Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1694 ggr
Ylva_Källander
2016-03-30 20:04

Diet?

En illers diet är ett utav de ämnen som jag har lite svårt för när det kommer till iller. Så nu undrar jag hur era illrars dieter ser ut och varför ni valde det.

Alla svar uppskattas

// Såg att det fanns någon med nicknamnet bogey? Vet inte riktigt men jag undrade om du fortfarande har illrar? (Såg tt du bodde i Falun och välkomnade personer att hälsa på dig och din iller? Iså fall kan du skicka ett meddelande till mig? Jag skulle verkligen vilja hälsa på dig och dina illrar om det går bra.

Annons:
Rebellkatten
2016-03-30 20:50
#1

Hemma hos mig äter illrarna Orijen cat & kitten och får barf-middag på kvällarna enligt ett rullande schema. Planen är att gå över till enbart barf när inte Lilith finns kvar längre då hennes tänder är lite sådär. Hon äter ju visserligen kött också, men gillar att lägga torrfodret i vattenskålen när hon äter.😂
Har tidigare blandat två sorters torrfoder men slutade med det för ett tag sen då de inte gillade Meadowland mix och återförsäljaren för rEvolution i sverige lade ned.

animal-lover
2016-03-31 00:08
#2

Mina äter Orijen korten och halv barfas. Dom får mest hela bytesdjur då jag har bekanta som föder upp råttor och möss (det är guld värt att lära känna smådjursuppfödare 😉). Har oxå ett sånt jobb där jag får kaniner & höns när dom tas bort, illrarna har till och med fått död födda lamm därifrån 😊

JossanH
2016-03-31 10:28
#3

Mina äter orijen men så ger jag barf vid sidan av. Ibland haffas det bara och ibland blir det bara torrfoder i några dagar beroende på hur livspusslet sr ut just då. Den ena äter mest bara kött medan en av honorna helst äter torrfoder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2016-03-31 11:02
#4

Precis som ovanstående så äter mina också Orijen och kött efter ett rullande schema. Jag valde detta då dom får det bästa av två världar plus att det är smidigt med torrfoder dom gånger vi åker bort.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ylva_Källander
2016-03-31 12:20
#5

Vet ni vart man kan få tag på BARF och vilka olika sorters kött det är i? Eller är det bara ett samlingsnamn för att ge dem olika sorters kött?

kredka
2016-03-31 13:16
#6

Här ges det endast BARF till alla 5 illrar nu. De får mat 2 ggr om dagen eller 1 portion på 24 timmar beroende på matlusten. Använder mig både av såna färdiga frysta korvar från zoobutiken och köttiga ben samt inälvor från olika djur. Tex kanin, anka, möss, kyckling och kalkon :) när vi åker iväg med Illrarna över helg så packar jag fryst mat i en kylväska med frysta kylklampar och det brukar hålla fint över helgen :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
JossanH
2016-03-31 13:42
#7

#5 barf betyder biologiskt anpassad rå föda och innefattar alltså allt sådant. Jag ger hjärta, mage, lever av kyckling från kyldisken på Willys, fläsk från våra grannars grisar som de slaktade i höstas plus kycklinghalsar. Det bästa är att ha en betydligt större variation på olika sorters kött än vad jag har men då de inte helbarfas så struntar jag i att truga då de jag har tex tvärvägrar nöt osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2016-03-31 13:58
#8

Här halv-BARF'ar vi med Carnia Lynx som grundfoder och så köper vi inälvsmat av kyckling (hjärta lever och mage) på lokala Willy's butiken samt sparar köttputs (kött med fett och hinnor) när vi själva tillagar vår mat. 

#5 BARF står ju för Biologiskt Anpassad Rå Föda och för iller handlar det om kött som tillfredställer illerns näringsbehov. De mesta i köttväg kan du hitta i livsmedelsaffären och Zoobutiken (reptilföda) och känner du nån jägare kan du komplettera med kött från vilt. I BARF för iller ingår också en liten mängd ägg samt lite annat smått och gott
 För att helt utfodra med BARF och det ska bli bra så inte  illern riskerar undernäring krävs att man läser på en hel del om illerns näringsbehov för att man ska kunna sätta samman rätt kombinationer för att få en bra balans. Därför är det lite enklare att ha ett bra torrfoder som grund och komplettera med kött som Nettan skriver om ovan och som vi gör.

Ylva, du har f.ö. fått ett PM!

Ylva_Källander
2016-03-31 15:47
#9

De flesta i iFokus verkar ju använda orijen så jag antar att det är det bästa? Jag vet att man ska undvika stora mängder fiskolja i torrfodret men vad ska man leta efter förrutom det?

Bogey
2016-03-31 16:20
#10

#9  De första 3-4 ingredienserna ska vara av animaliskt ursprun och det ska helst vara så låg halt kolhydrater som möjligt.

Både Orijen och Carnia är hyfsat bra foder även om de är för katt. Orijen är lite lättare att få tag på.

Bland det bästa du kan få tag på i illerfoder är annars Frettchen4you, men det måste man numera beställa från Tyskland då Vilda tassar som sålde det i Sverige numera tyvärr har slagit igen sin butik. Vill du beställa från Tyskland så hittar du Frettchen4you's sortiment här:

http://www.frettchen4you.de/xtc/

zickan
2016-04-05 01:37
#11

#10 Heter de inte ferretastic och revolution? frettchen4you är väl bara tillverkaren? Revolution är bästa, andra innehåller ris. 

Övriga torrfoder som verkar populärt är power of nature, acana.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bogey
2016-04-05 09:07
#12

#10 Sant, jag var lite otydlig.
Frettchen4you har flera torrfoder där 2 av dem är kolhydratmässigt bättre än både Orijen och Carnia även om, som du mycket riktigt påpekar, rEVOLUTION (10% kolhydrat) är det foder som hittills framstått som bäst. 

På tal om ris så har de även ett nytt foder som jag inte sett förut som inte innehåller ris och som heter CHiCK noRIS (endast 8% kolhydrat). Vi kanske har en ny vinnare här?

Sämst i deras serie verkar vara FERRETastic som innehåller ris och har ca 17% kolhydrat vilket är sämre än Orijen och Carnia  som båda ligger på ca 15%.

Frettchen4you har f.ö. även kolhydratfri blötmat för iller för den som är intresserad att prova. Har dock själv inte provat den.

eijla
2016-04-05 09:14
#13

En fråga till er som BARF'ar, hur gör ni när era illrar gömmer? Min ena iller kan få kycklingvingar ibland, då min andra inte gillar ngt annat förutom torrfoder, men han gömmer mycket av den. Han brukar få en halv då han inte äter så mycket av den och vill inte att det ska bli dåligt men jag är orolig att det han gömmer ska hinna bli det innan han äter det. Brukar ta bort om jag hittar då kyckling är känt för att snabbt bli dåligt, men hur brukar ni hantera gömmor etc?

Annons:
JossanH
2016-04-05 09:29
#14

#13 du behöver inte vara orolig för att illrarna ska bli dåliga av gammal kyckling. En del föredrar när det gottat till sig ett par dagar. Problemet är att kyckling kan lukta något fruktansvärt och det är ju inte så kul, men du behöver inte vara orolig för dina illrars hälsa :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2016-04-10 19:41
#15

Mina har alltid tillgång till torrfoder som består av Totally Ferret och Orijen, men de äter mycket sparsamt av det. Sedan får de frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat färskt… Jaaaaaaaaa, de är grymt bortskämda… färskt är rått kött av div slag (dock ej nöt), men även fisk, äggula, laxolja mm. Hel mus får de ibland - blir inte så mkt nuförtiden då de varit väldigt friska och jag inte haft så många kullar (brukar avliva några hanar i späd ålder om det föds stora kullar). De får även på höst o vinter fånga vildmöss själva om det kommer in några… (jag kan ändå inte hindra dem i o m att de i huvudsak bor i köket och mössen kommer in där om de kommer in)

Abbe kan ibland vilja ha frukt o annat när jag äter… HM vill bara ha kött, fisk o möss.

Sedan får de slicka smör- och youghurtbyttor… ibland även andra byttor som de är nyfikna på… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: