Annons:
Etikettoff-topic
Läst 977 ggr
Odis
7/1/13, 6:45 PM

Varför gör man såhär? O.T

En arbtes kamrat till mig på jobbet fick sina kattungar stulna av såkallade "kattvänner". Kissemissarna var ute på promenad med sin mamma när de blev tagna. Historien eskalerade lavinartat från att kattungarna hittades ensamma på en landsväg till en låda i Borås. 

Händelsen polisanmäldes och efter flera tips från folk så har kattungarna äntligen efter ca 2 veckor kommit hem till sin kattmamma igen som var otroligt glad över att få träffa sina små igen. 

Min första tanke är direkt varför håller man på såhär? Om man anser sig vilja hjälpa djur varför ska man hålla på med utpressning då? Hela historien är bara helt bisarrt rutten och jag hoppas att ingen djurägare ska behöva drabbas av något liknande. 

Här är artikelar om händelsen http://www.bt.se/nyheter/boras/familjen-pressas-pa-pengar-for-att-fa-tillbaka-sina-kattungar(3830277).gm

http://www.expressen.se/gt/kattungarna-forsvann--familjen-hangdes-ut/

http://www.expressen.se/gt/kattungarna-hemma-hos-familjen-igen/

Annons:
Kaiia
7/1/13, 7:41 PM
#1

Det facepalmades åt det här på Katter iFokus. Visst att "djurvännerna" gjorde helt fel, men att en veterinär av alla låter sin okastrerade hona gå ut. Även när hon har kattungar. Honan kan bli dräktig igen direkt efter förlossningen, och då stöta bort sina kattungar. Det kan dessutom bli massor med sjukdomar och blodgruppskrockar när man inte vet vem hanen är, och om honan inte är testad.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Odis
7/1/13, 8:17 PM
#2

Intressant att man har åsikter utan att veta något. Ägaren är inte vetrinär. 

Och honan har bara varit ute med sian ungar nu när de är äldre.  På vilket sätt skulle det bli blodgruppskrockar och sjukdomar? menar du på att en hona skulle bli sjuk av att para sig med en hane? eller att honan på något vis kan smitta sina kattungar hur då?

Och jag som är delvis uppvuxen på bondgård kan säga att alla våra katter där har alltid gått fritt med sina kattungar utan att en hona skulle stött bort dem.

Kaiia
7/1/13, 9:10 PM
#3

Okej, men hon jobbade på Blå Stjärnan? Vilket är en veterinärklinik.

Till exempel kan en katt på Fiv och FeLv vilket i princip är katt-aids. Blodgruppskrock är när man parar en hona med B-blod med en hane med A-blod. Då kommer mjölken vara giftig för ungarna det första dygnet. Jag tror man måste ha tillstånd för att para så, men släpper man bara ut honan kan man omöjligt veta.

Bara för att ni har haft turen att honan inte stött bort sina ungar behöver det inte betyda att det alltid går så väl.

Sen agerade de såkallade "djurvännerna" helt fel, då kattungarna behöver sin mamma.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Odis
7/1/13, 9:35 PM
#4

Så bara för att man arbetar på en veterinärklinik så är man automatiskt veterinär? Jag jobbar också på en veterinärklinik….

Som är mycket ovanliga sjukdomar i Sverige och sannolikheten för blodgruppskrockar är också extremt liten. Risken är ju större att katten blir överkörd av en bil med det resonemanget ska alla katter vara innekatter hela sina liv då?

JossanH
7/1/13, 10:26 PM
#5

#4 är risken väldigt hög för att katten ska bli påkörd så bör man förstås hålla den inne eller bara gå ut med den i sele. Iaf om man som djurägare tar sitt ansvar och vill ha ett långlivat djur. Finns risken för att en katt blir parad med en okänd hane så är det högst oansvarigt att inte kastrera sin katt. Med det extrema överskott som idag finns bland våra huskatter så ska man även där ta sitt ansvar. Nu pratar jag generellt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kaiia
7/1/13, 10:35 PM
#6

#4 Nej, det behöver man inte, men jag tycker iallafall man kan ha lite koll om djur.

Nej, alla katter behöver inte vara innekatter. Men okastrerade katter bör vara det, då det som sagt annars sprider sjukdomar och förökar sig som kaniner. Vilket är nåt vi inte behöver i Sverige, då vårt djurskydd faktiskt inte alls är bra.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Odis
7/1/13, 10:44 PM
#7

#6  Jag har svårt att hänga med i ditt resonemang för i ena stunden så skulle det vara svårt för honan att behålla sina ungar pga blodgruppskrockar som dödar ungarna, pga mamman skulle överge ungarna om hon parade sig igen. I nästa stund förökar de sig som kaniner? 

I vilket fall så har detta hamnat väldigt off topic anledningen till att vi kom in på detta för att jag sa att det var intressant hur förhastade slutsatser man kan dra om folks yrke bara för att man har en viss bild av vad personen borde vara.  Vilket kan vara rätt farligt för då kommer man lätt in på omoraliska diskussioner/åsikter om en annan människa.

#5 Jag håller i princip med dig, men om man har gjort något för sitt djur i flera år som har fungerat och djuret mår bra av det så ser jag ingen anledning till att klanka ner på det och kalla det "facepalm" utan att ens veta varför personen gör det/ vem personen ens är. Utan man stirrar sig blind på faktan och risker vilket kan vara bra om det finns en anledning till det, men anledningar bygger man upp av annan fakta inte vad som så flitigt på detta forums diskuteras i andra trådar såkallat förtal.

Kaiia
7/1/13, 10:50 PM
#8

#7 Det är en risk som finns, säger inte att det händer varje gång. Dock händer det aldrig om man gör tester på både honan och den tilltänkta hanen innan parning, istället för att bara släppa ut henne.

Men som sagt, off topic.

Jag vet seriöst inte varför dessa "djurvänner" gjorde som dom gjorde. Det är ju bara korkat. En riktig djurvän borde veta att man inte får ta kattungar från sin mamma :/

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: