Annons:
Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 2036 ggr
Hundtassens
2016-03-10 17:09

iller rum/bur

Hej! jag har länge funderat på Att skaffa iller och läst på en hel del och idag som tur fick jag träffa 6 illrar, 3 honor och 3 hanar. Så nu börjar planerandet och fixandet och jag undrar bara hur ni håller era illrar. Vet att några har egna rum och får komma ut på dagen och springa runt vissa har bur mm. Ge gärna tips och bilder på hur ni har dem. All info är bra info för mig! :)

Annons:
Rebellkatten
2016-03-10 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Eftersom det är olagligt att ha dem i bur så har mina ett eget rum på 13 kvm. Dock tycker jag att det känns lite litet för dem. På dagarna har de tillgång till hela övervåningen och ibland även till halva undervåningen.  
 Här kan man se halva rummet, möbeln är ny och jag har inte hunnit fixa den än. Det ska dit mattor ovanpå och det ska skruvas fast fästen så jag kan hänga upp hängmattor och så ska vi dit med en trappa så de kan springa upp och glo i fönstret. 
Illerrummet har vi också fått fixa lite genom att lägga nytt golv så det inte blir kiss på parkettgolvet under. Vi köpte det billigaste på IKEA (350 kr för hela golvet) och lade byggplast under, sen satte vi dit rundade lister så att inget ska rinna under. Vill du se bilder på resten av rummet så säg till så kan jag fixa det. ^_^

Hundtassens
2016-03-10 18:57
#2

jaha oj trodde det var lagligt eftersom jag varit hem till folk som har bur men har den öppen, är det en annan sak då om det anses som en sovkojja?  om vi säger såhär 5kvm är ju det minska en iller få bo på men om vi säger att jag har mer men liksom "burar" in det så jag kan gränsa av om det behövs är det okej? skicka gärna mer bilder på rummet det var super intressant :) finns iller med i L80 eller lär man kolla L108?

Hundtassens
2016-03-10 18:59
#3

funderar på hur lagarna kring illrars utrymme/voljär är eller hur man ska säga :)

eijla
2016-03-10 20:21
#4

Jag har just en iller på varsin sida av huset då jag försöker vänja min nya hona vid mig (hon är skygg och otam). Innan har min andra iller haft tillgång till hela huset dygnet runt. Har ingen bur eller så och tycker det funkar perfekt för mig och mina illrar men alla är olika :)

Hundtassens
2016-03-10 20:41
#5

hur iller säkrar du huset då? för mig får den gärna springa runt i lägenheten som en katt men hur ska jag göra med alla kablar och så? vet att man måste "träna" dom och få en grundlydnad så dom inte tuggar på saker och ting men jag vill ju iller säkra lägenheten så gott det går. Har även en balkong på markplan som jag kan näta in så kan dom vara där och titta ut lite sen har jag självklart tänkt ta dom på "promenader"/utflykter i sele :)

Rebellkatten
2016-03-10 20:52
#6

#2 Ja är buren öppen är det ju helt okej. Men den får _aldrig_ vara stängd. =D 
Fattar inte riktigt hur du menar men du kan ju ha en avgränsad yta på minst 5 kvm  i ditt boende som är helt illersäker och där den får vara under delar av dygnet. Ex eget rum eller köket så. 

Har dålig koll på var illern finns i djurlagen men jag tror det går att söka på djurskyddsmyndigheten efter den, en version finns här http://iller.ifokus.se/articles/4d714d61b9cb4622390611f1-illern-och-lagen

Illrar brukar vanligtvis inte tugga på saker. Jag har visserligen en sladdbitare men han var värre när han var yngre, han fyller 2 i år och har nästan helt lagt av,han biter bara på modemsladden och på den tjocka delen som sitter i vägguttaget, aldrig mitt på en sladd och aldrig så det blivit hål. 
Att illersäkra ett hem har mer att göra med att se till att det inte finns hål t ex i köket där illern kommer in under skåpen, sätta för så att illern inte kan gräva hål i soffan och boa där eller se till att saker man gillar/ saker med gummi/plast inte är inom räckhåll. Det är olika för alla illrar hur det går att säkra. Mina tre rör sig knappt över knähöjd tex, så allt som står över understa hyllan är safe. Stolar kan man få dra ut och vardagsrumsbordet står oftast i mitten av rummet för att de inte ska hoppa upp där och välta vattenglas. Men alla illrar är olika och en del är bättre klättrare än andra. 

Tar kort på resten av illerrummet imorgon när det är ljust ^_^

Annons:
Hundtassens
2016-03-10 21:28
#7

men dåså då är det ju inga problem, då kan den ju bara få vara som en katt eller hur man ska förklara det. Bara att kolla så den inte kommer under/in på fel ställen och så. Tack för all hjälp verkligen super snällt och hjälpsamt. Skippar nog det där med bur och använder platsen för att göra ett illerhörn eller hur man ska förklara det där jag kan stänga in den om jag ska dammsuga eller så. Har sett att det finns som illerhagar. Har hört att illrar gärna är två men eftersom dom är ganska intensiva och jag är ny känner jag att det räcker med en i börja och sen om ett år eller så kanske skaffar en till. Eller mår de super dåligt om de är ensam iller i hushållet?

JossanH
2016-03-10 22:19
#8

Iller får du hålla på minst 5 kvm, där kortaste sidan inte får vara mindre än en meter och den måste ha minst 1 m i höjd. 5 kvm gäller som sammanhängande yta, alltså inte på olika våningsplan. På 5 kvm får du ha upp till 5 illrar, sedan gäller 1kvm per iller utöver det alltså 6 illrar- 6 kvm osv. Det är nog en bra idé att börja med en iller om du skaffar en valp eller en ung omplacering. Köper man en äldre omplacering finns det ofta illrar som redan bor ihop och då kan man lika gärna skaffa 2-3 st på samma gång. Men små uppfinningsrika valpar kan vara skönt att lära känna innan man skaffar fler. Jag har haft mina illrar på många olika vis. Helt lösa, delvis lösa, illerrum och nu har jag dom i ladan plus utegård så de bor inte längre inne med oss. Det jag absolut föredragit (innan vi fick barn då förstås) är att haft dom helt lösa. Jag gillar att ha dom runt mig. Illersäkra lär man sig snabbt genom att först ha god uppsikt på illrarna när dom är lösa för att se om man missat något. Som nämnts här ovan är köksskåp och garderober ofta det som behöver säkras mest pga att det ofta finns hål under skåpen. Annars är det avlopp i badrum, blomkrukor på behörigt avstånd, gummisaker som ska läggas undan, eventuellt skåpsluckor som ska "låsas". Man lär sig vad som är illersäkert för ens egna illrar och det är sällan helt säkert för andra ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2016-03-11 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7
Bur är ju okej om man vill ha nåt ställe att hänga hängmattor på och sånt. Har funderingar på att köpa en bara för att få lite vertikal yta till illrarna och inte ha allt på golvet bara. Som du ser på bilderna så har jag en liten bur, den fick jag med våran första iller och den får vara kvar för att hon gillar att sova i den. 

Precis som Jossan skriver så är det okej att ha en ensam iller, det man ska tänka på om man tar en valp och sen vill introducera fler illrar är att inte vänta för länge.
Det är såklart individuellt, men ju längre illrarna levt ensamma, ju svårare kan det vara att få ihop dem med andra. Max 1 år, men det är enligt mina erfarenheter när jag försökt Introducera Illrar som levt 2-3 år ensamma från valptiden med andra illrar.  Det är absolut inte omöjligt, men introduceringen kan ta mycket längre tid. ^_^ På ena introduceringen för illern som bott själv i två år är vi uppe i .. 7 månader, det går okej, men inte utan konflikter. 
 Har man däremot en äldre omplacering som levt ihop med andra illrar så kan det vara lättare eller om man t ex har en 1-åring och introducerar en valp. 

Kommer lägga in bilderna i separata inlägg då jag inte gillar bildspelen.. =D

Illerrummet är inte nystädat, men jag tog bort det värsta, ska man ha djur som inte stökar ned så ska man inte välja iller 😛

Rebellkatten
2016-03-11 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

5 bajslådor på 4 illrar. Här går det också att se att vi illersäkrat garderoberna med haspar för att slippa att de är och rotar där. Förutom lådorna brukar jag få lägga ut tidningar också för att illrar är sjukt bekväma djur och i närheten av lådan är ungefär lika bra som att bajsa i lådan.

Hundtassens
2016-03-11 16:50
#11

Men gud vad fint! Att det blir lite stökigt gör absolut inget dom hittar ju på saker att göra och då kan det bli lite grisigt :) Man får lägga tidningar runt lådan, vi hade en katt förut som stog i lådan men satt på kanten så allt bajs hamnade utanför lådan ändå!  Hur ser ni på illrar och andra djur tillsammans? har sett att många har iller och hund.  Jag har en vovve och skulle vara kul om dom kunde vara i samma rum, jag skulle aldrig lämna dom ensamma tillsammans men att ha båda samtidigt i vardagsrummet liksom.  Det finns ju även för och nackdelar med att skaffa en omplacering men jag tror att det kanske blir det. Vad har ni för åsikter/erfarenheter av omplacerings illrar?

Julstjärna88
2016-03-11 18:46
#12

Jag inflikar lite snabbt :) Jag har haft mina illrar lösa i lgh med tillgång till alla rum utom toan innan vi flyttade till hus nu. Och då har de varit lösa hela dagen tillsammans med både katt o hund. Så här har det gått väldigt bra med andra djur. De har sovit tillsammans, lekt samt tvättat varandra ibland haha :)

Hundtassens
2016-03-11 18:51
#13

Gud vad bra att höra! har en liten västgötaspets som är urgullig med djur. Var bästa vän med mina marsvin när dom levde och hon går verkligen ihop med alla och är super försiktig och det skulle vara super kul om illern och hon kunde vara i hela lägenheten tillsammans.

Annons:
Hundtassens
2016-03-11 20:52
#14

Har kollat lite men finns det någon sida för alla illeruppfödare? Typ som det finns rasklubbar för hundar. Eller finns det någon sida man kan kolla efter omplacerings illrar eller planerade kullar? :)

FerretCrow
2016-03-14 11:03
#15

http://iller.ifokus.se/discussions/4ed80db588f4724ccc00b846-uppfodarlista?stickies-1 Här finns en del uppfödare. har du även Facebook så är du välkommen att gå med i grupper illertokigt.

Hundtassens
2016-03-14 18:27
#16

jo har kikat lite där men inte hittat en sida där jag hittar omplacerings illrar :)

IdaStranne
2016-03-15 18:27
#17

Jag ser då ingen på jordbruksverket att det är olagligt att ha iller i bur. 

http://www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf
(bläddra till sidan 39 så har ni utrymme för iller)

Ska du ha en iller så är det minst 5kvm som gäller. Där efter lägger du på 1kvm per extra iller du har :)

Har lärare som jobbat med detta i hur många år som helst. Lärare både i hundkunskap, sällskapsdjur, naturbruk och djuren i naturbruket. Så jag anser att deras tolkning är rätt. 
#8 Tyvärr är din tolkning inte helt korrekt :/ (inget påhopp, bara hjälper)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

JossanH
2016-03-15 18:43
#18

#17 det jag har skrivit är exakt det som står i jordbruksverkets regler. Det är dessutom exakt det som du själv har skrivit förutom det att jag även skrev med minsta sidmått och minsta höjd plus att de 5 kvm ska vara sammanhängande (många diskussioner senare ;)). Har aldrig nämnt att man inte kan ha iller i bur. Så antingen har du skrivit till mig av misstag eller så har du helt enkelt misstolkat mitt inlägg ;) Lagen har jag koll på ☺️

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2016-03-15 21:21
#19

#17
Det som menas med "olagligt med bur" är att de burar som går att köpa på zoo-affär (t ex furet tower)  och liknande är för små och automagiskt inte blir lagliga eftersom de inte håller rätt mått.  Det går ju naturligtvis att bygga en bur med golvmåttet på minst 5 kvm.. men det är ju rätt svårt att göra i t ex en lägenhet.

Upp till toppen
Annons: