Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1391 ggr
linaoliviaa
2016-10-25 01:31

Iller hostar

Jag gav min iller lite vetgords olja från flaskan och efteråt börja hon hosta extrem mycket och det låter som hon har slem i halsen och längre ner och hon andas konstigt i mellan åt nu när hon gick och la sig som om där sitter slem i luft rören Kan detta vara för att jag gav henne oljan eller är det något allvarligt?

Annons:
linaoliviaa
2016-10-25 21:12
#1

Hon har även idag när hon legat och sovit hostat väldigt konstig Hon låter hes när hon hostar, kan hon blivit förkyld eller kan detta vara något annat?

Rebellkatten
2016-10-25 21:33
#2

Antingen har hon själv satt i halsen eller så kan jag tänka mig att du råkat trycka på flaskan och det kom ned vetegroddsolja i lungorna för att hon inte hann svälja. Får illern ner nåt i lungorna kan det utvecklas till lunginflammation och isåfall behövs ett veterinärbesök. 

Kan också vara att hon blivit smittad med influensa eller övre luftvägsinfektion.  Är det någon i närheten som är sjuk?
Då kan de bli snoriga och bli sjuka precis som människor med samma symptom. I såna fall är det viktigt att söka veterinär om de börjar andas stötigt eller genom munnen då det kan utvecklas till lunginflammation också. Våra illrar hade influensa i våras och det var hemskt vad sjuka de blev. Inget låter så ömkligt som en iller med nästäppa. Men de överlevde det med, trots att gammeltanten fick lunginflammation. 

Är du osäker eller behöver fråga om råd hos veterinär går det alltid att ringa och prata med personalen på Mälaren smådjursklinik.  08-592 540 80. 

JossanH
2016-10-25 22:25
#3

Det kan vara en förkylning men i dessa tider är det vanligt med päls i halsen pga fällningstider.

Sajtvärd på Iller.ifokus

linaoliviaa
2016-10-25 22:47
#4

Jag försökte ringa akutmottagningen i Helsingborg men satt 1:a i kön i 20 min så jag gav upp, ska ringa vet i Lomma imorgon och höra med dom för jag blir orolig när hon inte hostar som hon brukar göra om hon fått hår i halsen eller liknande, nu hostar hon mycket när hon sover och det låter tungt och hest när hon hostar så jag blir väldigt orolig 😞

linaoliviaa
2016-10-25 22:49
#5

Ingen i familjen eller djuren har haft någon förkylning heller

komigentam
2016-10-31 17:52
#6

Ja, hör av dig till fågelkliniken i Lomma ist 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: