Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1038 ggr
LindaBlue
2016-03-29 16:16

Ökad törst bl a

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har märkt de senaste månaderna att Maras vattenskålar är mer tömda än vanligt när jag byter dem. Noterar även ibland att hon är som "skakig", eller mer som vibrationer i kroppen, speciellt om man tar upp henne när hon nyss sovit. Min sambo tror det är som mysrysningar. Själv är jag rädd för sjukdomsssymtom, och tänker då främst på insulinom, men inget annat stämmer riktigt in med det, tvärtom så har hon senaste året ökat i vikt efter att innan ha känts lite för klen, och pälsen är fantastisk. Hon har inga problem med balans och verkar inte må dåligt. Det är väl ändå dags för en hälsokoll snart, och jag har en vet som är hyfsad på illrar och dess sjukdomar, men ibland skadar det ju inte att ha lite att bolla med veterinärer, så jag undrar om någon har lite input att komma med? Vet ju inte riktigt hur gammal hon är, men i sommar har vi haft henne i fyra år, och när vi tog hand om henne gissade vi att hon kanske var född på våren samma år, men med tanke på att hon varit ganska liten hela tiden behöver det inte alls vara så, hon kan lika gärna varit något år. Lägger till en bild för att visa vilken fin fluffig päls hon har. 😉

Annons:
JossanH
2016-03-29 18:26
#1

De kan få svårare att hålla värmen når de är sjuka och därför skakar extra mycket för att få upp den, men det inträffar i regel i samband med viktnedgång. Nu kanske hon ökat skakningarna för att hon håller på att byta päls (den ser inte helt färdigbytt ut eller då är det bilden som luras :)) eller för att hon har bytt till sommarpäls nu. När de får insulinom är det vanligare med ryckningar (har du Facebook kan du kolla in min sida "Vildingarnas illrar" där jag lagt upp en film på hur Marcello såg ut när han fick känningar av sitt insulinom). Dock är det förstås lite oroväckande om hon börjat dricka extremt mycket mer så ett blodprov är säkert på sin plats oavsett :) men tror inte du behöver förvänta dig det värsta :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
2016-03-29 18:46
#2

Ja, egentligen är det törsten jag tänker mest på, att hon skakar lite då och då har nog hållt på längre, ska se om jag kan filma det, men det är mest som om hela hon vibrerar lite lätt, det bör ju iofs inte ha med pälsbyte att göra, för hon har gjort det ett tag (då och då, inte hela tiden). Det kanske inte har något samband, men just vattnet är det som förändrats, och skakningarna är det enda annat jag kan tänka mig som sticker ut lite.

LindaBlue
2016-03-29 20:41
#3

Det ser inte alls ut som din Marcello, Mara ser mer ut som en hund som står och fryser lite, eller är väldigt upphetsad för något.

Blueshift
2016-03-29 21:47
#4

Schoemaker har en bra sammanfattning på hur han utreder polydipsi (överdriven vattenkonsumtion):

http://www.cabi.org/isc/FullTextPDF/2009/20093019038.pdf

Kortfattat brukar man misstänka sådant som njurproblem och i vissa fall binjureproblem, livmoderinflammation (om hon är okastrerad) eller andra infektionstillstånd. Ta ett blodprov, kolla njurvärden mm, och ta urinprov också.

LindaBlue
2016-03-30 14:43
#5

Tack, vi har beställt tid nästa vecka. Blodprov ska tas, och journaler mailas från stället vår vet jobbade på innan. Vi är mer eller mindre helt säkra på att Mara är kastrerad, hon har aldrig gått i löp, men det går inte säkert att se något ärr. Vi var inne för ett par år sedan och gjorde ultraljud på henne, då hon hade små flytningar, vet kunde inte se någon livmoder på henne, och tyckte sig ana ett liiiiitet ärr på magen när hon var rakad.

Upp till toppen
Annons: