Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1334 ggr
SamPosse
2016-10-18 23:57

Iller och hund!

hej allihopa!

Nu bor jag i en lägenhet med mina två små pälsklingar men förhoppningsvis kommer vi inom de närmaste månaderna få flytta ut på landet. Jag hade en idé om att de skulle få en utegård med en kattlucka så de får fri tillgång till under vintern med något slags vinterbonat hönshus eller dylikt. Men det här är grejen, vi pratar om att äntligen kunna skaffa hund när vi bor så ödsligt, samt att jag alltid velat dra med hund men har bott i stan som inte är den bästa miljön osv osv. Det här är alltså en Husky vi pratar om, hög energi och låg kontakt med människa. Därför undrar jag, hur skulle jag kunna sammanföra en vuxen Husky (har haft denna hund tidigare) med mina två illrar. Hur bör jag introducera dem och allt som kommer med detta. Han har tendens att jaga katt och liknande men aldrig varit i en situation där han mött något djur han annars jagat. Jag vill ha tips, trix och om det ens är möjligt. Går det inte får jag och illrarna bo själva där helt enkelt men jag vill utforska mina alternativ. Det känns synd att behöva hålla hund och iller separerade på heltid och att de bägge inte skulle få all kärlek de förtjänar på detta vis. Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand!

Annons:
SamPosse
2016-10-18 23:58
#1

Kanske inte var tydlig, men illrarna kommer få gå löst i huset, kan gå ut genom en lucka till utegården, samt ha ett eget hus i samband med gården fast utomhus. Så hund och iller kan mötas närsom.

linaoliviaa
2016-10-21 01:43
#2

Är inte hunden van vid illrar kan det lätt uppstå konkurrens mellan iller och hund, en hund förstår inte hur hårt dom tar när dom försöker leka med illern och kan då uppstå problem, Min hund vill gärna leka med min iller men tyvärr går inte det eftersom min hund är väldigt hård hänt om man ska säga så hon vill gärna buffa och leka, Och min iller blir väldigt rädd och skriker rakt ut när min hund vill lukta och buffa. Jag hade provat att låta hunden lukta på dina illrar när du håller i dom och då ser du om det fungerar eller inte mellan dom 😊

linaoliviaa
2016-10-21 01:48
#3

Alltid lättast att ha hundvalp när man har iller för då lär sig hunden att hantera illern och leka på rätt sätt, en vuxen hund som där är väldigt mycket energi i som där då är i dom raserna kan det ibland bli svårt men inte omöjligt, men man ska aldrig släppa en hund och iller tillsammans direkt djuren måste lära sig vad som är rätt och fel först 😊

Grodan
2016-10-23 22:36
#4

Jag tänkte precis skriva lättsamt att det bara är att sammanföra… att de flesta hundar funkar fint med iller… men så läste jag Husky… hm… en hund med väldigt mycket jakt som absolut inte tvekar att döda… hm hm

Själv har jag bara erfarenhet av iller med hundraser som Dvärgschnauzer, Schäfer, schäferblandis, Briard, Faraohund, Staff och Dobermann mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rebellkatten
2016-10-24 13:40
#5

Av vad jag har sett i den amerikanska illergruppen jag är med i så varnas det om att låta iller och hund vara tillsammans, dels eftersom vissa hundar har mycket jaktinstinkt och dels för att hund och iller inte kan läsa varandras kroppsspråk och till en tredje del att de leker på fel sätt för att kunna leka bra ihop.  Hundar sveper gärna med tassarna och kan på sånt sätt lätt bryta ryggen på en iller. Och illrar leker så pass mycket med tänderna att även lugna hundar kan reagera instinktivt och bita tillbaka och det behöver inte gå många sekunder då man inte tittar för att det ska ske. 

Som vanligt finns det alltid undantag då hundar och iller lever bra ihop. Men oftast behöver hunden bli tränad för att kunna umgås med iller om det är en ras eller personlighet med mycket jakt.  De (i gruppen) brukar säga att hundar inte får vara uppspelta tillsammans med illrarna.  För det är då som olyckor är mest benägna att hända.  En iller är lite svårare att träna att inte vara uppspelt. *haha*

Men det pratas inte så mycket om just hundar vs illrar i sverige, så antingen är det inte så vanligt att ha dem ihop eller så beror det på helt andra saker.  Jag vet inte, men det här har jag iaf sett i amerikanska grupper,  de håller visserligen djur på helt andra sätt, men en viss del kan nog också appliceras på svenska förhållanden.

Grodan
2016-10-24 23:33
#6

Jag tycker att när iller och hund lärt känna varandra fungerar de ypperligt ihop. Jag tror att det är främst hunden som lär sig och anpassar sig. Illrar tror jag kör sitt race oavsett, men när de testat klart och hunden förstår vad de pysslar med går de vidare i sin relation. Och jag tycker de kan ha mycket utbyte av varandra. Det kan dock ta tid, det ska man räkna med. Ett par månader absolut.

Jag har aldrig satt ihop en hund med mkt stark jaktinstinkt med iller. Det har främst varit högintelligenta bruksraser, som ni kan läsa i mitt inlägg ovan. Undantaget är faraohund då (har provat med fyra stycken varav tre funkade bra med iller, den fjärde behövde mer tid att förstå att det var ett tamdjur).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: