Annons:
Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1148 ggr
[soffan :>]
2016-06-21 14:02

Bur och utrymme

Hej jag tänkte bara höra hur ni gör. Jag vet att illern ska ha minst 5kvm och om man har en lite mindre bur så ska den stå öppen men kan man stänga buren om man tex ska dammsuga och hur gör ni på natten kan man ha den stängd under natten eller brukar dom hitta på bus och krypa in i möbler/sängen när man sover Jag har ingen iller själv men jag är väldigt nyfiken och vill gärna skaffa i framtiden när jag flyttar nästa gång. Mvh Sofia

Annons:
JossanH
2016-06-21 15:29
#1

Minsta yta är 5 kvm som du vet. Det innebär att du inte bär stänga in den på mindre yta än så under flera timmar per dygn. Då är det inte längre en "tillfällig" förvaring utan då är det en del av illerns boende. Den bör alltså få springa fritt eller få en begränsad yta även under natten. Vill man inte ha den i sovrummet så får man stänga dörren eller illersäkra sängen om man bor i en etta. Jag har bott på många ställen med mina illrar. 1. Illrarna var instängda i köket när jag inte var hemma/natten. 2. Illrarna hade ett eget rum där de var instängda i på natten. 3. Bodde hos en kompis så då bodde illrarna i halva hennes kök. Var bara en kort period. 4. Illrarna sprang lösa 100% av tiden. Även tillgång till badrummet. 5. Var inneboende så illrarna bodde i mitt rum. 6. Illrarna lösa utan tillgång till badrummet. 7. Illrarna lösa på 2 våningsplan utan tillgång till badrum. 8. Illrarna lösa utan tillgång till badrum. 9. Illrarna får ett illerrum igen (vi får barn), får bara vara lösa i vissa delar ibland. Får även en utegård. 10. Illrarna får ett illerrum. Är sällan lösa. Får en utegård på 21 kvm. Nu har de dock flyttat ut och bor i utegård och ladan. Våra katter vi har nu förstör möblerna mer än illrarna någonsin gjort. Det viktigaste är att se till att de inte får i sig något olämpligt och att krukor som går att gräva ur står på behörigt avstånd 😁

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anna_iller
2016-06-26 09:16
#2

Har mina ute men får tillägga att tjejerna har väldigt mck mer än fem kv jag skulle faktiskt ha buren stängd pga att dem är så busiga och kan välta ner saker och man har inte dräkt lust gå och städa upp en vas som gått i tusen bitar mitt i natten men om man har riktigt illersäkrat kan det kanske gå

JossanH
2016-06-26 14:16
#3

#2 är buren mindre än 5kvm så är det inte lagligt att ha den stängd utom vid tillfälligt behov, inte som daglig lösning. Självklart går det bra att ha dom lösa dygnet runt eftersom vi är många som har eller har haft det. Illersäkra bör man alltid göra om man ska ha illrarna löst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: