Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 669 ggr
VeronicaKahlbäck
8/22/16, 1:42 PM

Hur gör ni när en iller biter sej fast?

Efter en spännande diskussion igår med personer som inte är illervana har jag börjat fundera hur andra gör. Bakgrunden är att jag blev biten igår och att mitt finger är tillfälligt ur funktion, alltså ett rejält bett rakt igenom. Jag är van med hårda bett och var i det här fallet beredd på att det kanske kunde hända. Sambon förstod inte ens hur illa det var utan jag sa bara aj och tog sen bort iller som satt fast och det är här fundering kommer. Ni som har varit med om det, hur får ni bort en iller som sitter fast med tänderna på insidan? Hur gör ni sen med iller? Hur reagerar ni när ni blir rejält bitna?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
[AnimeV4]
8/22/16, 1:48 PM
#1

Följer då vår katt blev jätterädd för en bil och bet tag i sambon så att tummarna fick stryk. Kan vara bra att veta om det skulle hända igen!

OT: Hur gick det för dig? Behöver man antibiotika efter illerbett?

Agafia
8/22/16, 2:37 PM
#2

Tror att du ev. Behöver antibiotika , finns massor av bakterier på tänderna hos både katter o Illrar 😁

Blueshift
8/22/16, 2:59 PM
#3

Jag försöker ta det väldigt lugnt och låta bli att rycka åt mig handen om möjligt. Illern släpper efter ett tag men jag har varit med om att få försiktigt bända loss en iller en gång (akta så du inte skadar tänderna!). När illern släpper ser jag till att inte riskera ett nytt bett om illern vill hugga igen (händer oftast inte).

Jag fyar inte och disciplinerar inte alls efter bettet, utan pratar lugnt med illern och sedan går jag därifrån. Senare ser jag till att illern förstår att vi fortfarande är på vänskapliga termer. Många illrar är smarta och förstår att en sådan öppen aggression kan leda till konskevenser, vilket kan göra att de blir oroliga, nervösa och orsaka mer aggression mot dig tills saken är utredd så att säga. Att förlåta och direkt gå vidare tycker jag är bäst. Börjar man straffa och disciplinera illrar hamnar man lätt i en ond cirkel som ofta bara blir allt värre.

Försök istället att undvika att försätta dig i en liknande situation igen, tills du förhoppningsvis har fått en bättre relation med illern. Försök att styra upp hanteringen av illern så att den blir positiv, och avbryt när det inte går bra.

Ju mer du lär känna en iller desto mer kan du sätta gränser. Här gäller det att vara lyhörd för individen och känna av vad, hur och när du ska göra saker.

Blueshift
8/22/16, 3:04 PM
#4

Jag har lagt märke till att när två nya illrar träffar varandra, och den ena är lite aggressiv, så är det den andra illerns reaktion som avgör om det kommer att fungera eller inte. För illrar som blir attackerade och som reagerar med aggression, rädsla, skrik eller flykt blir det ofta inte lyckat. För en iller som däremot behåller lugnet och inte ger igen eller blir rädd, så brukar det lösa sig när den attackerade illern inte möts av någon direkt respons.

Det är detta beteende jag försöker använda mig av i min relation med illrar i liknande situationer.

Blueshift
8/22/16, 3:12 PM
#5

Jag har aldrig behövt tillämpa något av detta själv, men om man skulle hamna i den rätt osannolika situationen att en iller vägrar släppa så kan man förslagsvis använda sådant som: , spruta in något gott i munnen som illrar regerar på med att slicka, t ex äggula, vetegroddsolja, vitaminpasta etc; eller tvärtom något som smakar illa men inte skadar, citron, fiskolja etc; eller håll illern under rinnande vatten; byt miljö som gå ut eller in i annat rum eller distrahera med något annat.;

För det mesta släpper illern, t o m om den biter när den är jätterädd eller väldigt uppretad. Då gäller det att bara försöka slappna av tills den släpper. Prata lugnande.

Det bästa är om illern har hunnit tagga ner lite när den släpper. Använder man en mer forcerande metod för att få loss den, så var beredd på att den fortfarande kan vara mycket uppjagad då den släpper.

Grodan
8/22/16, 7:01 PM
#6

har en iller fastpiercad i mig 4-ever antar jag… coolt smycke…

😛 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VeronicaKahlbäck
8/22/16, 9:23 PM
#7

Jag kan väl erkänna hur dumt jag gjorde för att sätta mej mej fast i illers mun.

Jag medicinerade en iller och hade pasta kvar på fingret vilket jag sträckte fram till annan iller som slickade en gång och sedan högg till. Mycket, mycket dumt av mej - framförallt när jag förespråkar att undvika situationer som leder till just att bli biten. Iller som bet och jag känner ju inte varandra men jag vet om att han inte haft förutsättningarna för att exempelvis lära sej att ta fint, han har även huggit rakt igenom godistuben i metall..

Jag är helt på din linje Blueshift, kan tyvärr inte säga att vi pratade tills han släppte igår då han drog något väldigt i mitt finger. Jag masserade käkarna tills han släppte (ett par sekunder) och ställde fint ner honom på golvet då han var uppe på ett bord. Jag sköljde igenom såret och plåstrade om. Gick sedan in till honom igen och bondade.  Det gäller illern som ska vidare till Jossan så skulle aldrig falla mej att skrika eller bestraffa honom, skulle vara väldigt traumatiserande för honom.
Både före incidenten och efter har det fungerat bra. Han är lättskrämd men väldigt nyfiken. Han är lätthanterad men man måste ha respekt för att han inte haft det helt enkelt och ha ett mjukt tillvägagångssätt 🙂 Man kan säga att han är uppmärksam på sin omgivning!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
8/22/16, 9:24 PM
#8

Jag lovar att försöka prata bort nästa iller som sätter sej fast 😊

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
8/22/16, 9:28 PM
#9

#2 Jag har koll på såret. Illrar är inte som katter men självklart ska man vara uppmärksam. Just den här gången blödde det väldigt mycket så rensade nog ganska bra.

Har blivit rejält biten ett antal gånger och en gång har det behövts medicin. Hade precis fått hem en iller som levt under dåliga och väldigt skitiga förhållande. Första natten lyckades hon ta sej över avspärrningen och jag vaknade med en iller som satt rakt genom näsan, ansiktet var rejält svullet när jag vaknade på morgonen så då blev det akuten.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Blueshift
8/22/16, 9:49 PM
#10

#8 Haha! 😉

JossanH
8/22/16, 10:06 PM
#11

Jag tycker ju att det är svårt att bara slappna av när någon äter på mig 😁 Jag undviker absolut situationer då jag kan bli biten men utsätter mig lite lagom för att kolla av vart vi har varandra. Har aldrig varit med om att en iller bitit sig fast i mig och inte släppt. Det har mer varit tuggande bett om en iller tex bli it skrämd. Men då försöker jag ju lirka bort min såriga kroppsdel och lugna illern samtidigt. Och prata lugnt med den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: