Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1010 ggr
sparrowcrazy
6/20/16, 12:55 PM

Frivilliga illerägare sökes! (Biologiexamen)

Hejsan,

jag är en student på Göteborgs Universitet. Jag går just nu tredje året på biologiprogrammet och gör just ett kandidatexamen i beteendebiologi.

Min studie berör social inlärning hos olika djurgrupper. I studien får en grupp djur observera en uppgift utförd av en individ av samma ras.  Sedan får varje individ pröva på samma uppgift och vi kontrollerar om deras beteende påvisar att de har tagit till sig information från sina tidigare observationer.

Experimentet är inte svårare än att de ska öppna en låda för att komma åt en godsak som finns inuti. Svårighetsgraden att öppna lådan kan höjas om djuren visar sig vara snabba på att lära sig.

Jag söker just nu med ljust och lykta någon i Göteborgs trakten som skulle vilja delta i experimentet och bistå med några frivilliga djur.  Studien utförs givetvis hemma hos ägaren och  kräver inga större förberedelser annat än att man ska kunna hålla djuren separerade i några grupper ett tag.

För att studien ska hålla en någorlunda bra statistik måste det finnas minst 10 djur uppåt och ägaren får gärna ha mer än en bur, eller hundgaller som man kan separera djuren med och genom vilken de kan se varandra.

Djuren kommer att behandlas mycket varsamt och respektfullt och egentligen får de sköta sig själva under själva studien, detta är en beteende observation utan ingrepp från omgivningen. Ägaren är givetvis med hela tiden och får gärna vara med och förbereda experimentet om han/hon vill.

Ser fram emot svar och hoppas att det finns någon som känner sig intresserad.

Skicka ett pm om ni känner er intresserade eller svara här så skickar jag mer ingående detaljer om det hela.

Mvh,

Alex

Annons:
illernettan
6/21/16, 8:06 AM
#1

Du skriver att dom ska hållas separerade ett tag….vad menas med det?

Här finns det åtta vuxna och sju valpar. Kan det vara av intresse? Tror inte det finns så många som håller så många illrar som 10 stycken.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sparrowcrazy
6/21/16, 11:52 AM
#2

Hej illernettan,

jag har funderat lite över det och insett att det kanske inte är så logiskt att man har så många illrar samtidigt. Det finns faktiskt ingen anledning till varför det inte skulle kunna fungera med ett flertal mindre grupper hos olika ägare, annat än att det sparar på tid. Men eftersom jag har gott om tid att genomföra studien fungerar det utmärkt.

Du skulle vara varmt välkommen att delta. Jag kommer att lägga upp en mer detaljerad PDF fil här på forumet senare idag och jag hör av mig inom kort.=)

sparrowcrazy
6/21/16, 1:56 PM
#3

VIKTIG UPPDATERING

Det går nu bra om frivilliga deltagare har minst två illrar. Antalet i mitt första inlägg gäller alltså inte längre.

Här nedan hittar ni lite information till er som skulle vara intresserade.

Frivilliga deltagare sökes i Göteborgstrakten:

  1. Vem är ni? Berätta gärna lite om er själva.

  2. Ange vart ni bor. Då jag saknar tillgång till bil så måste det vara inom rimligt avstånd för mig att åka kollektivt. Bor själv i östra Göteborg.

  3. Hur många djur ni har. (Minst två av samma art)

  4. Hur tillgängliga är ni tidsmässigt? Studien kan kräva ett eller flera besök innan den är klar.

  5. Vetenskapliga studier kan behöva anpassningar och justeringar under studiens gång. Detta kan betyda plötsliga förändringar i tidsplanen och mindre förseningar av det originella schemat. Hur anpassningsbara är ni för eventuella förändringar?

Viktigt att tänka på:

  • För att studien ska vara så korrekt som möjligt så bör det finnas minimala störningsmoment runt omkring; så som andra lösa djur, barn, höga ljud, mycket rörelse osv.

  • Ägaren får vara med hela tiden och all hantering och eventuell inlärning under studien får ske av ägaren om så önskas, under forskarens översikt.

  • Ägaren inser att studien genomförs hemma hos dem och att det betyder att en eller två personer kommer hem till er för att genomföra studien. (Jag själv och en eventuell medhjälpare).

  • Ägaren ansvarar för att djuren är helt friska och inser att djur från olika hem kommer att hantera samma låda. Lådan desinfekteras med alkohol före varje ny grupp.

  • Deltagare är medvetna om att deltagandet är frivilligt och ingen kompensation erbjuds annat än min hjärtliga tacksamhet för hjälpen. Genom ert deltagande hjälper ni mig att kunna fullfölja mina studier och utforska den fantastiska värld våra djur lever i. Forskning som förhoppningsvis kommer kunna bidra till en bättre förståelse mellan våra arter och ett fortsatt förbättring av djurens välfärd.

Ni hittar även ovanstående information i nedan bifogade PDF fil som även innehåller utförlig information om hur projektet kommer att utföras.

illernettan
6/21/16, 4:56 PM
#4

Jag är intresserad men jag kan inte komma ifrån då jag har valpar. 

Jag hoppas innerligt att du får någon/några att ställa upp. Har du annonserat i illertokigt och FerretsForever på facebook? Kan vara idé att göra det 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sparrowcrazy
6/21/16, 8:37 PM
#5

Om det hjälper så börjar studien inte förrän i mitten av Juli och fortsätter framåt i två månader sisådär. Det kommer att finnas olika deltagande grupper så det finns möjlighet att göra studien senare i schemat om det skulle passa bättre. =)

Själva studien för varje grupp lär ta 1-5 dagar beroende på hur många djur det finns. Är det fler dagar måste de inte vara i rad utan kan anpassas utefter individuella tidsplaner.

Har tyvärr ingen facebook, men det kanske dyker upp fler här på forumet också!=)

illernettan
6/22/16, 7:49 AM
#6

#5 Mina valpar lämnar hemmet i månadsskiftet juli-augusti. Sen har jag 2,30 i enkel resa till Göteborg. Jag hoppas någon/några andra tittar in som bor närmare.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
sparrowcrazy
6/22/16, 11:46 AM
#7

Ah ja då kan det bli svårt. Men tack för visat intresse i alla fall, det är uppskattat.=)

Det hoppas jag med.^^

FerretCrow
7/3/16, 10:48 AM
#8

Ni spritar lådan mellan varje iller va?

erejser96
7/3/16, 4:12 PM
#9

Jag har 4 illrar som bor i Åsa 😊 va 30min från Göteborg. Skicka ett medelande

JossanH
7/3/16, 9:12 PM
#10

#8 det låter överdrivet om det är illrar från samma hem. Mellan olika hem kan det vara en idé att desinficera lådan för att minska risk för att göra vidare eventuell smitta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: