Annons:
Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 1399 ggr
Sude.K
2015-07-11 00:04

iller?

Hej! 

Jag ska skaffa en illervalp men behöver eran hjälp! känner ni någon som har illrar som kan tänka sig att ge bort en? Jag bor i Göteborg men kan hämta en iller från Angränsande län med. könet spelar ingen roll, inte färgen med men valp ska det vara. Max 1 år. tveka inte att höra av er! Jag kan skriva lite om mig om det önskas:) Men SNÄLLA tveka inte att höra av er! Om ni känner någon som har iller och kan ge bort en så kan ni bara skriva vart hon/han finns om det är okej för den personen med så kan jag och min familj kolla om vi kan åka ditt:) 

Sist Men Inte Minst: BOMBA MED ALLT NI VET!!!!! :) :)

Annons:
Bodinsson94
2015-07-11 00:42
#1

Jag personligen skulle nog aldrig ge bort en iller eller ens ge bort oavsett vad det är för djur.. Är man väl redo att skaffa sig en iller så gör det inget om priset är över tusen eller mer tycker jag.. Och det bästa är ju att såklart söka efter omplacering innan man köper valp :) Delvis för en valp är nog en ganska stor utmaning "Jag är fortfarande inte redo för en valp" och en iller som är i behov av ett nytt hem har förmodligen redan blivit uppfostrad, toa tränad och bit tränad.. Så skynda inte med att ta första bästa iller du ser som är till salu.. Rädda hellre en som är i behov av ett nytt hem och som sagt är man redo så får det gärna kosta vad det kosta vill enligt mej :)

illernettan
2015-07-11 08:36
#2

Instämmer med föregående talare….skulle aldrig ge bort en valp eller liknande. Har man inte råd att köpa en så har man inte heller råd med foder, veterinär, försäkring och så vidare.  Jag har haft förfrågningar om att valp på avbetalning men har nekat då jag ansett att kan man inte betala valpen direkt så har man egentligen inte råd med valpen. Som uppfödare så ringer varningsklockorna direkt vid sådan förfrågning.

När jag en gång i tiden ville ha häst så fick jag rådet att spara ihop vad hästen skulle kosta och sedan dubbla det så jag hade ett sparkapital att ta av. Kostar valpen 3500 kr bör det finnas 7000 på ett konto. Det kostar att ha djur.

Vad gör du den dagen illern blir sjuk och behöver komma till en veterinär?? Veterinärer är inte gratis!

Jag har läst dina inlägg och jag undrar varför du har så bråttom?

Ber om ursäkt om mitt inlägg är hårt skrivet.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

WolfFire93
2015-07-11 09:46
#3

Måste tillägga något… Bara för att man inte kan lägga en klumpsumma på flera tusen när man ska köpa en valp, betyder inte detta alltid att man inte har råd med mat och vet. När jag köpte hund och inte kunde få ihop 10 000kr utan köpte min för 4000kr. Och han äter dyrt foder för att det ska vara så bra som möjligt, vi kostar på honom många tusenlappar hos vet. + en bra försäkring, och massa extra. Så jag tycker det är fel att säga så, alla har inte 10 000kr efter räkningar har betalats, och ändå lever djuren som prinsar och prinssesor… Bara det jag ville säga ^^ (Säger inte att ni ska ge bort valpar, bara inte dömma folk på förhand)

Sude.K
2015-07-11 11:16
#4

#1 , # 2 , # 3, Jag menade verkligen inte att ge bort en illervalp gratis!! jag menade att ge bort en som jag kunde köpa! Och vi har råd för en iller. Ni skriver som att ni tror att vi inte har råd. Jag har inte bråttom men jag vill få tag på någon som jag vet är en seriös säljare. Jag vill  skaffa en denna sommaren.

WolfFire93
2015-07-11 12:21
#5

Jag förstod nästan det :3 jag måste ju också hitta ny nu när han var kass…

JossanH
2015-07-11 12:29
#6

Det bästa man kan göra är att beskriva sin situation, förklara vad illern ska få för foder, era tankar om hur man uppfostrar en iller, hur den kommer bo, hur er vardag ser ut, och skicka till den uppfödare ni vill köpa iller av. Det ger ett mer seriöst intryck att beskriva sig själv i en sökes annons än att låta desperat 😉 #3 vi pratar inte om att betala 10 000:- för en illervalp utan om mellan 3-4000:-

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
WolfFire93
2015-07-11 13:14
#7

Nej jag vet att vi inte pratar om 10 000kr :) det var bara en gämnförelse typ ^^ menar bara att man inte ska dömma folk på det sättet… Sedan vet jag sånna som skaffat hund och inte skaffar försäkring eller ens orkar skaffa ett ordentligt koppel. Så det finns många olika människor.

Bodinsson94
2015-07-11 14:02
#8

Vill du ha en iller från en seriös uppfödare så finns det även en jätte bra lista här på iFokus :)

Bodinsson94
2015-07-11 14:10
#9

Måste även fråga.. Är man verkligen redo för en valp när man är 12 år gammal? Är dina föräldrar även medveten om hur det är att ha iller? Jag är 21 och uppväxt med illrar men när jag fick mina två grabbar via en omplacering så kände jag att jag hade tur som inte köpte en valp för gud vad mycket nytt jag har lärt mej och fått bett om hjälp för.. Nu ett år senare känner jag fortfarande att jag nog inte är redo för att ha en valp att uppfostrad själv :)

Sude.K
2015-07-11 14:34
#10

#9, ja, jag är verkligen redo:) mina föräldrar är lite medveten om illrar men inte lika mycket som mig.

Bodinsson94
2015-07-11 15:47
#11

Då tycker jag att ni besöker någon med iller först för att se hur det är.. Och kan prata med en annan iller ägare och få många tips och råd! Det är ganska mycket ansvar och man får ha koll nästan hela tiden!

illernettan
2015-07-12 09:45
#12

#10 Jättebra att du förklarar vidare hur du har tänkt dig. Jag har fått helt fel intryck.

Däremot, som uppfödare, så säljer jag inte valpar till någon under 18 år. Vet att många uppfödare gör likadant. Jag är jättenoga med att föräldrarna är medvetna och själva också vill ha iller som husdjur. Jag har tidigare nekat en ung tjej som ville ha iller där föräldrarna inte hade en susning om vad det innebar och inte heller ville ha en iller.

För min del är det viktigt att HELA familjen är med på beslutet.

Mitt stående tips att är ta med hela familjen, besöka någon som har iller och som kan svara på alla frågor. Jag tar gärna emot besökare och informerar och svarar på frågor. Här finns det åtta stycken i varierande åldrar däremot inga valpar  i år. Vi bor strax utanför Skövde.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sude.K
2015-07-12 13:01
#13

#10, Hej!

Min familj är med om att skaffa iller:) Om det behövs att åka till veterinären då görs det direkt utan vi ska inte säga - han kan klara sig tills min lön kommer:) Ett djur är lika mycket värd som en människa. Man kan inte säga att den inte är lika värd som en människa. Men jo dom är lika värda som en människa. Dom lever också!

Annons:
FerretCrow
2015-07-13 18:54
#14

seriösa uppfödare iaf i sverige säljer djuren på kontrakt och det är alltså dina föräldrar som kommer äga och ansvara och betala för djuret… jag har sålt 1 gång till en som var under 18 men den personen hade bara några månader kvar. kommer en 12 åring så är det tvärnit… då är det föräldrarna som ska vara dom som är interesserade att skaffa. den som är ägaren på kontraktet skall vara påläst och ha ansvaret helt enkelt

P4go
2015-07-14 11:05
#15

Har ni någonsin träffat en iller, Om inte annat finns jag i Göteborg med två stycken, Så kan ni känna hur det luktar osv :p

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

FerretCrow
2015-07-14 12:20
#16

#15 är ju kanon då du har okastrerad hon och en mega brunstig hane ;)

Sude.K
2015-07-14 12:41
#17

#15, Ja, jag har träffat en iller. Min grannes dotter har en iller som kommer hit. Själva dottern bor inte här men kommer hit ofta.  Vart i göteborg bor ni?

Alwyn
2015-07-15 20:15
#18

Sude, jag trodde du hade hittat en jättebra omplacering…vad hände? Du har fått väldigt mycket bra tips och råd här inne om Att skaffa iller och vilket som är bäst för nybörjare, råd som du oftast tycks strunta i. Alla vet att du vill ha en iller jättemycket och gärna fort, så är det alltid när man är ung, men tro mig det går inte bättre för att du lägger in nya trådar om det var och varannan dag. Djur är inget man ska impulsköpa det blir bättre om man låter det ta den tid som behövs för att hitta rätt. Tro inte att du ska få illern gratis, varför vill du ha det om dina föräldrar har råd att ta den till veterinären så har de råd att betala priset med…djur måste få kosta pengar. Nu låter jag kanske lite hård mot en 12åring men det måste sägas, känner jag och jag menar väl.

Sude.K
2015-07-15 21:14
#19

#18, när jag menade ge bort då menade jag ge bort en som jag kunde köpa. Klart att man måste köpa djuret för att ha råd med allt som behövs. Jag kommer att köpa en iller från ens tjej. Tror du vet vem ifrån. Han hete Melwin. Vi kommer att köpa honom tror jag.

Upp till toppen
Annons: