Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1059 ggr
linaoliviaa
2016-10-11 17:23

Blanda 2 olika foder?

Hej undrar om man kan blanda orjen katt and kitten och carnia lynx tillsammans så min iller får lite utav båda delarna?

Annons:
Rebellkatten
2016-10-11 20:00
#1

Japp, det går utmärkt och är nästan att föredra om något av fodren skulle plötsligt ta slut eller förändras i sammansättningen eftersom illrar blir rätt dåliga i magen vid foderbyte om det inte går väldigt långsamt.

linaoliviaa
2016-10-12 00:01
#2

Ja vad bra tack! blev lite osäker om man kunde eller inte, tack för svaret 😃

Ylva_Källander
2016-10-12 13:43
#3

Det ska nog inte vara något problem, ända problemen som skulle kunna inträffa är att antingen äter din iller bara utav den ena och plockar ut dessa delar, eller så blir maten dålig då cat and kitten bara finns i 18kg påsar och innehåller mycket fett. Alltså håller sig en fryst påse ungefär ett år, kanske lite mer.

linaoliviaa
2016-10-12 16:39
#4

Jag har en orjen katt and kitten i 2kg påse nu men tänkte köpa carnia lynx också och blanda båda så hon får i sig från båda sorterna 😊 Sen även frysa in lite av maten så det inte blir dåligt

illernettan
2016-10-12 17:23
#5

#3 Senast jag kollade så fanns Orijen i 2,27, 6,8 och 18 kilos påsar 🙂

Om jag bara hade en iller så hade jag satsat på en 2,27 kilos påse trots att det blir dyrare. Den hinner ju ta slut innan det riskerar bli dåligt. Här går det 6,8 kilo i månaden fördelat på sju illrar.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

linaoliviaa
2016-10-12 23:09
#6

Sen var jag hos vetrinären i Lomma (fågelkliniken) som den heter igår med min iller och så fråga hon då vad hon får för mat och då sa jag orjen katt and kitten, då kollar hon på mig som om jag va dum i huvudet och sa att dom inte rekommenderar katt mat till iller eftersom dom ska ha bra foder för iller. Men som jag sa bara för där är en iller på förpackningen betyder inte det att det innehåller allt en iller behöver, har jag fel eller är det min vetrinär som inte kan tillräckligt om illrar och deras kost?

Annons:
illernettan
2016-10-13 10:21
#7

#6 Det är veterinären som inte kan. Det är ofta ett illerfoder inte innehåller tillräckligt av vad en iller behöver och har alldeles för mycket av innehåll som illern inte behöver.

Tumregeln är: dom fem första ingredienserna ska vara kött. Fungerar ypperligt om dom tre första också är det. Sen får en läsa vad resten är och det är skrivet i en fallande skala.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Rebellkatten
2016-10-13 12:08
#8

De flesta rena illerfodren som finns i sverige är faktiskt skit innehållsmässigt.  Det fanns ett bra, men återförsäljaren har lagt ned. Så om man vill ge sin iller bra foder ska man låta bli de illerfoder som finns.  ^_^ 

TL:DR:  Din veterinär har fel.

JossanH
2016-10-14 15:04
#9

Du kan också förvara torrfodret i frysen för att det ska håll lite bättre. Men ja orijen finns förpackade flera olika storlekar. Här är det sällan dom säljer 18 kg utan brukar oftast ha de mindre påsarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: