Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1010 ggr
sparrowcrazy
6/20/16, 12:55 PM

Frivilliga illerägare sökes! (Biologiexamen)

Hejsan,

jag är en student på Göteborgs Universitet. Jag går just nu tredje året på biologiprogrammet och gör just ett kandidatexamen i beteendebiologi.

Min studie berör social inlärning hos olika djurgrupper. I studien får en grupp djur observera en uppgift utförd av en individ av samma ras.  Sedan får varje individ pröva på samma uppgift och vi kontrollerar om deras beteende påvisar att de har tagit till sig information från sina tidigare observationer.

Experimentet är inte svårare än att de ska öppna en låda för att komma åt en godsak som finns inuti. Svårighetsgraden att öppna lådan kan höjas om djuren visar sig vara snabba på att lära sig.

Jag söker just nu med ljust och lykta någon i Göteborgs trakten som skulle vilja delta i experimentet och bistå med några frivilliga djur.  Studien utförs givetvis hemma hos ägaren och  kräver inga större förberedelser annat än att man ska kunna hålla djuren separerade i några grupper ett tag.

För att studien ska hålla en någorlunda bra statistik måste det finnas minst 10 djur uppåt och ägaren får gärna ha mer än en bur, eller hundgaller som man kan separera djuren med och genom vilken de kan se varandra.

Djuren kommer att behandlas mycket varsamt och respektfullt och egentligen får de sköta sig själva under själva studien, detta är en beteende observation utan ingrepp från omgivningen. Ägaren är givetvis med hela tiden och får gärna vara med och förbereda experimentet om han/hon vill.

Ser fram emot svar och hoppas att det finns någon som känner sig intresserad.

Skicka ett pm om ni känner er intresserade eller svara här så skickar jag mer ingående detaljer om det hela.

Mvh,

Alex

Annons:
illernettan
6/21/16, 8:06 AM
#1

Du skriver att dom ska hållas separerade ett tag….vad menas med det?