Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 698 ggr
alexander123
7/28/16, 12:55 PM

illern pep när jag tog tag i henne

idag så tog jag tag i min iller valp för att hon bet i mina fötter o hon skrek till, va de för hårt eller vad de bara att hon blev rädd?

Annons:
VeronicaKahlbäck
7/28/16, 8:46 PM
#1

Tror du att det kan ha varit för hårt så var det nog det. Hur tog du i henne?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

alexander123
7/28/16, 10:18 PM
#2

jag tog henne i nackskinnet för att visa att de hon gjorde va fel

JossanH
7/28/16, 10:48 PM
#3

Läs på om uppfostran. Du skapar en iller som inte litar på dig, som ser dig som ett hot och inte en vän om du bestraffar den. Just nackskinnet är ett väldigt förlegat sätt att "uppfostra" sin iller på. Du bör använda dig av positiv förstärkning. Är hon vid fötterna och inte bits så beröm, beröm, beröm. Biter hon så lyft bara bort henne försiktigt och kanske säg ett "nej" i lugn stämma, fortsätter hon att bita så gå bara ifrån henne. Det kan också funka väldigt bra att helt ignorera henne. Tar du i nacken så utmanar du henne och hon vill utmana dig tillbaka. Skapa en bra relation. Beröm med rösten och ge godis (tex gimpet multivitaminpasta för katt, finns på tex zooplus) när hon gör rätt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
7/28/16, 11:21 PM
#4

Om någon lyfte dig i nackskinnet skulle du nog också pipa till. 

En mycket bättre metod är att ignorera det beteendet. Att vända ryggen till och inte ge henne någon uppmärksamhet alls när det händer.  Och efter några minuter återta leken om det var det ni höll på med. Vissa illrar bits som en invit till lek.

Men är hon otrygg och anfaller utan att leka så skulle det nog vara bättre att bygga upp eran relation istället, muta med godis på fötterna och beröm henne om hon bara slickar bort det eller inte bits. 

Min yngsta hoppade som valp efter mig och hög mig knävecken när han tyckte det var busdags.. han gör det visserligen fortfarande, men inte lika ofta. =D Och jag vet att han bara gör det när han är riktigt glad.

Upp till toppen
Annons: