig haft en så smart iller i min ägo. Han har överlistat mig flera gånger. Tre gånger har han rymt från rasthagen. Två av de gångerna var han hos närmsta grannarna och lätt att infånga. Gång tre gick han till ytterdörren och krafsade så att jag kunde släppa in honom… Han letar godis och öppnar burkar o fixar tankeklurigheter hur lätt som helst.

Abbe är mycket snäll. Han är helt barnsäker, dvs barn kan hålla honom. Vid påsk och halloween när det kommer barn o tigger vid dörren har jag oftast inte kunnat erbjuda annat än Abbe-gos (och  nu får vi äntligen vara ifred från dessa tiggerier).

Jag har aldrig träffat en iller som är så gosig som Abbe. Han vill och behöver mycket "famn-tid". Ofta får han hänga på axeln när jag äter, diskar (vilket jag sällan gör) eller sitter vid datorn. Han snarkar lätt…

Abbe är 97% rumsren. Jag trodde han var 100% rumsren men har nu kunnat se att det diffar ibland. Oftast är det då mitt fel: toalådan ej tömd, för lite sand i toalådan, toalådan står inte på sin ordinarie plats…

24 juni 2016

Det är väldigt spännande att ha en iller som är inne på sitt åttonde levnadsår. Speciellt när han är fullt frisk och klarar förändringar bra.

❤️

Det finns flera trådar med Abbe, där man kan se lite foton o filmer, tyckte det kunde vara skoj att ha några länkar.  Omplaceringstråd . Eventuellt ny iller . Introtråd


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-11-20 02:10
#1

Fin pojke du har!

LindaBlue
2016-11-20 16:18
#2

Fina, härliga Abbe! Mara hälsar och räcker ut tungan. Ha ha.

illernettan
2016-11-21 10:59
#3

Alla sju Hillbiörns-gulliganer hälsar till sin frände Abbe ❤️❤️

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
2016-12-18 10:35
#4

Han har vant sig vid att vara den enda illern i stugan nu och jag tycker inte han verkar vantrivas. I början hade han svårt att leka och poppa till och med "kasta i sängen leken" och "skaka täcket leken" var tråkiga… nu leker han som vanligt igen…

Han har blivit lite snällare mot hunden och vill gosa långa stunder med mig.  

Aptiten är det inget fel på. Dock har jag märkt nu vad jag felbedömt honom om vad han eg äter. Han äter bara framkroppen på mössen. Det var HM som åt allt. HM åt även flera olika sorters fisk - vilka Abbe bara fnyser åt - och fläsk - vilket Abbe rör ibland… Torrfodret är han dock rätt förtjust i och ankfilé… (samt all slags kyckling…han är gaaaaaaaaaalen i kyckling)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Something Awesome
2017-01-08 00:53
#5

Jätte fin! Min pojk Lucifer döda den 4 december 2016 från en hjärt sjukdom :/ blev kun 6 och ett halvt. Bra att han är frisk! :)

Grodan
2017-01-08 01:06
#6

#5 Beklagar. ❤️

Abbe är inte helt frisk längre, han har svullna körtlar på halsen, så vi måste boka in veterinärbesök.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2017-03-29 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

För en vecka sedan fick Abbe somna in. Saknaden är oerhörd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2017-03-29 22:05
#8

Vila i frid Abbe.

LindaBlue
2017-03-30 16:55
#9

Bästaste finaste Abbe! Så glad att han fick en så bra matte, och till slut även en kompis. :)

Grodan
2017-03-30 22:37
#10

Det har varit en trevlig resa för mig också, jag trodde aldrig att jag skulle kunna ha två bästa kompis-illrar, men de var som ler och långhalm. Det var svårt att förstå dem i början när de lärde känna varandra, för mig som inte är van vid intro. Som jag förstår det nu var Abbes och HMs intro plättlätt…

Nu är det så tomt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2017-04-01 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vila i frid fina Abbe

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ceciliaolucifer
2017-04-02 23:02
#12

Vila i frid. Vet hur tungt det är att förlora sina små ❤

VeronicaKahlbäck
2017-04-05 16:07
#13

Nemen! Sov så gott Abbe!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
Madde
2017-04-09 11:12
#14

Beklagar sorgen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Grodan
2017-04-09 16:18
#15

❤️

Tack alla


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FerretCrow
2017-04-10 13:46
#16

Beklagar förlusten av din lilla vän

Upp till toppen
Annons: