Annons:
Etikettoff-topic
Läst 843 ggr
[Random_Sweet]
2013-06-07 22:42

Första Illern

Hej!
Jag funderar på att i framtiden köpa mig en Iller.

Läste på väldigt mycket om Illrar för några år sedan, Men fick sen höra av väldigt många att Illrar är farliga? Eller iaf blir lätt farliga.
Så då försvann mitt intresse för att köpa en Iller, Och nu när jag återfått intresset så minns jag så gott som ingenting om Illrar längre. Så nörda med info nu!😃

Lite frågor:

_1: Jag har 2 hundar, Hur tränar man en Iller med hundar? Brukar det gå bra?
_

2: Vad är bäst, Hona eller hane? Om jag inte minns helt fel så måste man para honan 1 - 2 gånger om året om man har hona. Men hanen luktar värre och är klumpigare?

3: Ska man rasta Illern ute så som med en hund? Eller ska man ha en låda till den? Och hur tränar man med rumsrenheten? Är det som med en hund?

4: Vad äter en Iller?

5: Kan man ta ut Illern även på vintern? Och är det som med hundar att man kan träna den att vara lös, Så man kan släppa den i t.ex skogen?

6: Hur mycket kostar det per år att ha Iller? (På ett ungefär)

7: Hur vill en Iller sova? Jag har ett eget rum för mina möss (föder upp) och eftersom jag troligtvis ska lägga av med min uppfödning så fick jag iden att Illern kan få ett eget rum att sova i, Istället för en bur. Eller vill en Iller vara med mer? Lite så som en hund? Dvs sova i sängen.

Och 8: Vad finns det för övriga saker som är bra att veta?

Jag vet att jag skrev mycket "den" i frågorna (Hatar att använda det ordet på djur..) men misstolka inte det här nu, Jag kommer inte att se Illern som en "den" / sak.

Annons:
enbartmalin
2013-06-07 22:55
#1

_1: Jag har 2 hundar, Hur tränar man en Iller med hundar? Brukar det gå bra?
_Det är helt individuellt, det kan gå jätte bra och det kan gå rent åt helvete. Hunden kan skada illern eller tvärt om, dom kan bli bästa vänner, dom kan ignorera varann.

_2: Vad är bäst, Hona eller hane? Om jag inte minns helt fel så måste man para honan 1 - 2 gånger om året om man har hona. Men hanen luktar värre och är klumpigare?
_Könet avgör du vad som passar dig bäst. Men nej, du parar inte en hona 1-2 gånger om året, du kastrerar henne. Samma med hanen, då slipper du lukten.

_3: Ska man rasta Illern ute så som med en hund? Eller ska man ha en låda till den? Och hur tränar man med rumsrenheten? Är det som med en hund?
_Du har låda som till en katt, du tränar den genom att visa att lådan är rätt.  Det är sällan en iller blir 100% rumsren. Du kan gå ut och gå i koppel med en iller, men det är mer för motion och inte för att göra behov.

_4: Vad äter en Iller?
_Bäst är BARF, dvs möss, kyklingar, kött osv osv. Finns artiklar om detta. Annars kan man ge BRA kattmat, men även det behöver man läsa på om för att det ska bli rätt.

_5: Kan man ta ut Illern även på vintern? Och är det som med hundar att man kan träna den att vara lös, Så man kan släppa den i t.ex skogen?
_Det är sällan du kan ha en iller lös, dom flesta rymmer. Ja den kan gå ut på vintern.

_6: Hur mycket kostar det per år att ha Iller? (På ett ungefär)
_Ingen aning.

_7: Hur vill en Iller sova? Jag har ett eget rum för mina möss (föder upp) och eftersom jag troligtvis ska lägga av med min uppfödning så fick jag iden att Illern kan få ett eget rum att sova i, Istället för en bur. Eller vill en Iller vara med mer? Lite så som en hund? Dvs sova i sängen.
_Min åsikt: Bur till iller ska du inte ha, den ska vara lös eller som du skrev, ha ett rum. Du kan ju bygga en bur men då ska minsta yta vara 5kvm. Illern vill vara med, dom är sociala precis som hund och katt.

_Och 8: Vad finns det för övriga saker som är bra att veta?
_Du bör träffa flera illrar innan du bestämmer dig. Ta kontakt med lite uppfödare. Läs på, allt du kan hitta, läs på läs på läs på! Iller är ett svårt djur och passar väldigt få.

Hälsningar Malin

[Random_Sweet]
2013-06-07 23:04
#2

#1 Tack så jätte mycket för infon! :)
Vet du någon Illeruppfödare/Illerägare i Dalarna som man kan hälsa på?

enbartmalin
2013-06-07 23:07
#3

Du har 3 nålade trådar, "Uppfödarlista" och "Träffa andra illerägare" heter 2 av dom.

Hälsningar Malin

[Random_Sweet]
2013-06-07 23:08
#4

#3 Oj, Missade dom! Ändå så läste jag "Att skaffa Iller" :P

enbartmalin
2013-06-07 23:14
#5

När det kommer till vad en iller kostar om året:
Mina 5 kostar mig drygt 12.000 om året om man enbart räknar på det nödvändiga vilket är mat, Toa pellets och försäkring.
Så minst 1000kr för 5st, sen tillkommer ju en del annat på det hela.

Hälsningar Malin

[Random_Sweet]
2013-06-07 23:25
#6

#5 Ah, Okey. Det blir en del det :/

Annons:
Trollhund
2013-06-08 11:53
#7

#6 Fast hon har 5 stycken. Det blir alltså billigare med färre, däremot så kostar det alltid med djur, oavsett antal.

[Random_Sweet]
2013-06-08 14:14
#8

#7 Ja, Absolut!
Pengar är något jag ska ha innan jag införskaffar mig något mer djur :)

enbartmalin
2013-06-08 17:37
#9

#7 Jag tyckte det framgick bra i mitt inlägg? ;)

Hälsningar Malin

Trollhund
2013-06-08 20:14
#10

#9 Jag tyckte också att det framgick väldigt tydligt, jag kanske missförstod hennes reaktion. HAha, ursäkta för onödig förtydling, vet inte hur jag tänkte :)

Rebellkatten
2013-06-08 21:08
#11

För mig har det kostat ungefär det här för ett stycke illertjej: 

100 kr månaden mat/godis

55 kr för billiga eldningspellets i lådan

~65 för försäkring

=220

Glömde den viktiga posten. 

Hushållspapper också, för de gångerna det måste protestbajsas framför kylskåpet: 20 kr

Och så tillkommer ~450 för vaccin/per år och kostnad för chip när det behövs och det kan kosta mellan 1000 - 2000 

och så ska det helst finnas en buffert ifall illern blir sjuk.

enbartmalin
2013-06-08 22:00
#12

#11 Då är våra beräkningar på mat/pellets/försäkring per månad ganska lika :)

Hälsningar Malin

Rebellkatten
2013-06-08 22:56
#13

#12: Ja, förutom att jag bara haft en iller tills nyligen och jag staplade upp det lite sexigt. 😃

Annons:
enbartmalin
2013-06-08 23:15
#14

#13 Haha! :D

Huvudsaken är att vår slutsumma är den samma, minst 200 kr i månaden.
Sen köper man ju en hel del skit till dom små också :P

Hälsningar Malin

Mithrandir
2013-06-09 10:48
#15

Utöver all info du kan hitta här bland alla inlägg finns även boken: Ferrets for Dummies. Den har en hel del matnyttigt 🙂

[Random_Sweet]
2013-06-09 21:57
#16

Tack så mycket för all info! :D

Jag ska läsa på och sen får vi se om det blir någon Iller om nåt år, när jag slutat med möss, och hittat på något bra jobb/sommarjobb. :)

Upp till toppen
Annons: