Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1195 ggr
Jivago
2015-12-23 21:22

Hur ser eran vardag ut med iller?

Hej, jag har ingen iller men är intresserad av att veta hur er vardag ser ut med iller.

🌺

Annons:
Jivago
2015-12-25 15:41
#1

Absolut ingen som vill svara? Trist..

Adrianaisaksson
2015-12-25 18:59
#2

Jodå. Vi går upp 04 för att gör i ordning illrarnas mat. Sedan käkar vi tillsammans klockan 07. Jag går och jobbar, sedan kommer jag hem runt 15 och maken har varit och lekt med dem. Vi lagar middag, middag åt illrarna också. Sedan äter dem och sover och vi kollar film och sedan leker med dem i några timmar så de blir trötta sedan så sover vi alla. En typisk vardag antar jag :-)

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

illernettan
2015-12-25 19:19
#3

Med den gamla buren: väckning vid 7-snåret. Under tiden illrarna vaknade till gick jag ut och förberedde, städade lådor, fyllde på mat och vatten, la ut godis så att det fanns att göra en stund. Sedan var det dags för illrarna att gå ut och därefter var dom där tills jag hämtade dom vid 18-19-snåret på kvällen.  Då hämtades alla in och sedan var dags för kvällsmat, kvalitetstid och aktivering så länge jag orkade.

Nya utegården: illrarna är ute 24/7 sommar som vinter. Under vintern så går jag ut till dom vid 8-9-snåret på morgonen för att fylla på mat och byta vatten. På sommaren blir det redan vid sjutiden. Är det någon/några vakna blir det bus och gos en stund. Vid lunch är jag ute igen, då för att ta lådor och titta till dom. Har jag tur är någon/några vakna och då passar jag på, igen, att leka och gosa.  Vid 18-19-snåret är det dags för kvällsmat, barf, jag fyller på torrfoder om det behövs och byter vatten. Lägger ut lite godis så dom har något att leta efter. I utegården finns det ett nergrävt gryt, två bolådor ovan mark och en bolåda på loftet. Alla bolådor är fyllda med halm och loftlådan är isolerad. På loftet finns det puffar att sova och mysa i.

Självklart får alla illrar komma in i huset med jämna mellanrum. Var fjortonde dag, var tredje vecka är det dags för kloklippning och koll i öronen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jivago
2015-12-25 19:27
#4

Tack! 🌺

JossanH
2015-12-25 21:43
#5

Gör som Nettan fast skriver hur det var innan vi fick barn först: Då var illrarna lösa där vi bodde. Myste och lekte när vi kände för det. Hade alltid sällskap av varandra. Brukade i regel gå ut med illrarna varje dag på kvällen/eftermiddagen. Om vi var på humör vill säga. När jag hade min kompis Hanna med iller som bodde på samma gata gick vi ofta dit och hälsade på eller att vi gick ut med illrarna tillsammans. Varje kväll rensade jag lådor och bytte vatten. Efter vi fick barn har illrarna ett eget rum och en utegård. Vissa dagar är dom ute dag/natt men nu når det varit blåsigt och dåligt väder har dom mest varit inne i sitt rum. Kollar till dom på morgonen och säger god morgon. På kvällen när barnen somnat rensar jag lådor, byter vatten, ger medicin till en av dom, kelar lite, leker lite och kollar så att dom mår bra. Är det sommar och dom/vi är ute (och vi alla är piggare) så umgås man ju mera med dom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: