Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1715 ggr
Ylva_Källander
4/3/16, 8:09 PM

Valp eller omplacerad? / Hona eller hane?

Jag har mer och mer börjat komma över från att vilja ha en iller till att överväga på att faktiskt skaffa en. Så vad skulle vara bättre enligt er att börja med? Borde man tinga en valp eller sikta på en omplacerad?? Och är det någon skillnad mellan honor och hanar i beteende?? I så fall vilken skulle passa bäst?

Annons:
JossanH
4/3/16, 9:48 PM
#1

Både är en smaksak tycker jag. Min första iller var en omplacering på 6 månader. Gick på lådan. Gick bra i koppel. Bet inte. Busig och trevlig. Perfekt för en nybörjare. Har även köpt valpar som är sådana från början. Snälla, lätta, trygga. Sedan har jag köpt valpar som inte alls är lätta att hantera, få rumsrena etc. Samma med omplaceringar. Bäst är att känna efter. Kommer det upp en omplacering som känns rätt då är det förmodligen rätt :) samma med valpar! Kön är också en smaksak. Jag föredrar han-djur över lag men av de illrar jag har ett riktigt speciellt band med är en hona.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Something Awesome
4/5/16, 8:33 PM
#2

Jag föreslår att du går besöka personer som har illrar för att se vad de är.

Honorna är oftast mer personlig och bindning då män, men vissa män kan också vara så. Att få en valp är bra, men att anta en äldre omplaceret iller är också en bra idé, så ser du vad du får. 👍

zickan
4/6/16, 1:38 AM
#3

Honor måste kastreras innan eller vid sitt första löp om de inte skall användas i avel. Väldigt skönt att göra på hane med om de inte skall avlas på, men inte lika viktigt. Kastrerade tycker jag könen varit rätt lika. Men det är mycket individuellt, vad de har i generna, hur de är uppväxta/uppfostrade. 
Jag har alltid föredragit handjur överlag inom flesta arter. Men ändå hamnat med att ha haft mer honor än hanar på illrarna. Ser ingen större skillnad på hanteringen av okastrerad hane och okastrerad hona. Men hanar luktar överlag mer som okastrerad. De kan även ha lite mer humör mot andra hanar under parning säsongen.  Hört att många okastrerade även hittar på lite mer hyss. Vet inte hur sant det är dock. 

Hanarna jag haft har alla varit väldigt sociala, snälla och velat va med. Samma med de flesta honorna. Bara tagit längre tid att få farmiller mer social, bitfri och roligare på lådan mot iller från bra uppfödare. Där är väl största skillnaden jag märkt.

Men både valp som omplacering kan va lika mycket. Så olika. En valp kan ofta testa gränser, ha lite trotts under uppväxten, testa bita lite här och var, testa låta bli toan, riva ner saker, ogilla andra djur i hemmet eller andra illrar.  Men så kan det även va med en vuxen omplacering.
Oftast smaksak och hur man klickar med djuret i sig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
4/10/16, 12:06 AM
#4

Jag har alltid valt hanar, för att de är större. Nästan enbart av den anledningen faktiskt… Samt för att jag lixom gillar hanar av de flesta djurarter bäst…

Jag har valt att ta omplaceringar. Jag tycker det är lättare att bedöma ett vuxet djurs karaktär och klicka med det. Dessutom lever illrar så länge att jag tycker det är trist om de ska behöva byta hem ofta och jag erbjuder ett permanent hem.

Att välja valp var förut svårt. Idag är illeruppfödarna dock mycket mer erfarna och duktiga och det är säkert lättare att hitta "rätt" individ från start… Jag har själv endast köpt en valp av de illrar jag haft under åren (7 st) och trots att jag sökte info om hur man väljer "rätt" så blev det inte riktigt rätt. Benziller och jag bondade aldrig sådär superhårt som jag gjort med min första och de jag har nu… Och det är absolut det viktigaste (enligt mig) när det gäller djur, oavsett ålder och kön, att man bondar - att det uppstår kontakt, intresse, kärlek och kemi från båda håll!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

felicialoukili
4/17/16, 7:57 PM
#5

Hej hej,

 Jag är jätte sugen på att skaffa en iller. Jag har kollat runt överallt i Stockholm och hittar ingen som säljer. Jag är väldigt nyfiken på vart man köper illrar helst valp. Vet någon vart man kan få tag i en? :-)

zickan
4/18/16, 4:52 AM
#6

Enklast är om du kollar uppfödarlistan. Ligger en här inne. Annars söka runt efter uppfödare och skicka pm/mail. 

Iller honor brunstar inte så ofta och lite olika på när de sätter igång. Men normalt brukar de gå i brunst på våren. En del tar lite mer tid på sig än andra.  Årets första kullar har precis börjat dyka upp här och var. På det ca 10 veckor innan de kan flytta. Så det är bara börja leta uppfödare och se på om just den uppfödaren har vad du eventuellt letar efter. Och då fråga om du får ställa dig på kö till en valp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: