Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 857 ggr
Alwyn
2016-06-01 18:00

Hur mycket dricker din iller?

Ni med iller, jag håller på att undersöka hur mycket de dricker av olika dieter. Skulle någon vilja hjälpa mig att mäta vad era dricker per dygn? Det krävs en del mätande och trixande. 

Vilken föda de äter har stor inverkan! Därför måste man ta hänsyn till det, samt avdunstning av vattnet. 
75-100 ml/kg/dygn har jag läst att illrar på torrfoder ska dricka. Genom BARF får djuren i sig nästan all vätska de behöver (men de ska självklart ha fri tillgång till vatten). 

Någon som vill hjälpa till?

Annons:
zickan
2016-06-05 15:50
#1

Inte lättaste att mäta. Flesta av mina ska gräva ur vattenskålen :-/. Men de dricker en hel del fast maten till störst del består av barf. Har alltid torrfoder framme också.

Borde det inte va lite skillnad på vattenmängden i vad de äter som barf?. Hela bytesdjur borde ge mer vättska än olika delar från djur?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2016-06-05 16:30
#2

Det stämmer säkert att det kan variera lite grann beroende på vad de äter för BARF- organ också men räknar man bort ben så ska det innehålla mellan 65-75% vätska till skillnad från torrfoder som innehåller 7-10%. 

När jag helbarfar min Phoebe dricker hon ytterst lite, men om jag räknar på det utgör det nog ganska exakt vad en iller ska ha i sig i vätskemängd ihop med vätskan i köttet.

Jag mätte att hon drack ca 17ml vatten per dygn (undersökt på våren). När hon sedan även fick 5-10 g torrfoder på natten ökade det till ca 25ml vatten direkt. Jag jämförde sedan mellan fast-satt vattenskål vs vattenflaska och hon drack lika mycket från båda. Sedan lät jag båda vara framme samtidigt och då valde hon flaskan framför skålen 🤔

zickan
2016-06-05 16:32
#3

#2 Jag vet inte alls. Kändes bara som det borde variera beroende på vad man ger för form av barf. Intressant grej. 
Hur mäter du vätskemängden?
Har du märkt nån skillnad på sommar/vinter?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2016-06-05 16:40
#4

Jag har bara kollat nu i vår än så länge, ska kolla nu snart igen då det blivit varmare. På flaskan mätte jag genom att fästa maskeringstejp och göra streck samt fylla flaskan helt full. Med skålen mätte jag noga exakt hur mycket vatten jag hällde i. Sedan mätte jag efter ett dygn hur mycket som fattade och drog bort den mängd som avdunstat (avdunstningen mätte jag på en illersäker höjd dagarna innan). Allt mättes med matskedsmått från köket haha. 

Jag upptäckte att när jag sätter fast en sådan här skål med vatten i  så gräver hon inte i den, det gäller bara att inte sätta den för högt så hon kan nå den 😃

http://www.zoosajten.se/fagel/vatten-och-foder-skalar/rostfri-skal-75-cm

Upp till toppen
Annons: