Annons:
Etikettkunskaps-trådar
Läst 1482 ggr
Fluffinen
5/17/15, 12:48 PM

Är det öronskabb?

Jag har inte varit illerägare så länge och när jag kollade Mollys öron idag upptäckte jag ganska mycket skit. Men vaxet är typ kornigt och hon har massa små röda prickar i pälsen kring öronen. Jag har ju upptäckt att hon relativt ofta går och stryker huvudet fram och tillbaka mot mattor och andra textiler och kliar sig en del. tycker de känns som det kan vara något, fast jag kan ju vara överbeskyddande också.

Ni som är mer erfarna, hur har ni upptäckt att era pälsklingar har öronskabb? 

Jag har stronghold hemma som jag fick när min råtta hadde löss, skulle jag kunna använda det ifall det är öronskabb? Läste att de var någon som rekomenderade just stronghold.

Annons:
FerretCrow
5/17/15, 1:08 PM
#1

Har du ett fickmickroskåp hemma eller en bra lupp? Isf ta en tops och gräv i örat och kolla topsen. (man kan även kleta av vaxet på ett vitt papper)

Du ser väldigt snabbt om det är skabbdjur som rör sig.

Annars kan du boka tid hos veterinär för koll.

Illrar skall behandlas med stronghold i 3 omgångar. ge en dos och vänta 7-10 dagar och ge nys dom och så vidare.

varje dos är 0,25ml som ges i nacken.

Fluffinen
5/17/15, 2:05 PM
#2

Okej, lupp eller så har jag inte men jag kletade på vitt papper och inget rör sig, det är som sagt vara väldigt kornigt. Så det borde inte vara något då?

FerretCrow
5/17/15, 2:16 PM
#3

#2 sällan du ser skabbdjuren med blotta ögat. be veterinären kolla för inte bra att behandla utan att vara säker heller.

Fluffinen
5/17/15, 3:09 PM
#4

Ja vi tar oss en sväng till vetrinären då och hoppas på det bästa helt enkelt, tack för svar!

Mixxy
5/17/15, 4:11 PM
#5

Illrar kan få svampinfektioner i öronen också så det kan ju va värt att kolla upp det samtidigt.

Fluffinen
5/19/15, 12:28 AM
#6

Molly hade inte öronskabb utan de var bara torrt o gamalt vax så de var ingen fara.

Annons:
Mixxy
5/19/15, 8:22 AM
#7

Vad skönt :

Upp till toppen
Annons: