Annons:
Etikettberättelser
Läst 1192 ggr
Zelda1
4/9/14, 6:41 AM

kan iller vara mörkrädda?

Hej. Jag brukar släka lampan i Chalies rum på kvällen men han för en jädrans liv i rummet :-( inatt så glömde jag de då var de helt tyst hela natten å även en är de tyst. så frågan är kan dom vara mörkrädda???? Mvh Charlie :-D

Annons:
Blueshift
4/9/14, 8:44 AM
#1

Nej, illrar blir inte mörkrädda, det är precis tvärtom! Illrar är skymnings- och gryningsaktiva djur. Deras mest aktiva period infaller naturligt vid skymningen så det är därför han blir så aktiv när du släcker lampan. När du lämnar lampan tänd så är han tyst eftersom du har stört hans dygnsrytmen och natten aldrig kom, som den borde ha gjort.

Illrar är kraftigt styrda av ljus, och det är mycket viktigt för deras hälsa och välbefinnande att man eftersträvar en så naturlig dygnsrytmen som möjligt. Idealet är att ljus och mörker följer den naturliga dagen och natten som utomhus. 

Binjuresjukdom är en vanlig sjukdom på iller som triggas av att (kirurgiskt kastrerade) illrar utsätts för ljus under en stor del av dygnet under hela året. Nuförtiden är det många som kastrerar kemiskt istället, och därmed hoppas undvika denna situation, men det är likväl så att illrar behöver en väl anpassad dygnsrytm för att må bra.

FerretCrow
4/9/14, 9:14 AM
#2

Det är precis som Blueshift skriver. därav används det aldrig lampor här hos illrarna och har även en mycket lägre temperatur i deras hus.

Killensmatte
4/9/14, 6:58 PM
#3

Illrar kan vara mörkrädda eller något som liknar mörkrädda.

Vår lilla kille såg väldigt dåligt när vi fick hem honom. han var 6 månader när han kom till oss.

Han blev rädd för skuggorna på väggen när det blåste ute och grenarna rörde sig eller när det kom bilar som lyste upp delar av väggen. Vi fick dra för gardinerna så skuggorna minskade.

Förövrigt håller jag med #1 och #2.

Jag skulle aldrig ha lampan tänd på natten. Om din iller börjar leva runt när du släcker på kvällen,  så försök busa en stund innan så att han blir trött.

Här är det morgonen som är bus tid, på kvällen ska det gosas.

Animustassar
4/9/14, 7:47 PM
#4

Men om man har illrarna i hela lägenheten då? jag tänker ju inte ha hela lägenheten släckt bara för att inte rubba deras dygnsrytm… Tror mina grannar skulle bli misstänksamma om jag gick omkring hemma med pannlampa och bäcksvart i lägenheten… hahaha…

#0 Men det jag tänker är att du kanske kan släcka lampan en stund innan du går och lägger dig så illern haft sin skymning i illerrummet innan det är dags för dig att sova… Så kanske han har lugnat sig tills dess?

// Jenny and the tassiliciousCool

kredka
4/9/14, 8:49 PM
#5

Om man har illrarna i hela lägenheten så kan man se till att ha tänt i bara det utrymme man själv befinner sig och kanske inte 5 olika lampor utan 1 ;) Jag brukar bråka med min kille om det där med ljuset - han går och tänder och jag efter han släcker överallt ;) Om jag tittar på tv så behöver jag ingen extra lampa och om jag sitter i sovrummet så behöver jag ingen lampa i hallen tex, men han brukar säga att han vill ha det ljust hemma ;) så det är ständig problem här ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Animustassar
4/9/14, 8:55 PM
#6

#5 hehe… Precis så är det här med… vilket påminner mig om att det är dags att gå en vända och släcka lampor här hemma -.-

// Jenny and the tassiliciousCool

Annons:
JossanH
4/9/14, 9:58 PM
#7

#3 då skulle jag säga att mörkret inte var problemet utan ljuset utifrån tex. Nej, mitt liv stympas inte för illrarnas skull. Jag blir ju mer eller mindre deprimerad om jag skulle sitta i mörkret den mörkaste tiden på året. Jag är den som tänder upp ganska mycket. Men däremot så är allt nedsläckt när vi sover och jag ser till att ha sovplatser för illrarna dör det är totalt mörkt. Där inte ens månskenet kommer in ;) Nu växlar ju mina med att bo ute så där har dom ju inga lampor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zelda1
4/10/14, 4:06 AM
#8

Vi busar mycket han är lös hela dagarna i lägenheten vi är ute å går i skogen varje dag. På kvällen släcks alla lampor i huset. Sen har han små rum i lägenheten där han kan gå in å lägga sig å sova om han vill. Men på natten får han sova i sitt eget rum.

Upp till toppen
Annons: