Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1681 ggr
Ylva_Källander
2016-03-04 18:21

Chipp eller kastrering?

Jag ser konstant personer som säger sig ha "chippad" eller "kastrerat" sina illrar och uppriktigt sagt så vet jag inte så mycket rörande båda. Jag hittar ingen fakta som förklarar det hela och jag har blivit ganska förvirrad. För det första så fattar jag inte vad chippet är eller hur ett chip skulle hålla en hona från att gå in i brunst, eftersom jag bara kan tänka mig ett data chip. Sedan fattar jag inte skillnaden mellan kastrering och chip. Jag har hört att kastrering är farligt för illrar men jag vet inte hur eller om det ens är sant? Sedan slutligen så vill jag veta vilken metod ni föredrar och varför eftersom jag vill veta så mycket som möjligt.

Annons:
eijla
2016-03-04 19:00
#1

Vad jag fick veta av min veterinär så ökar risken för binjuresjukdomar hos illrar när man kastrerar dom kirurgiskt (hon är ändå duktig på illrar, Marianne på smådjurskliniken) Hon sa att det minskat markant sedan dom införde chip. Sedan finns ju alltid risken vid narkos. Jag har chip på båda mina illrar (en hane samt hona). Jag föredrar chip då det minskar risk för både sjukdom och död vid narkos. Det end aär väl att det är dyrare.

Ylva_Källander
2016-03-04 19:35
#2

Men hur länge räcker chippen? (Har hört att de bara funkar en viss tid innan man måste byta dem?)

// Tack för svaret Eijla

eijla
2016-03-04 19:49
#3

Hon sa till mig att det Vanligtvis brukar hålla 1,5-2 år :) men du kan ju alltid fråga din veterinär det kanske beror på vilken dos dom sätter in (det kanske är en standard dos jag vet faktiskt inte). Det är ju ungefär som en P-stav som skickar ut hormoner som gör att honan inte går i brunst. Jag skulle iaf inte våga sätta ett så litet djur under narkos om det inte vore absolut nödvändigt men alla tycker ju olika :)

Ylva_Källander
2016-03-04 20:06
#4

Tja det låter vettigt att inte utsätter smådjur för narkos om inte absolut nödvändigt, men hur mycket kostar det att sätta in ett nytt chip och om man glömmer att det har gått ut och honan faktiskt går in i brunst går det att stoppa den genom att sätta in ett chip eller måste man para ihop honan med en hane och låta henne få en kull för att hon inte ska bli sjuk?

eijla
2016-03-04 20:37
#5

Är faktiskt inte säker men vadjag försökt läsa mig till så verkar det som att honan kan tas ur brunst men hormonbehandling. 

"Att honan är i brunst ses genom att vulva svullnar upp kraftigt. Efter parning, eller om honan med hormonell behandling tas ur brunst, så återgår vanligen vulva till normal storlek inom 2-3 veckor."

"Om du vill avla på din iller, men inte vill göra det under den första brunsten, så kan man ge din iller en korttidsverkande hormoninjektion för att få henne att komma ur brunsten. Hormonbehandlingen kan inte inledas förrän efter ca 10 dagars brunst. Då honan kommit ur denna brunst händer det ofta att en förnyad brunstperiod inträder ca 40-50 dagar efter behandlingen."

"eftersom illerhonor har så kallad inducerad ovulation slutar de i allmänhet int löpa förrän de blivit parade, kastrerade eller behandlade med hormoner som hejdar löpet"

källor: http://www.agria.se/smadjur/artiklar/sjukdomar-och-skador/medicinska-problem-hos-iller/
http://www.malarensmadjur.se/Kastrering-4.htm

Det verkar som att man kan sätta in hormoner/chip för att få honan ur brunst om jag inte missuppfattat allt.

Priset kan variera men min klinik (mälarens smådjursklinik) tar 1000 kr och då sätter man in ett varannat år så jag tycker det är värt det :)

Ylva_Källander
2016-03-04 21:04
#6

Tack nu är jag ialla fall lite mindre borta när det kommer till illrar cx

Annons:
JossanH
2016-03-04 22:06
#7

Chippet är i sig inget hormanpreparat som tex P-piller eller p-spruta och ökar därmed inte risken för tex ljuvertumörer och man slipper biverkningarna. Man sätter in ett suprelorinimplantat som helt enkelt skickar ut ett ämne som finns i kroppen som gör att illern helt enkelt inte går i brunst. En löpande hona måste på något vis tas ur löp för att inte riskera anemi och risk för att dö. Du kan ta både hanar och honor ur brunst med implantatet men är de långt in i brunsten kan det ta längre tid för chippet att verka och en hona kan då bli skendräktig. Det brukar hålla mellan 1,5-2 år men jag har 2 illrar som haft sina i 4,5 och 5,5 år (!!!). Det finns 2 styrkor men det är vanligast att man använder den minsta styrkan på illrar. Den högsta styrkan håller ungefär 3-4 år (mina har båda haft svagaste). En del veterinärer som inte är så kunniga på iller brukar påstå att minsta styrkan håller ett halvår oavsett stor hund eller liten iller, vilket alltså inte stämmer. De brukar även varna för att sätta in det före 1 års ålder, vilket inte spelar så stor roll men det räcker med att sätta in det när illern har sin första brunst. Kostnad brukar ligga på runt 1500-2000:- för snabb kontroll av djuret och chippning. Det positiva med implantatet är att du markant minskar risken för binjuresjukdom (man kan iaf förhala det genom att chippa 1-2 ggr och sedan kastrera kirurgiskt om man inte vill betala mer för chippen). Det negativa med chippningen är att det måste upprepas och att det verkar som att vissa illrar som haft sina implantat under en längre tid till sist blir sterila trots att de går i brunst. Så har jag utökat svaren du redan fått 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
2016-03-05 10:27
#8

Tack snälla uppskatta verkligen alla svar jag fått!

Upp till toppen
Annons: