Annons:
Etiketteruppfostranbeteendeskötsel
Läst 1636 ggr
eijla
2016-05-20 16:15

Behöver hon bo ensam?

Jag hade en tråd innan men startar en ny för att få hjälp med specifikt en sak. Jag har i dagsläget två illrar, en hona och en hane och som har gått tillsammans på heltid nu i några månder. Grejen är den att dom ALDRIG blir sams. Dom har inte heller några stora bråk utan det är mest att honan skriker/springer/bajsar när hanen är för nära. Ibland bajsar hon bara hon ser honom. När han sover kan hon ibland gå fram och kuttra men ibland går hon även fram och väser honom i ansiktet. När han väl vaknar springer hon iväg men går han inte upp är hon snabbt hos honom igen. Jag vet inte vad jag ska göra då jag börjar bli orolig för att hon inte trivs med sällskap? Han vill jämt leka med henne och kuttrar men hon skriker och springer bara. Jag vill såklart hennes bästa och eftersom att hon kommer från ett förflutet med en otrolig otrygghet vill jag inte att hon ska vara stressad i sitt eget hem. Vi har börjat kunna bära henne korta stunder utan att hon hugger och jag känner att hon fått förtroende för oss (hon bits fortfarande i fötter men tror det är för uppmärksamhet då hon oftast vill busa då) rumsrenheten har jag dock känt blivit sämre än innan. Så till min fråga! Ska jag fortsätta ha dom tillsammans eller tror ni helt enkelt att hon trivs bäst själv? Jag tror att hon har otroligt starkt revirbehov då hon markerar/bajsar/kissar ÖVERALLT, hennes nya favorit är tyvärr soffan. Mina föräldrar har hjälpt os mycket med henne och hon trivs där så funkar det inte så får hon bo där men jag vill så gärna att de ska funka😕

  • Redigerat 2020-09-12 14:16 av Grodan
Annons:
JossanH
2016-05-21 09:35
#1

Jag tror att det kan vara så att hon trivs bättre själv helt enkelt. Ett lätt sätt att testa är att låta dina föräldrar ta henne ett par veckor för att se hur hon mår där. Om hon verkar bli tryggare så mår hon förmodligen bättre ensam. Revirbajsa gör dom ofta när de känner sig osäkra och liksom behöver hävda sig. Min erfarenhet säger mig att den iller som är mest utsatt är den som revirmarkerar mest.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: