Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1360 ggr
VampireGirlElvira
6/21/16, 10:20 PM

Illeruppfödare i Norrbotten?

Hej hej. Mina små råtthonor börjar bli till åldern, så det verkar som att det inte är så länge kvar tills dom far till råtthimlen, och jag och min man har börjat fundera att skaffa oss en iller sen efter lilltöserna, men det får såklart bli mycket senare efter dom har gått bort. Så vi undrar om det finns en illeruppfödare här uppe i Norrbotten? Och jag har en hel del frågor (igen) gällande illrar. Vad äter illrar? Vad kan man göra så att illrarna slipar ner sina tänder? Hur kan man "illersäkra" ens vardagsrum? Fungerar det att ha illern i Savic Royal Suite XL buren?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Rebellkatten
6/21/16, 10:37 PM
#1

Du har fireflame ferrets i Ånge  eller Norrskenets illeruppfödning i Timrå, sen finns det uppfödare längre ned i landet, men jag rekommenderar dig att hellre ta valp från en uppfödning med valpar och uppfödning som passar dig än att ta den som ligger närmast för att den ligger nära så att säga.  Vissa har ex vilt i sina linjer och det kanske kräver en mer illervan ägare. 

Illrar är karnivorer och kan inte tillgodogöra sig näring från något annat än kött. BARF är den bästa födan men känner man sig osäker går det också bra att ge ett högkvalitativt kattfoder/illerfoder. Tex Orijen, meadowland mix, rEvolution eller carnia lynx. 

Slipar ned sina tänder? Varför skulle man vilja att illern slipar ned tänderna? Illrar är inte gnagare med tänder som växer hela livet. De har valptänder och sedan vuxentänder och när de är borta är de borta. 

En iller ska ha minst 5 kvm golvyta och får inte stängas in på mindre än det. En bur går bra att ha som krypin men får ALDRIG stängas. Dvs, att ha illern i bur på natten är olagligt. Däremot att ha ett illersäkert rum att ha den i på natten/ när man är borta är okej.. så länge det inte är för litet. 

Som exempel; I dagsläget har mina illrar ett eget rum på 13 kvm.. och de tycker det är en pest och pina att vara instängda där en längre tid.  Särskilt när de är vakna.  =D

VampireGirlElvira
6/22/16, 8:14 AM
#2

Tack för alla svaren Rebellkatten. : ) Det är ju ganska mycket att tänka på innan man skaffar sig en iller, och det märks på mig att jag hade fel på vissa saker. : ) Och det är ju bra att det finns många härinne som är mer insatt i illerfrågor och har iller själv som kan sånt här. Jag och min man har bara haft råttor och andra smådjur (och en katt som vi båda blev allergiska mot), så vi är såklart ovan vid att ha djur på golvet i lägenheten, och att ett djur som illern bara använder buren eller annat som en sovplats. Så en iller passar helt klart inte oss men det var ju ändå synd det på grund av att illrar (och andra djur) är gulliga, men det behövs ju såklart mer information och lärande på hur djur ska ha sitt utrymme och det. Så tack ännu en gång om alla svaren. :D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

illernettan
6/22/16, 6:09 PM
#3

Det bästa du kan göra för att avgöra om illern är ett husdjur som passar er, är att besöka någon som har iller. Där och då kan ni på ett enkelt sätt se om det kan vara något.

Jag har tagit emot många besökare under åren. Många har fastnat och andra har insett att illern är ett krävande djur och backat.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Bogey
6/24/16, 11:27 AM
#4

Här är lite bra att ha länkar till dig VampireGirlElvira.

Att skaffa iller

Träffa andra illerägare

Uppfödarlista

Uppfödarlistan och listan över illerägare som ta emot besök är väl inte alldeles "up to date" men det är en bra start om du vill träffa illrar i verkliga livet och få känna på hur de är som husdjur.

Det där med allergier är lite knepigt, men för oss har iller funkat bra. Frugan är tok-allergisk mot det mesta i päls men så länge hon inte behöver hantera dem så hon får "iller" på kläderna  går det bra. Hon känner bara av illrarna lite grann  i samband med pollensäsongen då det blir lite väl mycket allergener i luften. Hålla efter städningen är dock ett krav.

Sonen är allergisk mot katt men känner inte av illrarna alls fast han har dem uppe i ansiktet.

Men allergi är individuellt så vad som funkar för oss kanske inte funkar för er. Enda sättet att få reda på det är att träffa några illrar och få hantera dem.

Upp till toppen
Annons: