Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 2363 ggr
eijla
2016-02-14 19:32

(FUNNEN) Illern borta!!!!

Skriver detta i total PANIK just nu. När jag gick upp imorse så var inte den ena illern vaken vilket hon brukar vara men tänkte inte mer på det då hon inte kommit och hälsat på en vissa mornar. Efter frukosten letade jag lite efter henne men utan resultat men tänkt att hon bara hittat någon ny gömma har bara haft henne i 3 veckor).  Jag och sambon åkte till Ikea vid 2 men mina föräldrar var fortfarande hemma. När vi sedan kom hem så hade min mamma åkt och handla och när hon kom tillbaka undrade hon om vi sett Wendy (illern) då hon inte sett henne. Efter att vi svarade nej började vi leta ÖVERALLT.  Har vänt  upp och ner på soffan, kollat i alla skåp och under allt som går. Har även kollat igenom alla garderober, bakom spisen och kylskåp. Kan inte komma på något mer ställe vi kan leta på. Har till och med kollat utomhus för att se om vi kunde se henne eller iaf spår. Vi håller även alltid toaletten stängd så hon kan inte ha kommit in där. Jag FATTAR verkligen inte vart hon kan ha tagit vägen!! 😭 Har någon varit med om liknande och vad ska jag göra?! 

All eventuell kritik om att jag inte håller koll på mina illrar undanbedes

Annons:
Grodan
2016-02-14 19:35
#1

Har du letat ordentligt i alla sängar o klädhögar, filtar, bakom soffkuddar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

eijla
2016-02-14 19:37
#2

Har letat igenom ALLT lyft på täcken, kuddar, i alla garderober, samt tagit bort allt i soffan 😕

Vixxen
2016-02-14 19:38
#3

Locka med något populärt godis! Typ skaka burk eller dylikt…

Grodan
2016-02-14 19:38
#4

hur stor är hon? får hon plats i en känga?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

eijla
2016-02-14 19:39
#5

Grejen är den att hon inte tycker om någonting förutom sitt torrfoder och de har hon fri tillgång till. Hon sågs senast i natt och har inte hittat något bajs eller ngt sedan igårkväll. 😕

Vixxen
2016-02-14 19:41
#6

Ingen favoritleksak?

Kollat alla skåp?

Annons:
eijla
2016-02-14 19:42
#7

Har kollat exakt överallt. Har kollat igenom alla skor och alla skrymslen. Hon var även helt otam när vi fick henne men hon var på bättringsvägen. Från att inte ens kunna låta henne lukta på en till att kunna klappa henne och leka med henne men är rädd att hon aldrig kommer tillbaka om hon lyckats at sig ut på något j*vla vis 😕

Alwyn
2016-02-14 20:39
#8

Sätt upp lappar på en gång runt hemmet och ring och polisanmäl. Bättre att återkalla det om hon dyker upp än att någon ser henne ute och tror hon e vild för att de inte vet bättre. Hoppas verkligen ni hittar henne snart.

JossanH
2016-02-15 08:12
#9

Man tror inte det är möjligt att dom kan smita ut när man öppnar en dörr men det kan dom! Det har jag själv varit med om! Leta ute. Har ni slängt något stort som hon skulle kunnat ligga gömd i? Öppnar till källare/ny garderob etc som hon kan ha smitit in i?

Sajtvärd på Iller.ifokus

eijla
2016-02-15 09:14
#10

Har kollat allt ute verkligen. Har till och med kollat soptunnan och krupit under huset. Vi har inte varit och slängt något eller så. Ställde även ut mat igår för att om hon nu lever och är i närheten iaf veta vart det finns mat men allt var orört. Börjar tappa hoppet nu :'(

eijla
2016-02-15 11:49
#11

#9 när den rymde kom den tillbaka? min är ju bara 8 månader och har varit ute i sele kanske 4 ggr då hon var helt ovan vid sele när vi fick henne samt bet i allt ich alla bara man kom nära. Är osäker på om hon ens vet vart hon bor

iCornflakes
2016-02-15 12:00
#12

Har du en pipleksak? Vet inte ifall det är en illergrej som alla illrar gör, men mina är helt besatta av pipljudet. Dom leker inte med leksakerna, men står man i andra änden av huset och piper, så kommer alla skuttandes direkt. Kan ju vara värt ett försök? Hoppas du hittar henne snart! :(

eijla
2016-02-15 14:29
#13

Snabb fråga!! Ser detta ut som illerspår eller vill jag bara att det ska se ut som det?? Hittade det vid gallerdelen på altan och vet inget annat djur som gör så släpande spår. Detta var alltså inte där igårkväll vid 10-tiden då var det bara ett tjockt lager

Annons:
eijla
2016-02-15 14:30
#14
eijla
2016-02-15 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

bilden

JossanH
2016-02-15 18:57
#16

#15 extremt svårt att säga. Är det hård snö så sjunker en iller inte ned på samma sätt som en katt men de gillar ju att tex gräva så är det sådana spår kan det ju vara efter din iller. Jag lyckades stänga ut en i trappuppgången. Letade inne, ropade och skramlade med godisburken. Öppnade dörren och där satt han fint utanför. En annan gång letade jag också och ropade. Då hade jag ställt ut en växt på balkongen och en iller hade smitit ut där då. Tur han inte trillade ned för där var inte illersäkrat. En gång var vi stugan och jag stängde till ett rum dör dom inte fick va. Strax efter fick jag gå tillbaka och kolla där då något kändes fel och då hade ena illern smitit in där, ut genom ett fönster och ut på ett verandatak. Alla illrarna har bott där de har rymt ifrån i 1-2 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eijla
2016-02-15 19:04
#17

Såg nya spår nu idag på dagen runt huset samt avföring så tror hon stryker runt huset iaf. Dock är jag orolig för kylan inatt :( Har lockat, skramlat med burk samt försökt krupit under huset igen och letat. Hittar henne inte men ser spår så hon kanske ligger och trycker någonstans. Har satt ut båda hennes hus med mat och vatten så att hon iaf kan värma sig lite om hon är där ute. Usch, är så himla orolig :'(

JossanH
2016-02-15 19:28
#18

Varma filtar så klarar dom betydligt mer kyla än man tror. Bra att du sett spår! Då vet du ju att hon finns där. Kolla med grannar. De söker sig ofta till dörrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eijla
2016-02-16 08:07
#19

Hon har varit borta i 2 dygn nu. Hur läge klarar sig en liten iller ute när det kryper ner så långt under nollan? :(

JossanH
2016-02-16 09:14
#20

#19 sover hon på ett varmt ställe klarar hon sig nog relativt bra, förutsatt att hon även äter och kan hålla sig varm där igenom. Det kan ju även vara så att hon gått in hos någon och att hon bor varmt i ett garage eller liknande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Bogey
2016-02-16 09:14
#21

#19 Hittar hon bara mat och nånstans att krypa in så klarar hon sig länge.

eijla
2016-02-16 11:40
#22

Har ju ställt ut mat ich hennes hus. Ett av dom har även en fårfäll utöver 2 filtar men ser inte att använt ngn och maten är orörd :'(

Leviosa
2016-02-16 11:48
#23

Fy vad läskigt :( Jag håller tummarna för er, hoppas du hittar henne. 🌺

VildaVittra
2016-02-16 11:54
#24

Har du polisanmält? Och har du tagit kontakt med bönder/djurhållare runt omkring? Får lite ont i magen som hönsbonde utanför Uppsala av att det springer omkring en hungrig iller eftersom jag såg att du också bor i trakten. Inget elakt menat, bara att jag bryr mig om mina djurs välfärd lika mycket som du bryr dig om dina. 
De som har smådjur kan ju vilja ha dom inne istället för att låta dom gå ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

eijla
2016-02-16 11:59
#25

Har skrivit i alla anslagstavlor runt här och tagit kontakt med dom i närheten. Sen har jag bara sett ennes spår runt huset in och ut från altanen så tror hon inte gått längre faktiskt! Dock är jag förvånad över att hon inte ätit något?? Börjar bli riktigt riktigt orolig nu. Hon väger ju drygt 1 kg och vi har massor utav räv som springer runt här :(

eijla
2016-02-16 12:01
#26

Har själv kaniner och jobbar på en gård som har bl.a sällskapshöns så förstår att man tänker på sånt!

eijla
2016-02-16 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

HON ÄR HEMMA!!!!
Hon hittades under gästhuset och kom fram direkt när vi kom med vår andra iller!! Är så OTROLIGT lättad just nu det går inte ens att beskriva lyckan!!😂

Annons:
Bogey
2016-02-16 12:46
#28

Dags att fira 🥳🎂

Har varit med om liknande.
Vår Imie lyckades smita ut och hittades morgonen efter under vår friggebod av vår andra iller.

Inte kul när de är borta, man går med hjärtat i halsgropen hela tiden. Så otroligt lättande när man hittar på dem igen.

thea_thea
2016-02-16 13:08
#29

ÅH VAD GLAD JAG BLIR! 🥳 Har följt tråden i smyg😊

Alwyn
2016-02-16 13:51
#31

Underbart!

Vixxen
2016-02-16 14:35
#32

Är hon chipmärkt/Id-märkt?

Annars är det läge att göra det nu när hon kommit tillbaka!

Grodan
2016-02-16 18:09
#33

WEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! ❤️

När HM sprang iväg en kväll så lät jag ytterdörren stå öppen några cm så att han skulle kunna komma in. Kl 07.00 nästa morgon kom han och undrade var frukosten var… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2016-02-16 22:31
#34

Så underbart att läsa!!!! 😄

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
VeronicaKahlbäck
2016-02-17 10:06
#35

Åh så bra att hon är hemma igen! Illrar är lite svåra på det viset… Rymningsbenägna och inte alls säkert dom traskar hem. Ändrar i rubriken!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: