Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1005 ggr
alexander123
7/27/16, 1:00 AM

starilisering

vad skulle de kosta att starilisera en illerhona o vad kan bieffekterna vara?

Annons:
eijla
7/27/16, 10:07 AM
#1

Jag skulle föredra att kemiskt kastrera  illern med ett chip istället då det är mindre risker. Det är ju alltid risker med narkos och läkningstiden efteråt samt att man tror att det finns ett samband mellan binjuresjukdom och kastrering.  Gå in på denna för att läsa mer om både kirurgisk kastrering och kemisk:

http://iller.ifokus.se/articles/4f29404b88f47251b90027eb-kastrera-din-iller

Jag personligen har kastrerat båda mina illrar kemiskt då jag tycker att det är för mkt risker en operation.  Chip håller i ca 18-24 månader men det är olika från iller till iller. När jag satte in chip kostade det 1500 kronor hos min veterinär men de varierar lite. Att kastrera  illern kirurgiskt är mycket billigare (min veterinär tar 800 kr för det) men jag skulle inte rekommendera det.

VeronicaKahlbäck
7/28/16, 8:52 PM
#2

Jag vill bara poängtera att illrar ska kastreras och absolut inte bara steriliseras.
Idag är suprelorinchip mest rekommenderat, kostnad vet jag inte någon aktuell då det var så många år sedan jag gjorde det sist.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Blue_Lugia]
7/29/16, 9:37 AM
#3

Jag hoppas att personen är seriös, han har ju inte gett respons på nåt av inläggen. :(

VeronicaKahlbäck
7/29/16, 11:08 AM
#4

Kanske ska poängtera att honor måste kastreras då dom riskerar anemi när dom går brunstiga längre perioder.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: