Annons:
Etikettavel
Läst 1908 ggr
Anna_iller
2016-11-05 21:22

Jag vill bli uppfödare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag skulle vilja bli seriös uppfödare av tamillrar. Jag ska ta valpar på Milla till våren:) mina illrar är köpta från en bondgård i Hälsingborg från en kille som heter Peter knöös. Vad tycker ni jag ska ta för pris? Mamman är pastell pappan viltfärgad. Hur ska jag göra det så seriöst som möjligt? Har ni några tips så får ni gärna dela med er:) /kram på er

Annons:
animal-lover
2016-11-05 22:02
#1

Har du stamtavla på henne? Vet du vilka sjukdomar hon har i linjen? Har hon riskteckningar i linjen? Vad för hane har du tänkt, har du kollat upp allt sånt på hanen oxå? Har du pengar för veterinär om nått händer med honan lr valparna och är du beredd på att du kan förlora dom om nått händer under dräktigheten lr födslen? Det här är bara några av frågorna man kollar upp som uppfödare, det är inte att bara avla på sin goa söta iller. Ta gärna kontakt med en uppfödare som du tycker har samma mål och tycke som du och fråga om dom kan tänka sig ställa upp som mentor :)

Anna_iller
2016-11-05 22:08
#2

Tack så mycket!!!! #1

animal-lover
2016-11-05 22:34
#3

Du kan kolla efter uppfödare på tråden "ny uppfödarlista" Sen så kan du gå in på deras fb-sidor :)

Anna_iller
2016-11-05 23:01
#4

Okej💕

Bogey
2016-11-06 01:23
#5

Det Animal-Lover påpekar är viktigt. Den Svenska tamillerstammen är liten och under 80-talet (tror jag det var) så blev det populärt att ha iller och "alla" började avla lite hipp som happ vilket resulterade i att man avlade in dåliga gener i stammen som gjorde att medellivslängden på en Svensk tamiller på kort tid sjönk drastiskt från nästan 10 år till runt 5 år.

Sen dess har seriösa uppfödare kämpat i många år med att avla bort de dåliga avelslinjerna genom att importera avelsdjur från andra länder och sakteliga så ökar medellivslängden på våra kära illrar. Numera brukar man säga att en svensk iller med stamtavla blir nånstans mellan 6-8 år (undantag åt båda håll finns givetvis). Fortfarande en bit kvar till hur det borde vara men det går åt rätt håll.

Så vill du bli en seriös uppfödare så lyssna på de erfarna som finns och försök få en mentor som Animal-Lover föreslår.

JossanH
2016-11-06 08:30
#6

Kunskap är A och O för att klassas som seriös. Detta innebär att man bör ha haft iller ett tag för att lära känna iller som djur, man bör ha god kännedom om illerns sjukdomar, vilka som anses vara ärftliga eller inte och hur man kan öka chanserna för att undvika att få dessa, vilket foder som lämpar sig bäst för iller och varför, vad det innebär att ha risktecknade illrar och vad vita tecken kan ha för påverkan på illern osv osv. Sedan är det förstås väldigt viktigt att ha god kännedom om de illrar man tänkt använda till avel. Stamtavla är förstås väldigt bra att ha. Du skriver att illrarna är från samma ställe. Vet du med säkerhet att illrarna inte är besläktade? Det låter dessutom helt otroligt att ha köpt 2 illrar från samma ställe och sedan inse att båda lämpar sig för avel.. Och utöver detta med god kunskap ska du sedan ha en bra buffert för eventuella olyckor och problem som kan uppstå i samband med dräktighet och förlossning. Ett kejsarsnitt tex kan lätt kosta runt 10 000:- och då är risken stor att alla valparna dör och det finns även en överhängande risk för honans liv också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
eijla
2016-11-06 09:39
#7

Skaffade inte du dina första illrar i år? Om det är så att dessa är dina första illrar så skulle jag vänta och verkligen tänka igenom vad det innebär att starta en uppfödning. Om jag inte missminner mig så är dina illrar från en farmare och då finns det oftast inte någon stamtavla eller dylikt så att du kan kolla upp vad du verkligen avlar fram på. Men jag kan såklart minnas fel, har bara för mig att du skaffade dina första valpar i år. Men annars håller jag med allt som skrivits redan 🙂

eijla
2016-11-06 09:46
#8

Jag har kollat igenom lite inlägg från dig nu och jag skulle säga att du inte är riktigt redo för att börja med illeruppfödning ännu. Du är dessutom bara 11 år, är illeruppfödning något som dina föräldrar vill hålla med och som du kan vara med på eller är det bara du själv som vill det? Jag skulle avråda dig från att ta valpar på dina illrar nästa år och vänta några år tills du är riktigt illervan och se vad du och din familj kommer fram till. Njut av dina illrar du har i dagsläget och lär dig av dom så att du verkligen vet vad det innebär att ha iller.

Anna_iller
2016-11-06 13:07
#9

Jag ska skälvklart inte para mina två illrar med varandra☺️ Blir inavel då

Anna_iller
2016-11-06 13:07
#10

Jag ska skälvklart inte para mina två illrar med varandra☺️ Blir inavel då

Rebellkatten
2016-11-06 13:29
#11

Att avla på iller är inte som att ha hamsteruppfödning.
Det är snarare som att föda upp hundar eller hästar.

eijla
2016-11-06 13:49
#12

#11 Det krävs fortfarande lika mkt kunskap att avla på hamstrar som något annat djur. Platsbehovet är väl en annan grej men det ska fortfarande bli trevliga djur utan genestiska fel.

Rebellkatten
2016-11-06 15:47
#13

#12 Absolut, men jag har sett flera unga personer som skaffat iller och tänker sig att det ska vara lika enkelt som att föda upp möss/hamstrar/andra smådjur.

Annons:
JossanH
2016-11-06 17:04
#14

Du skriver i första inlägget "mamman är pastell och pappan viltfärgad". Lätt att tolka som att du ska para dina illrar du har hemma. Jag avråder också starkt för att börja föda upp när du bara är 11 år. Och så länge du är 11 kommer du aldrig kunna klassas som en seriös uppfödare. Det kräver en viss mognad, och att du är väl insatt i mycket som kan vara svårt för en 11åring att ta in. Det kan dessutom bli väldigt dyrt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anna_iller
2016-11-06 19:44
#15

Jag menade inte riktigt att jag skulle bli uppfödare nu utan som vuxen☺️☺️ Ville kunna lite mer om avel och jag tror inte det blir några ungar till våren☺️ Jag känner en kille som är iller kunnig som skulle hjälpa mig i så fall☺️☺️ Tack för alla fina svar☺️ Om ni vill kan ni skriva mer tips för det är alltid så kul att lära sig nya saker! Tack❤️❤️❤️

Ceciliaolucifer
2016-11-07 21:33
#16

Det ingen har nämnt är att du även har ett ansvar gentemot valpköparna du säljer valparna till. Först ska du hitta bra och seriösa hem, sedan finnas som support under illerns hela livslängd. Då bör du har mkt kunskap så du kan finnas som ett stöd. Vad gör du om det blir problemvalpar? Svåra att hantera? Bitiga så att köparna lämnar tillbaka dom?

zickan
2016-11-08 14:19
#17

Om du är minderårig. Har du tillåtelse från föräldrar. Har du budget att kunna vaccinera, id märka innan du får betalt för valparna? Det ligger runt 4-700 per valp beroende på veterinär och om de ger mängd rabatt. 

Samt har du råd att åka akut till veterinären för ev kejsarsnitt om själva födseln skiter sig? Är du beredd att kasta dig iväg med en illervalp som kanske ätit nått olämpligt? Stort ansvar och mycket utgifter. En kull valpar kostar mycket i mat och toaströ. Kräver mycket tid för att hålla ett rum/inhängnad fri från bebis bajs första tiden då de går över allt. 
Själv blev en av mina valpar i år förstoppad, tappade vätska i kroppen. från att va lite hängig till att bli riktigt dålig tog bara några timmar. Visste inte då att det bara var en enklare förstoppning. Fick kasta mig in på jourtid. Ultraljud. Gick på lite över 4000:-. Skönt nog var det bara en enklare förstoppning och behov av att ge vätska i nacken. Magen satte i gång tack vare rakapparaten på 4 veckors pluttens mage. 
Hade det varit en sämre förstoppning hade det krävts en operation. Slutat på mycket mer i summa. 

Bara där kan dina föräldrar dra lite på munnen av att stötta ekonomiskt ifall nått händer. Föräldrar brukar inte va allt för snabba att hjälpa till med akut vård och ta I slutändan ska man inte räkna med att man hittar hem till alla valpar. I år var det många som tog kullar och med det blir det svårare hitta hem. Folk föredrar oftast stamtavla och lite koll på släkten mot annat. 
Men man ska även inte räkna med att man går plus på en kull. Bara så du är förberedd att det kostar, tar tid, krävs kunskap, på läsning. Och sedan kunna stötta köpare i efterhand om de behöver hjälp med nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
2016-11-09 10:19
#18

först skriver du att du ska ta valpar till våren sedan ändrar du det till att du ska föda upp när du blir vuxen…. hur ska du ha det igentligen? 

Precis som tidigare skrivit är det inte en dans på rosor.

Jag själv ägde iller i 12 år innan jag tog min första kull och under den tiden läste jag på i massor och studerade olika stamtavlor och parningar etc.

Em_
2016-11-09 18:00
#19

#19 Hon kanske insåg att det är bättre att vänta efter alla svaren hon fick ;) Kan vara tufft att bemöta kritik (även om den är välgrundad) från ett helt forum när man är 11 år ;)


Anna_iller
2016-11-09 20:27
#20

Jag hade först tänkt ta valpar och göra så seriöst som möjligt. Sen skulle jag vilja bli uppfödare när jag är vuxen. #19 har lite rätt i att det kan va jobbigt att ta kritik men jag fick många bra tips! Jag gjorde inlägget för lära mig om avel och få tips om valparna till våren:) sen hade jag ju först tänkt ta valpar till våren men vet inte om det blir av. Har en kompis som heter Daniel som har god erfarenhet om illrar och avel som då skulle hjälpa mig💕 Gör mig en tjänst hojta till om en 10-20 år när rubriken i dagstidningen är Anna Gullberg Sveriges största illeruppfödning

Annons:
Turast
2016-11-09 21:52
#21

#20 jag vet inte om "sveriges största" är så tilltalande dock, men vad vet jag 😇

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

komigentam
2016-11-10 01:24
#22

Här är lite vad jag fann att läsa igenom. 

Att avla på sin iller. 
När är illrarna redo för parning?

Då vi båda bor i samma by så vet jag att du är väldigt ung så jag hade också rekommenderat att vänta. Du har redan fått mycket bra tips, jag kan inte ge tips om illeravel mer än vad jag fann här ovan.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Anna_iller
2016-11-10 06:50
#23

Okej tack allihopa❤️

Anna_iller
2016-11-10 06:50
#24

Okej tack allihopa❤️

FerretCrow
2016-11-10 09:21
#25

Väljer du att ta en kull till våren börjar du ju din uppfödning då iom att du planerar kullen med målet att bli seriös uppfödare. Men problemet är att du i min åsikt börjar i fel ände eller hur man ska kalla det. Då tar du alltså en kull med lite kunskap etc för att testa och det är inte alls speciellt seriöst och det kan komma att spegla din uppfödning i framtiden tyvärr.

Grodan
2016-11-20 02:23
#26

Det finns många djur som säkert är roligt att föda upp, men iller tillhör inte dem. Det är alldeles för mycket jobb för att vara roligt. Man måste ha plats, tid och ork. Torka bajs, mata med kött o valpfoder mest jämt… Betänk att illervalpar är leveransklara vid 10 veckors ålder, ev 12.  Även om de inte öppnar ögonen förrän vid 5 veckors ålder så är det otroligt lång tid att torka bajs och mata. Sedan gärna vänja dem vid saker och toalådsträna… urk…

Sen på det ska man hitta hem till valparna. Iller är ett mycket svårt djur och det gäller att verkligen hitta köpare som tänkt igenom sitt beslut noga och kan erbjuda ett seriöst och kärleksfullt 4ever-hem. Ofta blir man sittandes  lite längre med några ur kullen…

Jag beundrar verkligen de som seriöst avlar illrar i sina hem. Aldrig att jag skulle få för mig att göra det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: