Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 799 ggr
Ylva_Källander
2016-04-24 17:27

Iller-foder

http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/smadjursfoder-ekologiskt-ho/illerfoder-ferretfoder-for-iller/versele-laga-ferret-complete-food.html 

Jag såg detta foder som är ämnat för illrar, men jag såg att den innehöll fisk så jag vet inte om den är så bra? Ni kan väll kolla och se vad ni tycker? Annars så är det väll orijen som gäller?

Tack på förhand // Ylva

Annons:
Rebellkatten
2016-04-24 17:45
#1

Versele-lagas foder är inte särskilt bra foder för iller. 
Inget av fodren som säljs i sverige  till iller är bra. Förut fanns det rEvolution och ferretastic, men den återförsäljaren har lagt ned sin verksamhet. 

Om man kollar på ingredienserna; 
Fjäderfä (kyckling 42%, kalkon 6%, anka 2%), potatis, animaliskt fett, ärtor, betmassa, lax (1%), laxolja (1%), jäst, montmorillonitlera, torkade hela ägg, fruktooligosackarider (0,3%), ringblomma, druvkärnor, Yucca shigidera, rosmarin, grönt te.
så är potatis andra ingrediensen och ärtor på fjärde plats. Ärtor t ex är känt för att ge njurproblem hos iller.  I orijen finns det också ärtor men då befinner sig dem mycket längre ned på listan. 

Och allt som inte är kött är totalt onödigt i foder eftersom illerns mag/tarmsystem inte kan tillgodogöra sig något av det vilket resulterar i att illern måste äta mer för att bli ordentligt mätt och ger mer avföring. Dessutom är det lite för lite fett i fodret om man ska vara riktigt petig.

Ylva_Källander
2016-04-24 17:55
#2

Tack! Jag kollade runt lite extra och hittade detta BARF paket med 100% kyckling, det fanns också en med 100% kycklinghjärtan men jag har hört att man inte ska ge för mycket kycklinghjärta till illrar men jag funderade på om man kunde använda 100% kycklingen och bara lite i taget av 100% kycklinghjärtan paketet?

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder-kattmat/fryst-farskfoder-barf-for-katter-kattmat/emmzo-kyckling-svenskt-farskfoder-barf.html

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder-kattmat/fryst-farskfoder-barf-for-katter-kattmat/emmzo-fryst-kattmat-kycklinghjarta-250g.html

Det fanns också 100% lamm?

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder-kattmat/fryst-farskfoder-barf-for-katter-kattmat/emmzo-fryst-kattmat-lammkott-250g.html

Men jag vet inte ens om illrarna kommer att se det som mat eller bara strunta i det?

Rebellkatten
2016-04-24 18:31
#3

Ska du bara ge kött som foder till din iller är det väldigt viktigt att det är rätt proportioner av muskelkött, inälvor, ben och hud. Det är även viktigt att ge olika sorters kött, inte bara kyckling. 
Mina illrar har ett rullande schema med mat för att de ska få en bra sammansatt kost. 
Sen beror det lite på hur gammal illern är när man försöker introducera kött. Är de över 6 månader blir det svårare och är de t ex 3 år gamla får man kämpa för att de ska förstå att rått kött är mat genom att göra "soppa" på lever, hjärta, ägg och kycklingvinge som man kör i matberedare. 

Jag hade en inneboende iller som bara hade fått sån kycklingkorv från emmzo  som mat. Förutom att hon hade brist på en hel del vitaminer och grejer så hade hon även hur mycket tandsten som helst. Så att bara ge malet kött är inte heller bra. Illern måste tugga på hela ben för att slippa tandsten, t ex kycklingvingar. 

En veckas matschema kan t ex vara griskött + benmjöl på måndagen, kycklinghals och kycklinghjärta på tisdagen, nötkött på onsdag,  kalkon på torsdag, kycklinglever, ägg och kycklingvinge på fredag och så vidare.

Alwyn
2016-04-24 19:48
#4

#3 Rebellkatten hel-BARFar du dina? Om du har Facebook… kan inte du gå med i nya gruppen: BARF till katt och iller

Den är nystartad och jag vill så gärna ha dit medlemmar med erfarenhet av BARF till illrar så att vi kan lägga upp lite mat-scheman och annat kul

Alwyn
2016-04-24 19:57
#5

..fast det kanske är du som är med redan kom jag på 😃 sorry i så fall!

Rebellkatten
2016-04-24 20:05
#6

#4 Helbarfar inte men har redan gått med i gruppen iaf =D

Annons:
Ylva_Källander
2016-04-24 20:27
#7

Jag känner en aktiv jägare som har licens att jaga året om (när något djur är skadat eller inte kan klara sig) som dessutom har höns, jag har också höns men till skillnad från hans höns så har han dem för ägg och för mig är mina höns mina bäbisar så jag skulle aldrig kunna mörda någon utav dem. Men så jag skulle få kyckling därifrån och delar som blivit över från jakten bland annat från vildsvin och räv. Vet ni om vilt kött kan vara farligt för illern?

Jag tror inte att jag kommer BARFA helt utan ha en bas av Orijen (eller om jag hittar något bättre) Men jag kommer nog försöka BARFA så ofta som jag kan

Rebellkatten
2016-04-24 21:47
#8

Jag ger mina viltkött som är godkänt för mänsklig konsumtion. Alltså, vildsvinskött som har genomgått prov, älg och dovhjort eller rådjur. Vet inte om man vill ge räv till illrarna då jag inte vet om de kan bära på sjukdomar/parasiter.  Hela tuppar/höns vet jag att vissa ger till sina illrar. 

Om du ger kött varje dag i veckan förutom orijen skulle jag nog ändå rekommendera att du skaffar dig lite koll på barf och i vilka proportioner de behöver vad så de får en bra sammansättning på maten. Men om du bara skulle ge en eller två gånger i veckan behöver det inte vara lika noga.

Upp till toppen
Annons: