Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1695 ggr
alexander123
2016-07-27 20:45

illern bits

jag fick hem min förtsa iller idag, hon bits jätte mycket o är helt galen, hon är bara ute efter fötter o efter att skada oss, hon va jätte lugn när jag hämtade henne o färden hem så sov hon i min famn men nu när vi kom hem så började hon med ett galet beteende o vill bara skada oss, någon som kan hjälpa mig med problemet?

Annons:
Ceciliaolucifer
2016-07-27 21:30
#1

Jag rekommenderar att du hör av dig till uppfödaren du köpte henne ifrån för råd och stöd, det är vad seriösa uppfödare är till för! :)

eijla
2016-07-27 21:55
#2

Om det är en valp så är det inte så konstigt att den bits. Valpar bits mycket och gärna. Skulle säga som Cecilia att be uppfödaren om råd och hur dom bittränat illern innan den kom till er. Valpar använder ju sina tänder till allting så att ta hem en valp och tro att den inte kommer bitas är lite naivt. Är det en omplacering så borde du kontakta den förra ägaren och prata med personen. Jag tror inte illern biter er enbart för att skada er om den inte varit illa behandlad tidigare.

Feliiciia
2016-07-27 22:31
#3

När jag fick hem min valp var hon likadan, slutade med att vi satte oss med henne med tjocka sockor, byxor o tröjor. Så fort hon bet så fräste vi åt henne. Det är viktigt att vara bestämd o inte låta henne driva med dig, i vårt fall var det test om vem som bestämde så låter du henne vinna över dig så är hon bossen. Så när hen biter försök att inte rygga undan eller visa att det gjorde ont, fräs istället åt hen o visa vem som bestämmer.

VeronicaKahlbäck
2016-07-28 07:22
#4

Hur gammal är hon? När bits hon?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Anna_iller
2016-07-28 12:10
#5

Det är inte konstigt att iller valpen bits det gör unga illrar;) finns självklart undantag! Andra 11 åringar i min ålder sprätte sina på nosen men inget jag rekommenderar! Jag lärde mina att inte bitas genom ett strängt nej och upplysa bra beteende. Har två illervalpar hemma men dem var nog inte så bitiga! Kom ihåg att olika metoder fungerar olika bra på olika illrar! Det är bara att vara envisare än din valp som iller ägare måste SU sätta en gräns! Mina får nafsa väldigt försiktigt under lek! Kom ihåg att din iller inte bits för att skada dig! Illrar bits sällan över att dem är agressiva. Utan när dem är hungriga bjuder upp till lek vill ha uppmärksamhet också kliar det i tänderna! Hej och välkommen till illerlivet!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Hannuis
2016-07-28 18:34
#7

Observera att nackskinnsgrepp och andra fysiska bestraffningar inte är något vi står bakom eller rekommenderar inne på iller.ifokus. Det finns massor av trådar med alternativa, moderna och mer funktionella metoder. Använd gärna sökfunktionen eller skriv ihop ett eget inlägg.  /Veronica, Sajtvärd.

Jag köpte min iller när hon var 1 år, hon bodde kvar hos uppfödaren då dom inte fått henne såld. Hon bet oss i hälsenorna och i armvecket så fort hon fick chansen första månaderna. 
I början försökte vi på oss olika sätt så som att ta henne i nackskinnet, putta iväg henne, höja rösten etc. När vi tog henne i nackskinnet så blev hon tokig och högg tag i händerna men efter ett tag provade jag att ta henne i nackskinnet och trycka ner henne mot marken (tryckte inte ner henne hårt utan lagom) tills hon gäspade och då släppte jag henne.  Gick hon efter för att bita mig igen så lyfte jag upp henne och hade ena handen i nackskinnet och tryckte henne med nosen där hon bitit, bet hon mot mig så drog jag henne bakåt i nackskinnet och sa nej, bet hon inte fick hon gå iväg. Det funkade för min lilla tjej, lycka till.

VeronicaKahlbäck
2016-07-28 20:36
#8

#7 Av sammanfattningen att döma så fungerade inte er metod alls. Ni använde helt enkelt tillräckligt mycket våld för att hon inte skulle våga bita er mer, för att hon tyckte det gjorde för ont eller var för otäckt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2016-07-28 22:53
#9

#7 det finns hundra sätt som är både mer humant och mer effektivt än det du beskriver. Positiv förstärkning ger ett tryggt djur, som får lära sig utan straff, och som inte blir ständigt utmanad och därefter straffad av sin ägare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2016-07-30 14:11
#10

"hon är bara ute efter fötter o efter att skada oss"

Tycker det låter som att du och din familj inte satt er in i vad det innebär att äga iller och ta sig ann en illervalp. Föreslår att du läser lite på sidan samt kanske kontaktar någon IRL för "snabbkurs". Detta är ju något som den som sålde illervalpen skulle tagit med er, men av någon anledning har denne då bara sålt ett djur utan att försäkra sig om att den får ett seriöst förevigt hem som noga övervägt illerägandet. Men allt detta går att rätta till. Det finns massa hjälpsamma människor här (även om det ibland inte känns så…). ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: