Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1376 ggr
Alexandee
2016-02-17 06:46

Skaffat mig en 2 illrar

Hejsan. Har precis skaffat 2 stycken illerhonor en dotter och mor. 1 år och den andra 2år. Den yngre är super snäll och så. Men hennes mossa är en riktig ragata för tillfället. Hon bits och hårt med. Är det på grund av flytten? Eller måste man ha hocky mask och stridsmondering för att handskas med henne?

Annons:
eijla
2016-02-17 08:54
#1

Fick du ingen information om illrarna när du köpte dom? Fråga den förra ägaren annars om hur mamman är som person och om hon varit aggressiv innan

Alexandee
2016-02-17 09:20
#2

Ja han sa att dom var snälla och trevliga. Mamman har han använt för att jaga kanin.

VeronicaKahlbäck
2016-02-17 10:04
#3

Varför hon är som hon är kan ingen svara på som inte känner henne…

Du umgicks inte med dom före du tog hem dom?

Var hon så då?

Har dom bott lösa inne med sin tidigare familj? En kan inte lita på att folk är ärliga…

För att ge dej tips på hur du ska hantera henne så måste du nog beskriva hur/var/när hon biter och hur hon beter sej i övrigt!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

eijla
2016-02-17 10:32
#4

Om hon använts till jakt är det intw säkert att dom haft henne som sällskaps iller utan bara hanterat henne vid jakt

Alexandee
2016-02-17 11:24
#5

#3 jo man kan lyfta henne och klappa henne. Dom har bot i en stor bur utomhus. Jo jag mös lite med dom innan. Ska vi se här…. Hon gillar att klätra på en och bita en i hackan. Hon gör ett hop. Och huger sig tag. Sen smyger hon bakom en och hugger mig i tårna. Det gör ju lite ont….. Så jag har plåstrat om stortån några gånger…. Och fingret. #4 jo jag misstänker att det är det. Dom är ju så jäkla söta med…. Men det hon vänjer sig kanske om man tar det lugnt med henne.

iCornflakes
2016-02-17 11:38
#6

Låter som om att det är mycket nytt för henne. Antar att dom bor inne nu? Helt ny familj, nya dofter, bor plötsligt inne (?), blir gosad med osv. Ge henne lite tid att vänja sig vid det. Min ena iller var helt knäpp när vi fick hem honom. Han bet oss ofta och väste när man höll honom. Men nu är han (och jag skojjar inte) världens gosigaste iller. Han följer efter oss HELA TIDEN, möter oss i dörren när han hör bilen köra in, kommer och gosar när man sitter i soffan och har inte bitit oss (förutom försiktigt vid lek såklart) sedan han var ny här. Och då var han ändå väldigt väl hanterad hos tidigare ägare. Ge henne tid och ta det lugnt med henne, är mitt tips. :)

Annons:
Alexandee
2016-02-17 11:42
#7

Fan vad skönt att höra icornflakes :) har dom båda lösa i sovrumet för tillfället. Jag vill ju ha dom lösa :) Nå men det är bra. Ge henne tid att vänja sig :)

Upp till toppen
Annons: