Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 3001 ggr
mandariiin
9/9/12, 10:16 PM

vad håller ni på med?!

Jag la upp en tråd om att min iller tjej skulle omplaceras.
http://iller.ifokus.se/discussions/4fbd5f53d3b4fd7301001e87-pastell-tjej-vill-flytta?4d7123d3b9cb462141044273-1

Hos flyttar sen till en tjej på prov. Vi var båda överens om att detta var prov då Pyara är en väldigt speciell tjej. Det funkade inte då tjejen inte tyckte att det kändes rätt med personkemin och lite annat.

sen kommer detta inlägg i min tråd:

"Stackars Pyara, först komma till någon som inte orkar med henne sen åka på prov till någon som vet att hon är speciell men ger henne inte ens en värdig chans. Det tar mer än några veckor för ett djur att känna sej hemma och träning vad är det?
Jag kan ta att personligheter inte passar men med erfarenhet och när det gäller en vuxen iller borde man väl känna av något sånär när man träffas.
Blev bara väldigt less.."

*Redigerat av sajtvärd* Jag köpte Pyara som valp, och hon har bott hos mej i över två år. Att det inte funkar mellan Pyara, mej och dom andra illrarna borde vara skäl nog att omplacera när Pyara visar tydligt till slut att hon inte trivs?!

Självklart kan det ta mer än några veckor och en del träning för att det ska funka i ett nytt hem, men om det inte känns bra, varför då hålla kvar Pyara där? Då är det väl bättre att ge henne en chans till ett bra hem som verkligen uppskattar henne? det är ju ändå det som är meningen med provtid, att man får testa och se hur det går. Och nu var det även en till illerhona och en hund med i bilden som det skulle funka med.

Självklart så kan man känna av vid första mötet om det är en iller man funkar med, men inte alltid. Och som det står i inlägget, Pyara är speciell. Man kanske inte kan lära känna henne på en timme när man är och hälsar på första gången.

sen kommer nästa inlägg:

"Det är jag som Sajtvärd eller medarbetarna som har möjligheten att låsa trådar men vi behöver en anledning från TS, som att hon hittat nytt hem. Eller jag hänger nog inte med, har jag missat något?"

vart har jag skrivit att ni kan låsa MIN tråd?! och tråden låstes den 4/9 då hade hon inte ens flyttat till något nytt hem!

vad har ni gjort med detta forum?! Var inte det här till för att vi ska hjälpas åt för illrarnas skull??? Jag har inte sagt mycket här senaste året. La ut tråden om Pyara och den har hållt sej städad fram tills sajtvärden lägger sej i.

Sen undrar jag Zickan, när har du nämnt att din fd inneboende kanske ska ta henne? Funkar det inte hos dej så vill jag ha tillbaka henne. Inte att hon ska till någon jag inte har nån aning om vem det är. Och att hon skeppats fram och tillbaka?!

Nu kan ni väl ta er en funderare, läs runt i trådar och tänk över vad ni själva skriver!

Iller.ifokus har totalt raserat och jag vet att dom mest illerkunniga går inte att få tag på här längre. Och det finns nog en anledning till det.

tas denna tråd bort så antar jag att det är för att Sajtvärd skämms för sina egna inlägg i min förra tråd?

Lia@mandariiin.com

Annons:
PhulPhisk
9/9/12, 10:20 PM
#1

Enligt folket på denna sidan har de rätt att skriva så. Trött blir man. Och när man säger ifrån så vänder de sig mot en själv istället.

mandariiin
9/9/12, 10:24 PM
#2

men rätt att skriva sånt när dom inte vet? dom dumförklarar sej själva ju?

jag blir bara så ledsen över att någon ens kan skriva så när det handlar om en iller som har haft det bra och jag omplacerar seriöst.

*Redigerat av sajtvärd*

Lia@mandariiin.com

Zmellda
9/9/12, 11:25 PM
#3

Kan intyga att tjejen är speciell! Träffat när hon varnvaktats av Kent och Kerstin :)

mandariiin
9/9/12, 11:35 PM
#4

detta har Sajtvärd skrivit i en annan tråd angående omplaceringar. hur kan du då påstå att man ska kunna veta vid första mötet om det funkar?http://iller.ifokus.se/discussions/5047c8fbd4ebea3d87000c9b-nyfiken

"Det är inte lätt att veta vad man får, ofta är dom på ett sätt i ena hemmet och ett annat i det andra, allt beror på förutsättningarna.

Samma med vad dom är vana vid, dom kan acceptera ett djur och inte nästa, visst ökar chanserna att det ska gå bra om dom har tidigare bra erfarenheter men det finns aldrig någon garanti."

varför skrivs detta i en omplacerings annons, och jag fick det andra påhoppet? http://iller.ifokus.se/discussions/50478783d4ebea485e00000e-sorgligt-och-en-tung-verklighet

"Vilken jobbig situation!

Om du känner att hon kan få det bättre i ett nytt hem så tycker jag absolut att du ska våga leta, för tro mej, det kan ta tid om man är kräsen.

Eftersom jag inte vet hur ditt liv ser ut egentligen kan jag heller inte komma på några tips för att underlätta situationen.
Frågan är väl om det kan komma och ske förändring den närmsta framtiden?"

Lia@mandariiin.com

VeronicaKahlbäck
9/9/12, 11:36 PM
#5

Eftersom det är fjärde gången du omplacerar en iller (som jag vet om) så kan jag väl erkänna att jag är lite lätt trött på att få läsa "hur det är fel på illern".

Jag anser att jag får tycka synd om djuret i fråga och i djur överlag men jag kan ha fel, det kanske jag inte får som admin.

Jag har själv omplacerat vid ett tillfälle och jag kommer aldrig (och då menar jag aldrig) komma över det eller förlåta mej själv för att jag hamnade/satte mej i den situationen och nu går illrarna alltid i första hand så hur ska jag säga det här - jag kastar inte sten i glashus?

Angående det administrativa så var det väl inte konstigt att jag låste den när Zickan som varit medlem under en längre tid (och då enligt mej pålitlig) sa att ett nytt hem var klart? Jag har dessutom kommenterat att det bara är att PMa om tråden behöver låsas upp.
Angående kommentaren (där man måste läsa tråden för att förstå innebörden) så kan jag helt omöjligt i varje enskilt svar svara med hela skrivreglerna. I slutänden om vi ska vara krassa äger inte TS sin tråd.

Angående användarindex så är det en ökning på ca 50 % mot när jag tog över och nu är ändå en av årets "segaste" tider inom forum och liknande med skolstarter, folk som ska komma igång efter semestern och hösttröttheten.

Väldigt vänligt känns det att kalla alla medlemmar på hela forumet okunniga, eller hur menade du?

Det är väldigt enkelt att avsluta någon form av hattråd med "nu försvinner den säkert då man är rädd för kritik etc"
Jag anser inte tråden lämplig på något plan och rent utsagt över gränser på flera ställen men sen ska jag väl kunna ta "lite mer skit" än medlemmarna.

Jag har inga problem med att redigera mej själv eller be om ursäkt ifall jag känner att jag gått över gränsen.

När jag läste det här hade jag precis lagt mej efter en lång dag på jobbet och fyra timmars promenad med illers men kände att det är mitt ansvar att besvara och redigera det här, för även om jag inte skriver alla dagar försöker jag hålla koll så det "rullar på" som det ska. God natt allihopa!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

mandariiin
9/9/12, 11:36 PM
#6

japp, hon är en sort för sej, därför har jag vart noga med omplaceringen och räknat med att det kanske inte funkar i det första hemmet man hittar… :)

Lia@mandariiin.com

Annons:
FerretCrow
9/10/12, 12:19 AM
#7

Håller med dina åsikter om forumet till viss del. Många nya medlemmar men otroligt många gamla som är kvar i medlems listan mej aktiva :(

JossanH
9/10/12, 12:26 AM
#8

Jag vet inte om det riktigt är att hålla sig inom skrivreglerna att göra en hel tråd för att mer eller mindre "hänga ut" en enstaka person, vilket verkar vara fallet här. Jag tycker att du gärna kan läsa trådarna som är aktiva här för att se hur "hemska" vi som skriver är och hur vi lyckats "rasera" hela iller iFokus. för det är något jag missat.. Jag ser det inte som något underligt att många kunniga illermänniskor slutar att vara på detta forum, jag har själv funderat på att minska min tid här, inte för att forumet är otrevligt utan för att man tuggar samma saker om och om igen med nya medlemmar. Det är kul att kunna hjälpa till men det ger inte så mycket om man själv vill lära sig. Läser man runt finns det många trådar med mycket hjälpande kommentarer. Och så finns det förstås alltid de som anser att vad folk än skriver så måste det klankas ned på något och berättas om vilket fruktansvärt forum det här är och att nya inte vågar skriva för alla är så hemska.. tycker att det kan vara värt en titt bland alla nya trådar för själv upplever jag att det kommer nya människor var och varannan dag och frågar saker. Min första reaktion på denna tråd var dock att ts först och främst skulle kontaktat sajtvärden privat för att få tråden upplåst och min andra reaktion är att hela trådens överdrift riktar sig till "er" så antar då att jag som Medarbetare räknas in. Vad exakt är det jag har gjort för att "rasera" forumet? Hela tråden har ju gått ut på att leta småsaker som sajtvärden skrivit. Men du verkar tycka att hela forumet är hemskt. Tänker man på hur det en gång varit kanske vi kan slå fast att det trots allt är ganska trevligt nu för tiden..? Att jag inte är riktigt lika aktiv och allert nu beror även på att jag har en 1 månad gammal bebis hemma så allt som skrivs skrivs via telefonen när jag får några minuter över.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
9/10/12, 12:27 AM
#9

Sen kan jag känna att det är helt frivilligt att vara här.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mandariiin
9/10/12, 1:03 AM
#10

jag har inte omplacerat 4 illrar. däremot så har jag endast tagit emot omplaceringar förutom pyara. men eftersom du har koll på mej och mina djur så får du gärna berätta det jag inte vet för mej?

okay, att skriva "er" var väl kanske fel ordval, då jag inte menade ALLA. men bara om man läser min förra tråd så skrivs det direkt efter sajtvärds inlägg att tråden borde låsas då det kommer bli påhopp. säger inte det tillräckligt? även om man har rätt till sina åsikter, måste man skriva ut dom så öppet i en omplaceringstråd (som inte letar åsikter, utan ett nytt bra hem) där man inte är insatt och varken känner illern eller ägaren?

hittade även en annan tråd där en medlem ställer en fråga och börjar det hela med att "antar att jag blir påhoppad nu"

http://iller.ifokus.se/discussions/504a5730d3b4fd70bc00573e-en-fraga

vad säger det om iller.ifokus?

för övrigt så skrev zickan "Så planen är att hon följer med mig hem på lördag när jag är i sthlm." betyder det att pyara har fått ett hem? nej, inget var bestämt ännu. så då anser inte jag att tråden ska låsas utan att jag säger okay då illern är min.

sen vill jag ALDRIG mer se någon kommentar om att mina illrar "skeppas runt", då jag är väldigt mån om dom och dom har aldrig behövt flytta runt.

jag anser att sajtvärds kommentar och låsning är helt obefogat i min förra tråd. önskar att de sista kommentarerna plockas bort och tråden ska låsas upp då inget är klart med nya hemmet än.

Lia@mandariiin.com

VeronicaKahlbäck
9/10/12, 9:16 AM
#11

Aura 

Pyara

Lillie

Affe

Det vill jag påstå är att ha omplacerat illrar vid fyra tillfällen.
Jag vet inte riktigt om jag förtjänar den snäsiga kommentaren heller, råkar ha befunnit mej en hel del på forumet under flera år och har väl ganska bra minne.

Att du känner dej utpekad och offentligt förlöjligad (vilket jag tror du menar) är tråkigt men det är en personlig kommentar från mej där jag som jag sagt tidigare tröttnat på att se dej omplacerar "illrar det är fel på". Så ja, jag står för den.
Jag sitter inte och klankar ner på alla omplaceringsannonser, det är inte värt det och att omplacera är väl egentligen aldrig fel - illern får det förhoppningsvis bättre i nästa hem (oavsett orsak).
Det jag inte klarar är att se samma personer omplacera, omplacera, omplacera och omplacera.

Som svensk medborgare har du rätt till att yttra dina åsikter, till en viss grad. Man får ha åsikter och om dom inte bryter mot Skrivregler eller svensk lag så kommer dom finnas kvar.
Att en vuxen människa "skriker" åt mej på ett forum, är otrevlig och obehärskad får mej inte att vilja sammarbeta - på något plan.

Om jag vore du, skulle jag ändå välja att starta en ny annons då den befintlig är lång och förvirrande. Fast mest av allt eftersom du misstrivs så här inne skulle jag väl rekommendera att annonsera någon annanstans.

Om du läser om och läser rätt så står det klart och tydligt att det bara krävdes ett PM för att få den upplåst.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
9/10/12, 10:15 AM
#12

#10 ja det är ju högst beklagligt att människor utgår från att det kommer bli påhopp och jag tror att det faktiskt ofta beror på att det finns ett gäng medlemmar som alltid utgår från att det blir det och gärna skriver en sådan kommentar vilket skapar dålig stämning och tråkiga diskussioner. Skulle jag själv skriva negativa kommentarer i varje tråd skulle det förstås bli negativt i trådarna då folk känner sig felaktigt anklagade och har all rätt att ifrågasätta och rättfärdiga sig själva i mina påståenden. Och faktiskt, zickans kommentar är lätt att tolka som att hon faktiskt har ett hem och att allt var klart. På lördag skulle hon flytta dit lät det som.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
9/10/12, 11:00 AM
#13

Jag tycker att trådarna skall få vara tills TS själv säger att den kan låsas

Annons:
VeronicaKahlbäck
9/10/12, 11:13 AM
#14

#13 Fast i längden är det inte särskilt rimligt. Ofta försvinner TS framförallt vid omplaceringar. När regler bryts, tråden är olämplig eller spårar ur ligger det på admins bord att ordna upp alternativt avsluta tråden. TS äger inte sin tråd.
Varför skulle jag inte få lyssna på andra medlemmar, att låsa omplaceringstrådar eller till salu trådar är önskat när objektet i fråga är sålt.
Som jag nu skriver för tredje gången, jag har avslutat med en kommentar med en vädjan om att skicka PM ifall tråden blir aktuell igen, är det för mycket begärt?
Det är precis lika enkelt för oss att att låsa en tråd som att låsa upp den.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
9/10/12, 11:42 AM
#15

#14 ja om den spårar ur förstår jag helt klart att ni skall låsa den men när det gäller att den skall låsas av att den hittat hem så bör man ju kunna ge det några dagar att TS själv ska få säga det. och i detta fall är ju TS aktiv här. Men som sagt menar inget illa alls och har sett att du erbjudigt dig att öppna tråden igen och det är ju kanon så då ligger beslutet hos TS. men ville bara säga min åsikt och att det kanske skall tänkas på att TS själv skall få chansen att säga något och om personen kanske inte varit aktiv på 2-3veckor att man då låser tråden. och detta är då om en tråd som sköts bra och inte mot reglerna såklart =)

kredka
9/10/12, 11:57 AM
#16

Man kan göra som regel att alla säljes/ omplaceras trådar där ingen har skrivit något inlägg på 30 dagar ska låsas automatisk.

Välkommen till ferretplanet.se :)

VeronicaKahlbäck
9/10/12, 12:46 PM
#17

#15 Jag tog absolut inte illa upp :)

#16 Det finns inget system att lägga in liknande saker i, det enda skulle vara om vi tog upp en samlad tråd igen men där förlorar man utrymmet att diskuter kring illern/illrarna i fråga.
Allt görs manuellt.
Om vi skulle ha som system att gå igenom alla omplaceringstrådar skulle det innebära ett ganska tidskrävande arbete dagligen, vilket inte är aktuellt.

---------------------------------

Jag ser inte problemet och absolut inte anledning att starta en hel diskussion kring vårat sätt att låsa omplaceringstrådar på, det är både enkelt att få gjort och ogjort.

Vad det än handlar om, här inne eller utanför, kommer vi alltid tycka olika i alla frågor, det jag får sikta på är att (under förutsättning att det
i övriga aspekter är okej) få "den stora skaran" nöjd.
Om det fanns ett gyllene vis att leva på där man hade möjligheten att göra alla nöjda under alla omständigheter visst skulle det vara mycket enklare dock väldigt tråkigt då det skulle innebär att vi inte var individer och då heller inte skulle kunna se i nyanser och därmed inte kunna utvecklas.
Jag och ni får mötas på halva vägen om man kan säga så, det handlar om att kompromissa.
Jag är gillar att få diskutera om min sak så självklart är man välkommen med tankar, funderingar och tips men man bör tänka på hur man framför det och kanske inte som i detta fall med ren illvilja.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
9/10/12, 1:35 PM
#18

Men pyara har ju flyttat hit i lördags och här funkar hon. Så tråden är ju inte aktuell. Men mandariin vill ha hem henne i morgon. Och säger att hon ska behålla henne så då blir ju inte tråden aktuell igen på hur man än vrider på det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
9/10/12, 1:58 PM
#19

#18 Men om hon funkar hemma hos dig, varför ska hon tillbaka till ett hem där hon inte funkar?

Nu blir jag förvirrad.

VeronicaKahlbäck
9/10/12, 2:09 PM
#20

#10 **"jag anser att sajtvärds kommentar och låsning är helt obefogat i min förra tråd(…)"
**Det låter som att du tar det som någon form av straff vilket det absolut inte handlar om, som jag läste av situationen var det helt enkelt inte aktuell längre och därmed borde bli låst.
Det är heller inget som är enskilt för just din annons utan för alla annonser jag uppmärksammar som inaktuella.
Jag får nästan känslan av att du är arg på någon annan än mej egentligen eller har problem att handskas med någon annan känsla men låter allt gå ut över mej?
I mitt tycke är det här en liten sak som du har blåst upp till absurdum och om du tagit det på ett mer konstruktiv sätt alternativt hört av dej per PM så hade det nog varit löst  vid det här laget.
Nu när även Zickan varit inne och fyllt i några blanka rutor så har jag bara blivit ännu mer förvirrad och det känns som att det är självfallet med missförstånd.

#18 Förut satt jag och funderade på vart jag blandat ihop allt eftersom det lät som att Pyara var kvar hos TS samt att hon försöker diskutera med dej genom en tråd istället för att använde något enklare kommunikationsmedel men bestämde mej iaf för att det hade blivit något missförstånd er i mellan eller att det handlade om nästa lördag.
Så himla tråkigt för Pyara att att hon inte får stanna när det fungerar hos dej!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
JossanH
9/10/12, 4:11 PM
#21

Nu blir jag också förvirrad.. tråden är alltså inaktuell men ska hållas olåst för att ts inte sagt att den ska låsas? Och av den anledningen så skapades denna tråd för att "vi" (i synnerhet sajtvärden verkar det som) raserar hela iFokus baserat på den låsta tråden? Vad är det jag har missat?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
9/10/12, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#20 Nejdå hon kom hit i Lördags(förrgår). Men ska hem till mandariin i natt igen eller i morgon bitti och ska aldrig försöka omplaceras igen.

Bilden är Pyara och hennes pappas syster Kiba.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/10/12, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Inte den lättaste att fota när hon är vaken. Mycket energi.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Nathalie62]
9/10/12, 4:52 PM
#24

Jag förstår mandariiin och PhulPhisk, har inte varit medlem så länge men läser man alla omplaceringstrådar så står det mycket otrevligheter och man kan förstå varför "kunniga" medlemmar håler sig borta, dom är förmodligen trötta på att behöva försvara sig, är man medlem på en illersajt så ligger det i deras intresse att dom vill illern väl och omplacerar inte om det inte är ett "måste" så det är fel att döma och man får respektera och försöka förstå när aktuella situationer uppstår. Dessa illerägare har troligen lika mycket intresse för illrarna som vad alla vi andra har annars hade dom inte engagerat sig på något forum.

zickan
9/10/12, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag fick flörta lite när jag försökte rengöra hennes öron. Riktig gotte gris.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
9/10/12, 5:01 PM
#26

Det är ju möjligt att jag kommer att bli skälld på nu då för att jag lägger mig, men jag fattar verkligen inte.

Pyara ska omplaceras för att hon inte fungerar hemma hos ägaren. Så långt är jag med. Jättebra att hon då får ett hem där hon trivs bättre. Ägarens egna ord, Pyara trivs inte. Då är det ju självklart jättebra att man ser till illerns bästa och fixar ett annat bra hem.

Så långt allt väl.

Sen flyttar Pyara till Zickan och där verkar ju allting fungera. Hon har ju knappt hunnit landa där och man brukar ju ge det ett tag innan man säger om nåt funkar ellre inte Men här verkar ju allt funka rakt från start.

Varför ska man då ta hem illern till ett hem där hon inte trivs? Återigen ägarens egna ord att Pyara inte trivs hemma.
Illern trivs inte hemma, ägarna trivs inte med illern.

Varför ska då illern flytta tillbaka dit och aldrig behöva omplaceras och bo där resten av sitt liv.

När det tydligen inte är vad vare sig illern eller ägaren vill.

Vad gick snett och varför?
Tänk på illerns bästa, snälla!
Låt inte personligt forumgroll göra så att ett djur blir olyckligt resten av sitt liv.
Så egoistisk får man inte vara:(

Diamantens
9/10/12, 7:06 PM
#27

Lägger in en liten rad här som Pyaras uppfödare..

Det ligger en del bakom detta som inte framkommer i tråden (och som inte behöver tas upp på ett öppet forum)..

Jag kan dessutom intyga att min lilla tjej inte har skeppats runt hit och dit, hon har endast testat EN omplacering innan Zickan. Mandariiin har dessutom kontaktat mig VARJE gång någon visat intresse, och det har varit en hel del under det senaste året som vi har sorterat bort för att vi vill hitta det BÄSTA hemmet åt henne, inte bara ETT hem.

Tack för ordet, nu kliver jag ur sandlådan……

Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu

Annons:
JossanH
9/10/12, 10:20 PM
#28

#24 jag vet flera (inklusive mig själv) som inte alls är emot att omplacera. Funkar det inte så funkar det inte och det kan finnas tusen olika anledningar till det. Men ibland finns det tillfällen när man ändå måste få ifrågasätta när saker bara är invecklat och luddigt. Anledningen har stor betydelse för blivande hemmet. Är det pga personlighet, temperament, att illern inte fungerar med andra illrar eller kanske pga livssituation. Sedan undrar jag vad "kunniga medlemmar" ska försvara sig mot? Det är sällan de som omplacerar om det är det du tänker på?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
9/10/12, 11:04 PM
#29

Nu är Pyara hämtad av mandariin och ska inte omplaceras igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
9/10/12, 11:21 PM
#30

bryr mig väl inte så mycket om det som disskuteras här men blir faktiskt arg nu när man läser att hon funnit ett hem där det fungerar direkt men då blir det tjaffs och känns som ägaren tar hem illern till en plats där varken iller eller ägare mår bra baar på tjiv pin för att ha fått mot hugg =( Då tänker man inte på djurets bästa. Kan inte Diamantens ta tillbaka henne då? Jag skulle då aldrig acceptera som uppfödare att en valp bode kvar i ett hem det ej fungerade och den mår bra då det är vanvård anser jag. men det är ju min åsikt om det hela.

Nussen
9/11/12, 12:58 AM
#31

Stackars lilla tjej :(

kredka
9/11/12, 7:11 AM
#32

#30 men om du laser traden ordentligt och kikar pa #27 sa ska du fa veta att uppfodaren ar med pa allt for det finns orsaker till det som vi inte vet om :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

FerretCrow
9/11/12, 10:58 AM
#33

#32 jo jag har läst det men det är ju orsakerna till varför hon omplaceras. sedan skrev jag ju vad jag skulle tycka. och vad sedan uppfödaren till denna iller inte tycker samma…fine alla tycker vi olika. men alla har rätt att skriva sin åsikt =) Och dom har nu hittat ett hem som är bra som dom sökt flera år nej då ska hon tillbaka hem till det hemmet som aldrig har funkat som illern och ägaren mår skit av… varför? det jag inte förstår

VeronicaKahlbäck
9/11/12, 11:06 AM
#34

#27 " Tack för ordet, nu kliver jag ur sandlådan…..." - Den kommentaren är inte så givande, den är inte konstruktiv på något vis eller för diskussionen framåt.

-----------------------------------------------

Så ingen missförstår mej så är jag inte emot omplacering på något vis, kan djuret få det bättre hos någon annan tycker jag den ska få möjligheten.
Det jag är emot är ett upprepat omplacerande pga införskaffandet, i klartext att personer som inte ska ha en sorts djur inte lär sej av "misstagen" utan fortsätter sätta sej i situationer där djuren hamnar i kläm.
Ett exempel skulle vara att jag skaffade katt, jag är ingen kattmänniska för jag gillar kanske en av tio - har inget emot katter och vill som för alla djur att dom har det bra men jag är helt enkelt fel person då jag vet att jag inte skulle ha lätt att fästa mej vid dom.

Jag vill bara inte tro att Pyara tas tillbaka pga mina uttalanden när det enligt Zickan fungerar så bra där, utan att något förändrats så hon kommer få det lika bra i det ursprungliga hemmet igen.

------------------------------------------------

Att vara synlig på ett forum innebär att man blir granskad från flera håll, människan är av naturen nyfiken.
Man väljer själv vad man vill gå ut med men man får också vara beredd på att olika frågeställningar kan dyka upp och vid undvikande av svar så bildar man oftast ofrivilligt en egen uppfattning.

------------------------------------------------

Nu skulle jag vilja att TS som varit väldigt angelägen om föra denna diskussion med mej fortsätter den, för om ingen kan överbevisa eller förklara vad jag missförstått kan jag helt omöjligt lära mej.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
sotlynx
9/11/12, 2:54 PM
#35

Och jag kan bara inte låta bli att lägga mig i..

När någon vill omplacera en iller är det oftast fokus på varför man vill omplacera och inte att hjälpa illern. Varför det inte fungerar är väl minst viktigt, att illern hittar ett bra hem är väl prio1?!? Finns vansinnigt många "duktiga storasyrran" här inne som borde ge f** i att lägga sig i andras situation. Vill man inte hjälpa illern eller har ett hem åt den kan man låta bli att lägga sig i diskussionen.

Att någon skriver  att det fungerar bra med den nya omplaceringen och visar en gullig bild, behöver ju inte betyda att det är hela sanningen. Vi som läser vet INGET om hur vardagen, ekonomin eller andra förhållanden ser ut. Vi ser bara några få bilder och läser några gulliga rader, och litar på det. Om uppfödaren skriver att det finns saker vi inte vet om som ställer till det, kanske vi ska lita på det!

Har hängt här inne ett bra tag nu och drar mig verkligen för att skriva egna inlägg. Spelar ingen roll vad det handlar om , TSarna får alldeles för ofta negativa kommentarer eller frågor av olika intresserade "storasyrror" som drar fokus från rätt sak, och inte sällan spårar det hela ur och folk blir osams. En person som litar på att kunna hitta hjälp och stöd här, belönas ofta med idiotförklaringar och påhopp. Hur ska man kunna bli en bättre illerägare av den hjälpen? Lite stöttning och en verbal kram kanske gör susen. Så brukade det vara här! Jag saknar den tiden! Har man något negativt att ta upp kan man väl göra det i ett PM?

Eller??

Sarah
9/11/12, 2:59 PM
#36

Men hallå, vad hände?? HOn funkade hos Zickan och nu ska hon tillbaka till ett hem där hon aldrig trivts och bo där resten av livet, med en matte som inte trivs med henne? Jag förstår inte?? Stolthet? Galet!

Zandrama
9/11/12, 3:19 PM
#37

#35 Fast det där är ju inte helt sant! Många "bråk" börjas oftast av att olika TSar inte kan ta kritik och då börjar slå taggarna utåt direkt!
Jag har också varit med här i lite mer än ett år och tycker att det oftast är BRA ton här inne, men att det oftast är nykomlingar som inte kan ta kritik som börjar med bråk och gör så att det blir dålig stämning!

Dom som leker "storasyrra" är antagligen dem som har den längsta erfarenheten med iller här inne som du syftar på. De har ju då enligt mig all rätt i världen att säga vad som är bu och bä! Så att folk kanske ska lära sig?
Eller är det bara jag som tänker fel? (läs rätt)

//Belinda aka Zandrama

sotlynx
9/11/12, 3:28 PM
#38

#37 Vem som startar bårk, tja, det beror väl lite på hur man ser på det. En dum fråga eller onödig kritik gör ju folk förbannade, inget konstigt.

Jag ser stor skillnad i det som skrivs av erfarna uppfödare än folk som haft iller i ett eller ett par år. "Vetbästana" är de sistnämnda. Men jag tycker/ tror inte att någon som haft iller i så kort tid har den erfarenhet som ibland krävs.  Många av dom som jag anser har störst kunskap och erfarenhet av illrar visar sig inte här längre, och har inte gjort på länge.

Jag personligen skulle uppskatta om tonen här var lite mindre av "läxa upp" varianten och mer stöttande. I synnerhet när det gäller sjuka illrar eller djur som ska omplaceras. En skitsur TS gör ingen iller lycklig! ( Och det var INTE någon pik till den här trådens TS!!! Hon har många poänger i det hon skriver! )

Sarah
9/11/12, 3:39 PM
#39

OT Personligen tror jag att tonen skulle vara mycket bättre om folk inte gick ut och antog att det skulle bli dålig stämning, att man inte börjar med "nu hoppar folk säkert på mig" och att folk tar saker som nyfikenhet och råd istället för påhopp och intrång. De allra flesta menar väl i sina frågor. Jämfört med hur det var för några år sedan är det riktigt trevligt här inne. Duktigt folk som vart med länge är kanske inte lika synliga längre men jag gissar att de flesta kollar in här ofta ändå. Jag kollar in varje dag men skriver sällan längre, eftersom det finns bra trådar om det flesta folk undrar över.

JossanH
9/11/12, 6:39 PM
#40

Fast anledning till en omplacering kan vara just a och o när det gäller att finna illern ett bra hem. Ibland är det även så att den som omplacerar får det att låta som att hen faktiskt vill ha kvar illern men det går inte och kommer man då med olika förslag för att det kanske ska gå att lösa blir ägaren istället sur.. Antagligen för att det genuina intresset att behålla illern inte finns.. Hjälpa och stjälpa. Hur många omplaceringar tror ni inte blir hjälpta genom folk här inne? Både vad gäller transport, stöttning, akuthem eller permanent hem. Och anledningen till att inte så många gamla, duktiga rävar är kvar kan mycket väl bero på att det är mycket samma "tuggande" här inne och det utvecklar inte en kunnig person att svara på samma frågor dag ut och dag unk själv tycker jag att det kan vara ganska kul… men så roligt är det inte när man för femtielfte gånger skriver att gnagare och iller inte är någon bra kombination och någon då tar det som ett påhopp, dålig stämning eller liknande. Jag skulle säga att det är just sådant som gör att folk slutar skriva!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
9/11/12, 7:23 PM
#41

#35/38, Har också fått den uppfattningen och det är mycket tråkigt att "veteranerna" alltid försöker försvara varför det är si eller så och skyller ofta på trådskaparna, det är tragiskt men tyvärr är det inget ovanligt på djurforum, ofta läser man att det inte är för djurens bästa som råd ges. Det vore mycket trevligare om intresset kunde ligga i illerns/djurens väl än att bry sig om varför.

Annons:
UlrikaD
9/11/12, 7:45 PM
#42

#41 Skulle verkligen inte säga någonting men jag måste.

Om det nu är så att "veteranerna" som du kallar det är så fruktansvärt hemska. Ja, jag får väl hålla med, det är fruktansvärt elakt att försöka ge råd och tips så nybörjare slipper uppleva hemska saker som man själv har upplevt. Det är dumt, fy på dem.

Men starta ett nybörjarforum då? Där inga veteraner får bli medlemmar. Där folk själva får slå upp den information de letar efter. Där de får göra sina fel och lösa det själva. Problemet löst!

Angående "varför" så hänger ju varför och djurens väl oftast ihop. Och i en tråd där någon från början faktiskt skriver varför ska folk ignorera det då?

animal-lover
9/11/12, 10:11 PM
#43

#42 Word! Håller med dig fullständigt.

Det är så otroligt tråkigt att läsa om alla nybörjare som blir sura över råden dom får. Om dom inte gillar det så behöver dom inte vara här precis som många andra har sagt tidigare. Jag tycker det är trevligt här inne och att VeronicaKahlbäck gör ett bra jobb plus alla medarbetarna  Glad

sotlynx
9/11/12, 10:25 PM
#44

#42 Har aldrig upplevt att veteranerna varit problemet i diskussionerna. Vill man ha seriös hjälp är det folk som UlrikaD mfl man ska fråga!  Jag vill inte ha 100 tips och gissningar, jag vill ha svar från folk med rejält med erfarenheter, och det vägrar jag tro på att någon som haft iller i två eller färre år har! Har ju själv haft iller sedan 95, och vet ändå väldigt lite. Har ju bara haft fyra stycken och absolut inte råkat ut för mycket, så vem är jag att råda. Upplever att dom flesta som blir sura på de sk veteranerna inte gillar svaren dom får, kanske pga okunskap, kanske pga sin dåliga självkänsla. Samma personer är sedan väldigt snabba med att sura ner andras trådar.  Trist….

Nussen
9/11/12, 10:26 PM
#45

När jag blev medlem här 2009 tänkte jag såhär när jag läste något tex en tillsäglse i en tråd om att ska du verkligen skaffa en till iller! i mina öron lät det lite hårt men jag förstod att det antagligen låg någon annat bakom att dom som sa till visste något som jag inte visste. Dom som svarade kanske kämpat med personen privat och på forum, hjälpt till med råd och tillslut tagit hand om illern ifråga.

Så tänker i allafall jag & i det flesta fall har det visat sig rätt :)

enbartmalin
9/11/12, 10:29 PM
#46

sotlynx:
Det är väl ändå högst relevant varför en iller omplaceras!?
Hur kan det inte vara det??
Det är möjligen orelevant att TS omplacerat 4 illrar sen innan, men varför just denna omplacerars är väl för i h***** högst relevant!?

Eller du anser att en iller som inte passar en nybörjare ska hamna hos en nybörjare för det är ju inte relevant varför den omplaceras????

Det är SÄLLAN en TS får negativa komentarer i början av en tråd!
Det blir negativt när dom sätter taggarna ut och inte vill ta åt sig av råden som ges.

Uppenbarligen spenderar du ingen tid här inne.

Många som läxar upp och många som pekar finger, men SÄLLAN utan en anledning!

Hälsningar Malin

VeronicaKahlbäck
9/11/12, 10:46 PM
#47

Jag är för tillfället lite nedstämd då jag senaste dygnet fått flera tråkiga nyheter och alla har de med illrar att göra, inte gällande mina men jag har ändå inte riktigt ork att föra den här diskussionen.

Pussa lite extra på era illrar, vi måste ta till vara på den tid vi har med dem!

Jag hoppas sova bort lite känslor och så ses vi under morgondagen.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

sotlynx
9/11/12, 10:50 PM
#48

Enbart malin:  Klart man vill veta om ILLERNS ev problem, men vissa ägare omplacerar av personliga skäl, och det har inte folk med att göra enl min mening. Bättre då att illern hittar ett nytt bättre hem hos någon som är kapabel att ta hand om den! Ursäkta om jag var otydlig!  Jag tyckte ändå att TS hade många poänger, vilka jag valt att kommentera. Vad gäller de fyra andra omplaceringarna eller hurvida sajtvärdar gjort rätt eller fel, skiter jag fullkomligt att lägga mig i eftersom jag inte håller stenkoll på vem som omplacerar vad eller vilka inlägg som tas bort. Brukar utgå från att inlägg som tas bort är orelevanta, och så ska det ju vara.  Och visst, fyra omplaceringar är väl en indikation på att något är fel, men med vilken bakgrund? Hur långt ska man göra efterfoskningar när man bara vill svara på vissa delar av en tråd?

Jodå, jag är här ganska ofta, men jag skriver sällan i trådar. Jag var tydlig med varför i svaret ovan. Jag tycker mest att det är trevligt att se hur andra illerägare har det och resonerar kring foder, lek och annat. Har lärt mig massor! Men för att vara aktiv måste man väl inte skriva i alla trådar? Har jag något speciellt att dela med mig av så gör jag det. Men vi är olika, du och jag, och alla andra.

Och jag får ha vilka åsikter jag vill ang uppläxningar osv avsett anledningar, men att komma med hårda ord brukar hjälpa sämre än att peppa. ( Och det gäller just omlaceringstrådar med folk som av personliga skäl vill bli av med sina illrar eller liknande.)

Annons:
enbartmalin
9/11/12, 11:04 PM
#49

När jag skrev att du inte spenderar tid här inne menade jag inte för att du inte skriver, utan för att du uppenbarligen är här för sällan som kan komma med allt det du skrivit, hade du läst aktivt i trådar här inne hade du inte yttrat dig.

Men, nu får du väldigt gärna börja rota fram omplaceringstrådar där folk som skriver att dom omplacerar av privata/personliga skäl blir tvingade att förklara, för alla trådar jag sett det i så har det varit acepterat.
Som sagt, du spenderar nog inte tid här.

Ha du dom åsikter du vill, men hoppa inte in i ett forum du inte är aktiv i och ge dig på folk du inte känner för att försvara något du inte vet något om, det är ju bara helt löjligt.
Du är mer eller mindre elak mot dom som kämpar på och hjälper folk här inne.

Om du nu tycker det är bättre att peppa folk som omplacerar illrar, ger dom fel mat, har dom i bur osv så gör du det ist för att sitta tyst och smyga runt här inne. Gör det på ditt sätt.
Men som det är nu så gör du INGET själv, och du ska du banne mig inte komma och kasta skit på dom som gör något och klaga på deras sätt att hjälpa!

Vill någon säga, "Det är inte lagligt att ha iller i bur, bara så du vet!"
Så är det långt mycket bättre än det du gör, att inte skriva alls.

Hade du varit aktiv här inne och faktiskt försökt hjälpa folk som dom du nu sitter och klagar på hade jag inte sagt något om ditt inlägg.

Hälsningar Malin

sotlynx
9/11/12, 11:11 PM
#50

Hoppsan. Du vet visst allt, och du kan inte ens försöka läsa vad jag skriver. Tack för allt, det var trevligt att träffas! Ha det fint med era illrar, det var sista gången jag var här inne och var elak och kastade skit omkring mig!

enbartmalin
9/11/12, 11:22 PM
#51

Ska du nu fortsätta smyga runt och bygga upp ännu mer ilska tills det pyser över nästa gång?

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
9/11/12, 11:27 PM
#52

Kan inte alla bara ta och sluta anta saker? Lyssna på vad Pyaras uppfödare säger och framför allt Mandariin! Ni vet inte allt så sluta anta saker om Mandariin och Pyara. Varför tar man tillbaka ett djur som har varit extremt svårt att omplacera? Finns ett bra skäl och det är att det hemmet inte passar. En fråga till alla som tycker att det är hemskt att TS tar hem sin iller; Är det sjyst/rätt/motiverat att ta en mindre lätt omplacering och undanhålla för fd ägare att detta djur är tilltänkt i avel, trots att man känner till att djuret pga sitt lynne inte bör avlas på? Att nya ägaren avser att själv omplacera djuret till en annan utomstående om det inte funkar med sina nuvarande trots att det är sagt att djuret ska tillbaka till fd ägare? En ren hypotetisk fråga ;) Jag hade blivit flyförbannad!

zickan
9/11/12, 11:39 PM
#53

#52 Fast måste fråga till var sägs det att hon skulle avlas på? Vem har hittat på det? Vilken hane sägs det att hon skulle ha avlats med?. Jag äger då inga hanar. Hade jag velat avla på Link så hade jag gjort det innan jag sålde honom, och hade jag velat avla på en avkomma från Link så hade jag väl lagt intresse på kull efter honom?

Och var sägs det att jag har undanhållit information?. Kolla inlägg #41 i hennes omplacerings tråd. Det står där rakt upp och ned och det har även sagts privat till Mandariin att om jag inte kunde ta henne så kunde Viktor ta henne. Var ju inte direkt något som varit dolt? Det var ju så sjukt akut att Pyara omplacerades om ni läser omplaceringstråden. Jag kastade mig på alla personer jag känner med illervana för att hjälpa till då det var så akut med att hitta hem. Är ju bra att kolla vad det finns för möjligheter om jag inte kunde ha hjälpt till, men det kunde jag nu och hon skulle inte ha flyttat vidare.
Så snälla läs innantill?!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/11/12, 11:45 PM
#54

http://iller.ifokus.se/discussions/4fbd5f53d3b4fd7301001e87-pastell-tjej-vill-flytta?4d7123d3b9cb462141044273-1

Vid inlägg #31 hade jag börjat prata med Viktor och skrivit det privat till Mandariin.

Vid inlägg #41 hade jag fått det bekräftat. Och sagt det privat till mandariin att han kunde ställa upp. Men då hade hon redan pratat med Malin och Pyara hamnade där på prov.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/12/12, 12:19 AM
#55

 Mandarin
den 4 september

hej! nu ger jag upp! snälla ta pyara! haha. det känns inte schysst att sätta in henne i flocken hos mej igen då det bara kommer bli bråk. och jag kan inte kräva att malin ska ha kvar henne hur länge som helst. om du känner att du kan ta henne så får jag planera in en resa till västerås. smile.

Fick jag som pm på min fb för en vecka sedan. Ställde upp och tog henne 8sep på råttutställningen. Hon ville ha tillbaka henne den 10sep för att hon sedan maj när annonsen kom upp, lyckats lösa det i hemmet och hon kunde hålla Pyara livet ut.
Kanske skippa allt tjaffs nu som börjar spåra ut från vad Ts började skriva om?
Vad som sker på forumet i övrigt som inte rör denna tråden, vad har det med denna tråden att göra?.

Kanske skapa en tråd och diskutera ert missnöje om iller iFokus över lag? På vem som skrivit vad, vem som inte skrivit vad. Vem som har rätt och fel? Vem som vet mest, vem som inte kan något.
Ventilera allt i en tråd och sedan låta det va?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Assasi
9/13/12, 12:41 AM
#56

HM, Jag har inte haft någon iller, Men är man en person som omplacerar en iller, Lite hur som, ska man nog inte ha illrar.

En prövotid är 2 veckor i taget vad jag uppfattat det som, när jag köpt andra djur.

Att gnälla på moderatorerna, här är vad jag uppfattar = PATETISKT!
De gör allt för att hålla en bra nivå för att ingen ska bli på hoppad, känner man sig på hoppad kan man ta det i PM, med en som man kände sig påhoppad av, så det inte blir onödiga icke "topic" inlägg. Sådant vill inte JAG läsa!

Finns de på detta som borde växa upp i sitt inläggskrivande här och på andra iFokus forum!

Jag vill läsa om Iller/illrar inte andras tjaffs!!

Har ni något emot det? ISF. PM:a, räkna inte med svar!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

VeronicaKahlbäck
9/13/12, 9:09 AM
#57

Om man har åsikter om mitt sätt att driva sajten (vilket man gärna får ha) behöver man framföra dom med konkreta argument och hemskt gärna på ett konstruktivt vis, annars är det otroligt svårt för mej att sätta fingret på exakt vad ni menar och hur jag ska kunna åtgärda det.

Ex. Är det jag som uppfattas otrevlig, är det att jag särbehandlar medlemmar, är det andra medlemmar som är otrevliga - bryter dom mot regler?
När och hur sker detta? Peka gärna på specifika situationer.
Hur hade det kunnat förhindrats? Går det att tyda på flera vis osv.

Om man orkar framföra klagomål, som då bör vara viktigt i ens tycke räcker det inte med att  säga "så dålig stäming, alla är dumma", det är väldigt svårt för mej att avgöra vad det är jag ska titta på då.
Man får motivera, argumentera och försöka se konsekvenserna.

Så snälla hjälp mej hjälpa er!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Assasi
9/14/12, 1:59 PM
#58

#57 Du gör ett bra jobb likt så andra sajtvärdar här på Iller.ifokus!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Upp till toppen
Annons: