Annons:
Etikettlänkar
Läst 3923 ggr
MissanTissan
8/9/14, 3:59 AM

Bur..?

Skulle en sån här bur gå bra att ha dom i under tiden jag är i skolan? Skoldag ser ut: 9:20-15:20 (Kommer sova i samma rum som dom ska springa runt i, så dom får vara ute under natten.)

http://www.ferret.com/item/marshall-folding-mansion-ferret-home/650715/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Mixxy
8/9/14, 8:10 AM
#1

Kort och gott är svaret nej. Minsta tillåtna yta för 1-5 illrar är 5 kvm.

Alwyn
8/9/14, 10:07 AM
#2

Illrar ska inte behöva sitta i bur enligt mig, inte annat än vid transport eller vid vädring eller liknande och då endast korta stunder. Denna bur är olaglig som illerbur enl jordbruks verket.

Madde
8/9/14, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en Ferret Nation bur här hemma, men den står alltid öppen. Han har tillgång till hallen, köket och vardagsrummet.

Däremot är den väldigt uppskattad när Zeal vill vara för sig själv.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Fanny15]
8/9/14, 11:50 AM
#4

Hur mycket tar du för den och vart finns den

JossanH
8/9/14, 12:11 PM
#5

Då bör du göra en hage med lagliga mått istället för att stänga in dom i en bur. Minst 5 kvm är det som gäller förutom i undantagsfall.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
8/9/14, 1:37 PM
#6

#4 den lär ju inte vara till salu då den används och är omtyckt av illern :-)

Annons:
MissanTissan
8/9/14, 7:42 PM
#7

#5 Okej, om man sätter för kompost nät, kommer dom klättra över det eller stannar dom innanför?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 7:56 PM
#8

#7 Kompost nät/galler brukar vara för stora hål i som de lätt slinker igenom.

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 7:58 PM
#9

#8 Om man typ, sätter fast hönsnät över?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 7:58 PM
#10

Jag kan även tillägga att även om du har den på en yta om 5kvm så är risken oerhört stor att illern kommer bli oerhört understimulerad och därmed jobbig (tror många här håller med mig i den frågan ;) )

Jag har varit med om när vi gjort saker i lägenheten så vi fått stänga in iller/illrar i sovrummet. Eter bara några timmar så krafsar dom och vill ut, och efter fler timmar och de sedan får komma ut så är de överallt och ingenstans samtidigt.
En understimulerad iller är en jäkligt jobbig iller.

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 8:05 PM
#11

#10 det är bara under skoltiden. Kan be min mamma kika in och leka med dom, eller ta ut dom på en koppelpromenad. Sen så får jag vänta några månader tills jag kan tömma ett rum och låta den/dem springa runt i ett rum under tiden. 

Juste, är det ok? Tänkte att jag skulle kunna ta med illern i så fall när jag promenerar hunden. Är det en möjlighet?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zandrama
8/9/14, 8:06 PM
#12

#11 det kanske kan funka, men det är ju olika från iller till iller.
Får dem super mycket aktivering andra tider på dygnet kanske det fungerar.

Ja det skulle kunna fungera :) Illrar brukar inte alltid vara lika snabba som hundar när man går ut med dem, men det är ju även en vanesak som man kan träna in :)

//Belinda aka Zandrama

MissanTissan
8/9/14, 8:11 PM
#13

#12 Skulle i såfall aktivera dom på morgonen samt kvällen och låta dom springa runt i rummet med mig på nätterna.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
JossanH
8/9/14, 10:47 PM
#14

Allt nät dom går att klättra på kan dom klättra på helt enkelt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/9/14, 11:26 PM
#15

Får komma på något!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

vegosessa
8/10/14, 12:56 AM
#16

Vi har kompostgaller för köket men det är för hundarna inte ska komma in men illrarna ska komma ut. 

Och jag hade inte tagit iller på promenad.. Våra hundar går MYCKET snabbare än illrarna.. Det gick inte bra. Jag fick ta illrarna och pojkvännen hundarna…

MissanTissan
8/10/14, 2:16 PM
#17

#16

Går bara med en hund, den andra är inte min. Och jag brukar gå rätt långsamt med honom eftersom att han inte gör ifrån sig om han får gå i sin takt. Kan inte tänka mig att illrar är som sniglar, men inte häller som harar. En av mina råttor brukar få följa med. Men han sitter nog helst på axeln när man går.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

animalheart
8/10/14, 2:26 PM
#18

Jag har gått på promenad med iller och hund många gånger men då har det oftast slutat med att hunden först blir uttråkad av det låga tempot och att illern sen anser sig vara klar med promenaden och vill bli buren innanför jackan, vilket resulterar i att man får en långsam start men när illern har fått sitt så går det i hundens takt sen ;)

MissanTissan
8/10/14, 3:24 PM
#19

#18 Min hund går löst, så han hittar alltid något kul att göra (Han springer max 5 meter framför eller bakom mig, annars kallar jag in honom) Så det hade varit lugnt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

P4go
8/11/14, 3:26 PM
#20

Är inte att en iller är långsam, utan att den gärna ska kolla på allt, in under bilar och kolla läget, in i busken vid sidan av vägen eller bestämma sig för att nu ska vi vända..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
JossanH
8/11/14, 3:35 PM
#21

Eller helt enkelt vägra gå. Vissa illrar gillar det bara inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/11/14, 3:58 PM
#22

#21 Kan man inte lära dom vid ung ålder? Typ "Kom nu konrad, vi går hitåt o.O"

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

JossanH
8/11/14, 4:35 PM
#23

#22 vissa illrar går bra, andra blir tex lätt stressade o h är svårare att lära.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Sångfågeln752]
8/11/14, 7:23 PM
#24

För den här tiden 9:20-15:20 är det synd om djur som "måste" vara ensamen så länge utan mer utrymme att aktivera sig på, se till att illersäkra lägenheten istället och låt han/hon få springa fritt.
Har man absolut inga möjligheter till detta så är det bättre och snällast för djuren att bo någon annanstans under en tid tills hemytan är löst!

MissanTissan
8/12/14, 1:36 AM
#25

#23 Okej!

#24 Neh, inte ensamma, utan antingen till kollade lite då och då och lekta med, eller köper jag två så dom har en polare att vara med. Har ingen lägenhet utan ett gigantiskt hus där dom lätt skulle försvinna eller en hund skulle råka lägga sig ner på dom eller trampa på dom. Så som valp skulle jag inte vilja låta dom springa runt utan att jag är med. Men det får dom självklart göra när dom växt på sig lite och inte är så lätta att trampa på (Då mina hundar lär sig att det nu kommer bo en iller med oss)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Sångfågeln752]
8/12/14, 12:02 PM
#26

Det räcke rinte att dom bara blir kollade då och då, djur behöver och mår bäst av aktivering och sällskap och kan man som husse(matte inte ta de ansvaret eller har "tid" så skaffar man inte djur. Även om djuren har varandra så vill dom även ha husse/matte sällskap också. Det kallas sällskapsdjur av en anledning.
Hundra kan "råka" trama på så små djur även när illrar växt till sig, för hundar är dom fortfarande små och det är ju jättebra att ni bor i ett stort hus, då finns det utmärkta tillfälle att illersäkra en hel del utav rum så illern kan springa fritt där och låta hunden vara någon annanstans i huset. I vilket fall, någon bur ska illern inte sitta i om det inte är för transport.

P4go
8/12/14, 3:07 PM
#27

Varför kan folk bara inte acceptera att illrar ska inte sitta i bur? 
Inte ens en liten stund, inte om man tar ut och aktiverar dom, aldrig…

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
VeronicaKahlbäck
8/12/14, 4:14 PM
#28

För att göra det lite enklare så kan man jämföra en iller med katter, dom har samma behov av yta och närvaro. Det är inga burdjur helt enkelt, vilket lagen om ytkrav styrker.

Att hägna in dom i ett rum är heller inte okej, tänk dej att göra motsvarande med en katt och hur den skulle må? Dom har rätt till minst 6 kvm enligt lagen… Tycker den jämförelsen kan vara ganska bra eftersom dom flesta har lättare att relatera till hur en katt är.

Summan är väl att behöver man kompromissa om utrymmet för ett djur så är det inte rätt tillfälle att skaffa djuret.

Sen med hundarna, flera av mina omplaceringar har kommit hit pga att dom inte gått ihop med hundar i deras tidigare hem. Ja och råttorna då, jag hade med mej en låda hem i förra veckan som det varit råttor i och illrarna blev så desperata att dom började gnaga på plasten vilket jag aldrig varit med om tidigare.

Så mitt tips är att du försöker hälsa på hos ett gäng illrar och läser på allt du kan för att sen planera en framtid med illrar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

MissanTissan
8/13/14, 9:33 PM
#29

Jag hade inte riktigt läst på om illrar när jag skrev den här tråden. Nu har jag det, och förstår att illrar inte klarar det.
Men som jag säger, jag skulle inte våga lämna illern själv med hundarna (Inte själv, någon är alltid hemma) men utan min uppsikt som valp. För båda djuren behöver lära sig, hur dom ska vara med varandra. Tror inte det skulle vara så farligt att ta in en iller för mina hundar, men om den skulle lägga sig under en filt som hundarna sedan lägger sig på så hade han blivit mos. Jag har två STORA, hundar. Men jag får vänta tills jag flyttar ut och bara har en hund att oroa mig över (Han är jätte van vid råttor som springer rumt omkring sig så han vet att han inte kan lägga sig hur som helst)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

JossanH
8/13/14, 10:29 PM
#30

Jag vet en familj där illern bestämde över deras portugisiska vattenhund. Oavsett storlek så kan en liten krabat ha övertaget över en många gånger större hund. Man ska nog vara medveten om att sånt kan hända.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissanTissan
8/13/14, 10:52 PM
#31

Säger inte att den kommer behöva uppsikt bland hundarna hela livet, utan som valp skulle jag vilja se till så att det går bra till så det inte slutar med en iller som är livrädd för hundar eller med brutna ben.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: