Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1250 ggr
JenniferSoderberg
12/16/14, 10:21 AM

Olagligt med bur?

Varför är det olagligt att ha en iller i en bur, t.ex under natten? 
Har ingen själv, är bara nyfiken. (:


Annons:
[MikaelaR]
12/16/14, 10:22 AM
#1

Jag äger ingen iller men dem behöver mycket utrymme också enligt lag om jag minns rätt så har du en bur lika stor som ett rum så kan det kanske gå ;)

Cahira
12/16/14, 10:31 AM
#2

Oftast brukar burlagar ha o göra med att djuret ska ha tillgång till vatten och kunna reglera temperaturen genom att förflytta sig och så vidare. Man kan ha en bur utan dörr som hydda men kan inte stänga in dom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JossanH
12/16/14, 11:42 AM
#3

Det är inte olagligt med bur men den ska vara minst 5 kvm stor (får hålla 1-5 illrar på den ytan, sedan måste man öka 1 kvm per iller). För katt gäller 6kvm om jag inte missminner mig. Katt och iller är för mig inte helt olika djur och illern är ett otroligt aktivt djur. Jag tycker att många minimikrav på burar (för tex gnagare och kaniner) är på tok för små! Då är illerns minimiyta mer realistisk faktiskt. Är man osäker på illern när den är lös utan uppsikt så är det ingen bra lösning att ha den i bur under den tiden, om inte buren är stor nog att den uppfyller kraven. Då är det smartare att spärra av en del av hemmet som är helt illersäkert. Är det under en kort period kan man lösa det på andra sätt, men en hage är att föredra framför bur är mina erfarenheter. Många "illerburar" är byggda på höjden men illern rör sig mer naturligt på marken.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: