Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1796 ggr
LindaBlue
4/30/16, 5:53 PM

Flytta vild iller

En av mina kunder på jobbet kom in idag och pratade med mig och bad om råd. Han jobbar på en saneringsfirma, och de har fått i uppdrag att flytta en vild iller, en mamma med 9- 10 ungar, som tagit sig in på en vind i ett boningshus och byggt bo i isoleringen, och förstört en massa. De vill försöka göra det utan att skada djuren, men mamma- iller är såklart väldigt skyddsbenägen. Sen ska det saneras där, för tydligen har det kissats så att det runnit ner genom taket. :/

Min spontana tanke var att låna en kattfälla och locka in mamman i, och ta med sig ungarna i en kartong och släppa ut dem tillsammans i skogen långt bort från huset, så de inte hittar tillbaks, kanske vid ett stenröse så att honan har en chans att gömma ungarna.

Någon som har tips och idéer?

Annons:
Blueshift
4/30/16, 6:51 PM
#1

Det är nästan lite ovanligt tidigt på året för iller att ha ungar redan, och en kull på hela 9-10 är ovanligt många. Därmed inte sagt att det inte stämmer, men det får mig att fundera lite.

Är man säker på att det är en iller? Om ja, är man säker på att den är vild? Hur gamla är dessa ungar? Borde vara rätt små med tanke på att det är så tidigt på året?

Det är inte optimalt att flytta en hona med ungar. Sannolikheten för att det inte går väl för ungarna är mycket hög. Vid en regelrätt flytt måste man ta hänsyn till att honan placeras i ett område där det finns inte bara finns gott om skyddade boplatser (mer än ett alternativ krävs, för honan kommer definitivt att flytta ungarna omgående om hon inte dumpar dem). Det måste finnas lättillgänglig föda, honan kommer att vara stressad och rådvill och inte känna till var föda hittas, illrar är mycket rutin- och platsbundna när de har kull.  Området får inte redan vara upptaget revir av en annan iller och inte innehålla uppenbara faror från annat vilt osv. Det krävs god lokalkännedom och viss expertis för att göra detta med störst chans för framgång. Det bästa vid en påtvingad flytt är att inte flytta henne längre än inom det omedelbara närområdet. Då känner hon till omgivningarna och det är ett område hon redan själv valt.

Bästa alternativet vore om hon fick föda upp sin kull på plats i fred. De näst bästa är att försiktigt börja införa störningar. Honor flyttar i regel sina ungar flera gånger under uppväxten, ofta med start kring 2 veckor. Blir det lagom mycket störningar (överdriv inte!) så är chansen god att hon kommer att se sig om efter en annan plats för sina ungar. Ett exempel på störning är att ställa dit en radio som får stå på med hyfsat hög volym. Ytterligare alternativ är att fånga in honan som du föreslår, och flytta henne och kullen till lämplig rehabiliterare.

Hör gärna av dig om ni behöver mer råd.

Blueshift
4/30/16, 7:07 PM
#2

Mårdar är ju inte helt ovanligt på vinden, men de får normalt inte så många ungar. Kan de ta en bild på mamman eller kanske du kan åka dit och ta en titt?

LindaBlue
4/30/16, 7:30 PM
#3

Jag frågade vad det var för färg, han sa brun med vit mask. Borde väl vara en iller? :/ Jag tror tyvärr inte det finns så mycket val, deras företag har egentligen bara fått i uppdrag att sanera, att de vill göra det så milt som möjligt är deras tanke, men jag tror att om de inte lyckas med det, och ganska snabbt, så kommer det nog att tas till andra metoder, det pratades om Anticimex. :( 

Jag kan absolut nämna det om rehabiliterare, jag har ju faktiskt kontakt med ett par på inte för allt för långt avstånd som jag lämnat fåglar till! Tack för tipset. :) Jag ska ringa dem imorgon, sen kan jag fråga "gubbarna" om de kan fånga in och lämna till mig så kan jag åka dit med dem. 

De hade tagit bilder, men han hade inte kameran med sig. Han beskrev ungarna som "ganska stora ändå", sen vet jag inte vad det menades från någon som inte är illervan. Han sa även att honan var ganska stor, han hade tänkt "katt" när han såg henne. De som bodde där hade bara sagt "något konstigt djur".

Blueshift
4/30/16, 7:37 PM
#4

Jag undrar ändå om det verkligen är en iller. Stor, och katt-storlek stämmer ju inte på iller. Brun med vit mask låter som en iller för oss, men jag vet av erfarenhet att folks beskrivningar kan vara helt fel, t o m illerägare kan ta fel ibland.

Uppdatera gärna hur det går, och en bild eller bekräftelse på djurslag (gärna ungarna också) hade varit intressant :).

LindaBlue
4/30/16, 7:46 PM
#5

Absolut. Tack för tipsen.

JossanH
4/30/16, 10:36 PM
#6

Jag vet ju inte alls hur huset ser ut men det känns lite svårt för en iller att ta sig upp på en vind? Aja, hoppas iaf verkligen det går bra för honan och ungar oavsett vad det är för djur!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
LindaBlue
5/1/16, 6:07 AM
#7

Den klättrar tydligen längs med något gammalt träd eller pinne eller något hade de kommit fram till. Det rör sig inte om en vind i ett lägenhetshus i stan, utan ett gammalt hus på landet. :)

Blueshift
5/1/16, 10:37 AM
#8

Om de hade bilder i telefonen, kan han inte skicka dem till dig så du kan dela dem här?

LindaBlue
5/1/16, 12:26 PM
#9

Har inte träffat honom idag, vi är inte så nära vänner att jag har hans nummer, men nästa gång jag träffar honom ska jag ordna så jag får bilder. Deras företag är normalt på jobbet flera gånger om dan, men de jobbar inte alltid helger. Delar bilderna här när jag får dem.

Alwyn
5/15/16, 7:19 PM
#10

Har ni någon viltrehabiliterare i närheten? I så fall är kanske det bästa att låte dem ta mamman och ungarna tills ungarna är gamla nog att klara sig själva. Så får mamman en trygg plats att ta hand om dem på.

Grodan
5/22/16, 9:48 PM
#11

Intressant. Hur har det gått?

Linda, ta telefonnr bums nästa gång.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
5/23/16, 6:49 PM
#12

Jag har precis börjat jobba igen efter semester, så jag har inte träffat dem, men ska fråga om jag gör det imorgon. Det sista jag hörde innan jag åkte bort var att de kanske inte skulle få möjlighet att hjälpa till med illrarna, utan bara efterarbetet, försäkringsbolaget kanske skulle vilja koppla in Anticimex direkt. :(

VeronicaKahlbäck
5/23/16, 9:29 PM
#13

Vill bara inflika att det inte behöver vara dåligt att ta in Anticimex, man  arbetar så djuretiskt som möjligt. Det finns även lagar och förordningar som styr infångande och eventuella avlivanden strikt. Normalt faller dock vilt in under kommunjägaren.
Saneringsfirmor lyder under samma ordning som alla andra och seriösa företag har bara utbildade tekniker (och vid behov erfarna).

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
Grodan
5/24/16, 6:29 PM
#14

min erfarenhet är att anticimex tar ihjäl djur


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
5/26/16, 7:35 PM
#15

Jag har fortfarande inte fått några bilder, det är deras chef som har dem. Fick detaljerad info idag om hur en av dem fick krypa upp och titta på en ganska arg illermamma i ett begränsat utrymme, som studsade framför hans ansikte medan chefen stod bakom och knäppte kort. Men det blir inte de som tar hand om illrar namn, de sköter bara saneringen efter. Det blir inte Anticimex, utan ett liknande bolag, och vad han hört skulle de försöka måna om djuren, och hans firma hade inte fått klartecken att börja jobba än, vilket han trodde berodde på att det avvaktas med att flytta ungarna tills de växt till sig.

Alwyn
5/26/16, 8:04 PM
#16

#15 har ni någon viltrehabiliterare i området så kontakta gärna dem :)

LindaBlue
6/20/16, 2:26 PM
#17

Senaste nytt här: Några bilder har jag inte fått, däremot besked idag om att de fått veta att honan ska få uppfostra ungarna färdigt, och när de lämnat boet ska de fånga in henne och flytta henne långt bort, samt ta bort grenarna som hon använt för att ta sig in på vinden. Ser här att mitt första inägg är från 30/4, så gissningsvis borde väl ungarna vara flyttklara snart?

Alwyn
6/20/16, 2:53 PM
#18

Låter som en utmärkt lösning! :)

Upp till toppen
Annons: