Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1405 ggr
Strumpan
2016-09-01 18:15

Skölja njurar?

Hej.

Trubbel var hos vetten igår för en koll. Hon tog bla blodprover på honom för att kolla så allt va ok. Hon sa att allt såg bra ut. Men så ringde hon idag å sa att hon kollade lite för snabbt igår å det visade sig att hans njurvärden var lite för låga så att nu ska han bli satt på antibiotika å hans njurar måste sköljas i 5 dagar. Jag har aldrig hört talas om att skölja njurar. Har ni?

Mvh Jenny

Annons:
Tjeja
2016-09-01 18:38
#1

"Skölja njurarna" är bara ett förenklat taluttryck för att säga att man måste få i sig riktigt mycket vätska och sedan kissa ut det. Så vad din pälskling kommer få är troligtvis dropp eller vätskepuckel och sedan väntar man på att det skall kissas ut. På så vis kan man "rensa/skölja" njurarna. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Strumpan
2016-09-01 21:17
#2

Ok. Så då är det bara vanlig koksaltlösning som han ska få då? Å de borde väl ge honom en "puckel" då för sätta dropp borde väl vara ganska omöjligt?

Jag ska be en hemvett att komma hem till mig för att behandla honom å tyvärr ingen illervett. Bara så att jag har koll på att allt sker korrekt.

Stort tack för svar! =)

Mvh Jenny

Tjeja
2016-09-02 09:38
#3

Ja jo det brukar oftast vara koksaltlösning bara. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Strumpan
2016-09-02 12:22
#4

Tack Tjeja! =) Vet du om det är något särskilt som jag behöver hålla koll på eftersom det inte är en illervett som kommer att utföra behandlingen?

Mvh Jenny

Tjeja
2016-09-02 12:58
#5

Tyvärr är jag inte heller kunnig på Illrar. Mina svar grundar sig på vad som rent medicinskt menas med att "skölja njurar" i samband med vetterinär- eller  sjukvård rent generellt.

Eftersom vetten sade att njurvärdena är "lite för låga" kan jag tänka mig att de skulle kunna behöva tillsätta lite ämnen i koksaltlösningen för att "fylla på" det som fattas också.

Det kan ju hända att Illrar har lite andra referensvärden för elektrolytbalans (salter) än vad många andra däggdjur har. Men det borde inte skilja sig allt för mycket.

[Edit]

Googlade veterinärdatabaser (universitetslänkat) lite snabbt för illrars fysiologi gällande njurar. Det jag snabbt får fram är att det som är bra att ha koll på när det gäller deras njurar är just elektrolyterna Kalium, Calcium och Fosfor.  

Men det är antagligen just dessa värden tillsammans med toxiska världen man tittat på hos din valp redan eftersom de rekommenderar njursköljning.  Be gärna den vett du tar hem att först kolla upp och läsa på om detta och vilka mängder vätska man skall använda i förhållande till kroppsvikten på illrar. Om inget annat borde hen kunna förskaffa sig rekommendationer från en illerkunnig vett att basera behandlingen på. Kanske du t o m kan få en ordination/förskrivning från den kunniga illervet du har att ge den vett du tar hem att utföra. Det vore ju det allra bästa.  Då vet du ju med säkerhet att den okunniga veterinären i alla fall hanterar det hela på samma vis som illervetten skulle ha gjort.

Antagligen kan det vara bra att ta nya prover efter ett tag också för att följa upp effekten av behandlingen.  Såvida inte "problemet" är så pass litet att man mest bara vill skölja för att ge illern lite stöd i sin eliminering av toxinerna och fylla på det som fattas och inte för att det är absolut nödvändigt så att säga.

För övrigt känner ju du själv din valp bäst och vet vad du bör tänka på för att hålla din iller lugn och nöjd.

Veterinären ville skölja i 5 dagar skriver du, det kan ju iochförsig betyda att liten behöver bli inlagd och ligga med dropp, eller menar vetten att illerns skall få en ny vätskepuckel varje dag?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Strumpan
2016-09-02 16:28
#6

Tack snälla för ditt långa svar! =)

Jag pratade precis med Roslagstull å den veterinären som kommer hit ska ta kontakt med Trubbels vet först för att ge ordination (självklart missade jag deras telefontid med 10 min ><)

Han behöver inte bli inlagd utan det gick bra att en hemvet kom hit 5 gånger. Antagligen kommer han att få en puckel i och med att det är en icke illervan vet.

Jättetack igen ❤️

Mvh Jenny

Annons:
Tjeja
2016-09-02 17:04
#7

Vad skönt! Då ser det ut att lösa sig bra för dig och Trubbel! Håller tummarna att allt går bra och Trubbel friskar på sig!  👍❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Strumpan
2016-09-03 17:18
#8

Jag tror att det ska gå bra med hjälp av Roslagstulls vägledning

Ett stort tack till dig Tjeja ❤️

Mvh Jenny

Tjeja
2016-09-03 18:54
#9

Det tror jag med! Även en ospecialicerad vett kan vara superbra med rätt vägledning. Och då lär sig hem mer själv samtidigt. Sköter hem det bravså vet du ju vilken vet du kan använda dig av igen sedan om det skulle behövas någon gång! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-09-03 18:59
#10

Berätta gärna vadbsom händerboch hur det går! Håller tummarna (även om det verkar rätt lungt ;) att allt ska gå smidigt och bra utan att Trubbel blir allt för orolig eller rädd.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Strumpan
2016-09-03 21:48
#11

Tack så mycket. Det ska jag absolut göra =)

Mvh Jenny

Upp till toppen
Annons: