Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 844 ggr
Hells Angel
7/5/16, 11:54 AM

Passar iller?

Hej hej! Jag kollar runt på olika djur som kan passa mig! Jag har funderat på iller i flera år men blev aldrig säker, jag har lite allmänna frågor som jag inte hittat svar på: Kan man ha dem i bur dem första DAGARNA när man inte är hemma, så att man kan övervaka dem all utsläppt tid och kan se om man måste illersäkra mer eller så? Eller är det inte ok? Borde man släppa ut dem direkt, och typ hoppas att inget händer när man är borta? Isåfall skulle den få bo några dagar i buren när ingen är hemma, sen får den väl gå fritt i ett rum som man säkrar, och så får den helt enkelt större och större, tills den inprincip får vara överallt? Har förstått att dem gillar att vara ute i sele, men kan dem vara ute på vintern? Vad är det kallaste dem får vara ute i? Kan man använda sånt där "Complete Illerpellets"? Eller måste man komplettera men färskt och så? Det skulle iof inte vara något problem, men iaf? Kan man ha dem i sängen eller kommer dem bita sönder samtliga sängkläder? Cx Kan man alltså ha dem i sovrum? Ungefär hur svårt är det att bitträna? Vissa säger att det är helt omöjligt, att dem är som små vampyrer? Att dem ALLTID kommer att bita om dem får chansen. Läste att veterinärbesöken kan bli väldigt dyra, vad är det som kostar mest? Och bor i Häggvik, vet någon om det finns en illerkunnig veterinär i närheten?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Bogey
7/5/16, 12:52 PM
#1

Här är en jättebra artikel med svaren de flesta av dina frågor och om iller är rätt djur för dig.

http://iller.ifokus.se/articles/4edc061588f4724d2200157d-att-skaffa-iller?stickies-1

Läs den och har du ytterligare frågor är du välkommen att ställa dem här 🙂

Hells Angel
7/5/16, 2:14 PM
#2

Jag kanske bara är dum i huvudet eller så, men iaf: Förstod att dem inte är burdjur och att man kan minska ytan till ett rum, så ska man börja med det? Är orolig ifall man glömmer något och den skadar sig när man inte ser! Kan dem vara ute på promenader under vintern, om inte, hur kallt får det vara? Förstod att man kan ge dem torrfoder med hög kvalité och så, men borde man komplettera med annat isf? Och en tjej sa att ett veterinärbesök lätt kan gå på 10-15.000, vad är det som kan kosta så mycket? Skador eller sjukdomar? Isf vilka? Kan man förhindra detta, eller på något sätt minska chanserna att det händer? Vet att dem gillar att bita på gummi, men går dem på typ också? Tex sängkläder? Och vet någon om det finns illerkunniga veterinärer i Stockholm/Sollentuna området? När man kollar efter en valp, vad kollar man efter? Är beteendet viktigt i den åldern? Fattar att man ska se hur föräldrarna är och så, men kan man liksom leta efter en viss färg eller är beteendet viktigare i den åldern?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

illernettan
7/5/16, 3:05 PM
#3

Jag brukar rekommendera mina valpköpare att ha ett mindre område till illern den första tiden. Mycket för att lära den vart lådan är. Men alltid se till att den är välrastad innan den "stängs" in.

Ja, du kan vara ute på promenad på vintern. Däremot lär den tala om när den vill åka med. 

Torrfoder kan du komplettera med råa köttdelar av olika slag.

Ja, det kan bli dyrt hos en veterinär. När min Grizzlie tuggade i sig en skjortkant slutade det med operation och hela kalaset kostade  10 000 kronor. Genom att hålla reda på saker och ting så förhindrar du att olyckor sker. 

Det ska mycket till att illrarna går på sängkläder.

Du kollar att valpen har ett trevligt temperament, att den är hel och ren, hanterad av uppfödaren, tittar på hur valpen bott under sin tid hos uppfödaren.

Det är bättre att du tittar på illerns beteende än färgen. Färgen säger det minsta. Här hos mig försöker jag para ihop rätt ägare till rätt valp. Sen kan mina valpköpare komma med önskemål.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Hells Angel
7/6/16, 7:51 AM
#4

Om man skaffar en hona, vad är det rimliga priset på kemisk kastrering? Jag hittar allt mellan 900kr och 2000kr, dem billiga ligger dock alldeles för långt bort.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

illernettan
7/6/16, 8:59 AM
#5

Det är så det kostar. Alla kliniker tar olika.

Ett tips, är att åka hem till någon som har iller för att där kunna se, fråga, kolla om illern är ett husdjur som passar dig.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
7/6/16, 1:52 PM
#6

#4 kemisk kastrering kostar lika mycket oavsett kön på illern. De flesta tar runt 1500:- för att sätta in ett suprelorinimplantat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: